تالاب بندعلیخان ورامین آبگیری شد


تالاب بندعلیخان ورامین آبگیری شد

فرماندار ویژه ورامین از آبگیری تنها تالاب استان تهران در این شهرستان خبر داد و گفت: حقآبه کشاورزان ورامینی از حقآبه تالاب بندعلیخان جدا است و تعارضی با هم ندارند.

مجید درویشی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بند علیخان تنها تالاب استان تهران و یکی از مناطق مهم شهرستان ورامین است که در ورود ریزگرد‌ها و گرد و خاک‌ها به استان تهران جلوگیری می‌کند و همچنین زیستگاه بسیاری از پرندگان دائمی و مهاجر می‌باشد.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اهمیت احیای تالاب بندعلیخان خاطرنشان کرد: با استقرار دولت سیزدهم احیای تالاب با جدیت توسط فرمانداری ویژه ورامین و بخشداری جوادآباد پیگیری شد که سال گذشته شاهد احیای هزاران هکتار از تالاب و مناطق مراتع عشایری بودیم.

این مسئول افزود: این موضوع امسال نیز پیگیری شد و خوشبختانه با تشکیل هیات مدیره جدید تعاونی آببران شهرستان ورامین و منظم کردن آبرسانی به مراتع دشت ورامین آبگیری تالاب آغاز و تاکنون حدود ۱۰ هزار هکتار از مراتع عشایری آبگیری شده است.

فرماندار ویژه ورامین با اشاره حقابه کشاورزان روستا‌های شهرستان و تالاب بندعلیخان خاطر نشان کرد: برخی شبهات بین شهروندان و روستاییان وجود دارد که حقآبه کشاورزی به تالاب بندعلیخان تعلق گرفته که این موضوع واقیعت ندارد و تالاب بندعلیخان اختصاصا حقابه خودش را دارد.

تالاب بندعلیخان با وسعتی بالغ بر ۲۵ هزار هکتار، در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین واقع شده و در سال‌های پر آبی و از اوایل مهرماه پذیرای هزاران پرنده مهاجرآبزی و کنار آبزی بود که از کشور‌های شمال ایران و مناطق سیبری برای زمستان گذرانی به این منطقه کوچ می‌کردند.

این گزارش حاکی است، همه ساله از اوسط فصل پاییز، پرندگان مهاجری از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و شمار اندکی فلامینگو، درنا و قو به منظور زمستان‌گذرانی، تالاب فصلی بندعلیخان که در جنوب ورامین قرار دارد و از آب و هوایی معتدل با پوشش مناسب گیاهی برخوردار است انتخاب می‌کنند.

طی سال‌های گذشته ۹۸ گونه پرنده در تالاب بندعلیخان شناسایی شده است و حضور پرندگان مهاجر، نقش مهمی در حاصلخیزی خاک منطقه و احیاء مراتع دارد. مراتع و تالاب فصلی بندعلیخان با مساحت ۱۹۶ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده است.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329