عقب‏‏‌نشینی رینگ مالی موقتی است؟


دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : عقب‏‏‌نشینی نرخ ارز در بازار آزاد زمینه افت نرخ دارایی‏‏‌ها در رینگ مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران را فراهم کرد. این افت نرخ شامل حال دارایی‏‏‌های طلایی و غیر‌طلایی این بازار شد. در شرایطی که حدود یک‌درصد از ارزش گواهی‏‏‌های سکه کاسته شد، اغلب نمادهای گواهی زعفران نیز با افت نرخ محدود مواجه شدند. با این حال نوسان مستمر بهای ارز در بازار آزاد در کانال قیمتی ۵۶هزار و ۵۷‌هزار تومان ظرف هفته‏‏‌های اخیر باعث شد تا معامله‏‏‌گران دارایی‏‏‌های طلایی بورسی در این افت نرخ جانب احتیاط را رعایت کنند. به این ترتیب در شرایطی که سکه در بازار فیزیکی به کانال قیمتی ۳۲میلیون و ۸۵۰‌هزار تومان سقوط کرد، سکه بورسی یک‌پله بالاتر و در کانال قیمتی ۳۲میلیون و ۹۰۰تومان تثبیت شد.

عقب‏‏‌نشینی رینگ مالی موقتی است؟

نوسان نرخ ارز در بازار آزاد به مهم‌ترین سیگنال‌‌‌ساز رینگ مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران تبدیل شده است. اثرگذاری این سیگنال به میزانی جدی است که تاثیر سایر سیگنال‌‌‌ها بر روند بازارها را به‌شدت محدود کرده است. ظرف ساعات ابتدایی روز سه‌‌‌شنبه اول اسفندماه خبر سفر احتمالی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران ظرف ماه آینده میلادی و همچنین صحبت‌‌‌های رئیس کل بانک‌مرکزی در خصوص حکمرانی ریال و عدم‌اجازه به استفاده از ارزی غیر از ریال در مبادلات مالی کشور باعث شد تا بازار در وهله ابتدایی دلار بازار آزاد کانال قیمتی 57‌هزار تومان را از دست بدهد و در ادامه از ارزش سایر دارایی‌‌‌ها در بازارهای رسمی و غیررسمی کشور کاسته شود. بررسی رینگ مالی بورس‌کالای ایران در روز سه‌‌‌شنبه اول اسفندماه حکایت از آن دارد که تا اواسط ساعات کاری این روز، حدود یک‌درصد از ارزش گواهی‌‌‌های سکه بورسی کاسته شد و اغلب نمادهای گواهی طلای سرخ با افت نرخی در محدوده 0.5درصد و صندوق‌های کالایی با افت نرخ 0.5 تا 2درصدی مواجه شدند.

صعود طلای سرخ ادامه‌‌‌دار می‌شود

رکوردشکنی قیمتی در بازار گواهی‌‌‌های زعفران ادامه‌‌‌دار شده است، به نحوی که ظرف روزهای اخیر ارزش هر گواهی طلای سرخ با سررسید دی‌ماه سال آینده به کانال قیمتی 80‌هزار تومان صعود کرد. گواهی طلای سرخ سحرخیز به‌‌‌عنوان یکی از گواهی‌‌‌های پرمعامله‌‌‌ زعفران ظرف روز پایانی بهمن‌ماه رکورد تاریخی 82‌هزار و 500تومان را ثبت کرد؛ محدودیت عرضه و افزایش انتظارات تورمی عوامل اصلی صعود ارزش این دارایی در رینگ مالی بورس‌کالای ایران بود. با این حال ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی رینگ مالی روز اول اسفندماه، از بازده گواهی‌‌‌های اغلب نمادهای طلای سرخ کاسته شد. عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد عامل اصلی افت نسبی ارزش گواهی‌‌‌های طلای سرخ ظرف ساعات ابتدایی این روز بود.

عقبگرد ارزی دارایی‌‌‌های طلایی

سکه بورسی تا میانه روز ابتدایی اسفندماه 0.5 تا یک‌درصد در رینگ مالی بورس‌کالای ایران ارزان شد. به این ترتیب غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی در بازارها باعث شد تا سکه بورسی کانال قیمتی 33میلیون تومانی را از دست بدهد. با وجود این همچنان سکه بورسی در نرخی بالاتر از ارزش بنیادی یعنی بهای فروش سکه در بازار فیزیکی جا خوش کرد. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ معامله آن در بازار فیزیکی است، اما روند عرضه و تقاضا می‌‌‌تواند این دارایی‌‌‌ را در نرخی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی قرار دهد. تا اواسط ساعات کاری معاملاتی روز گذشته، هر گواهی سکه با نرخی در حدود 0.4‌درصد ارزان‌‌‌تر از ارزش بنیادی آن به فروش رفت. فروش سکه بورسی بالاتر از قیمت بنیادی از آن نشان می‌دهد که معامله‌‌‌گران بورسی، این بازار را افزایشی پیش‌بینی می‌کنند و در عقب‌‌‌نشینی قیمتی جانب احتیاط را در نظر می‌‌‌گیرند.

حرکت خلاف رویه طلای جهانی

در شرایطی که عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد، سیگنالی منفی برای دارایی‌‌‌های طلایی بورسی به همراه داشت طلای جهانی افزایشی شد. با این حال اثرگذاری سیگنال مثبت جهانی بر رینگ دارایی‌‌‌های طلایی داخلی به مراتب محدود بود. طلای جهانی تا اواسط ساعات کاری روز سه‌‌‌شنبه 20فوریه در معاملات آتی کامکس آمریکا تا 2025دلار به ازای هر اونس اوج گرفت و به این ترتیب بازده هفتگی آن 1.5‌درصد شد. بازگشت طلای جهانی به مسیر رشد نرخ ظرف یک‌هفته اخیر و بازپس‌گیری کانال قیمتی 2020دلاری ظرف هفته جاری، حامی افزایش بهای دارایی‌‌‌های طلایی در رینگ داخلی بود. در حال حاضر اغلب معامله‌‌‌گران انتظار دارند که فدرال‌رزرو اولین کاهش نرخ بهره را تا ژوئن به تعویق بیندازد؛ اما نشست فدرال‌رزرو، امروز (چهارشنبه 21فوریه) برگزار می‌شود و نتایج این نشست می‌‌‌تواند زمان آغاز کاهش نرخ بهره را به شکل دقیق‌‌‌تر مشخص کند. بنابراین نتیجه این نشست روند بازارها را بهتر نمایان می‌کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان