صنایع پرپتانسیل در سال 1403


صنایع  پرپتانسیل در سال 1403

در انتهای دومین روز از همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در ۱۴۰۳، نشست مربوط به پرسش و پاسخ برگزار شد. اولین سوال بورسی حضار از ولید هلالات در رابطه با صنعت بانکی بود. صنعت بانک در پایین‌‌‌ترین وضعیت قیمت به سود(p/e) خود است، و برخی از نمادها مثل بانک ملت به p/e حدود ۲.۵رسیده‌‌‌اند، علت این موضوع چیست و نظر شما در رابطه با وضعیت این صنعت در سال آینده چیست؟

صنایع  پرپتانسیل در سال 1403

ولید هلالات در پاسخ به سوال فوق عنوان کرد: ۵۰درصد سودی که بانکی‌‌‌ها خلق می‌‌‌کنند در زمستان است که بخشی از این سود از طریق فروش دارایی‌‌‌ها و بخشی ناشی از تسعیر ارز صورت می‌گیرد. مساله بعد این است که این سود قابلیت تقسیم ندارد و بازار سهام علاقه‌‌‌مند است که این تقسیم سود اتفاق بیفتد. از طرفی سهامداران عمده صنعت بانک در دوره‌‌‌هایی ۱۰الی ۱۲درصد سهام یک بانک را خریداری و در هر رشدی این سهامداران فروشنده هستند چرا که منابع بانک را برای بازارگردانی اختصاص داده‌‌‌اند. جمیع مسائل ذکر شده فضا را برای بانکی‌‌‌ها به این شکل کرده است اما به‌نظر می‌رسد اگر نرخ بهره ۳۰درصدی موجب افزایش هزینه پول بانک‌‌‌ها و در مقابل عدم‌رشد درآمد تسهیلات نشود، در انتهای اسفند و ابتدای فروردین حتما روزهای خوبی برای صنعت بانک خواهد بود. گزارش ماهانه بهمن بانکی‌‌‌ها بسیار حائز اهمیت است و باید دید که تناسب سود سپرده و درآمد تسهیلات به‌ هم خورده است یا خیر. مساله بعدی تجدید ارزیابی بانک‌‌‌هاست که آخرین مرتبه در سال ۹۸رقم خورده و در سال ۱۴۰۳ می‌توانند دوباره انجام دهند. از جمله بانک‌‌‌های تجدید ارزیابی می‌توان به بانک تجارت و ملت اشاره کرد. دومین سوال در رابطه با صنایع پرپتانسیل در سال ۱۴۰۳ بود.

ولید هلالات در این رابطه عنوان کرد: در صنعت سیمان در حال حاضر رقابت شروع شده است. درآمد صنایعی همچون کاشی و کانی غیرفلزی با رشد دلار افزایش خواهد یافت. در صنعت قطعات خودرو شرایط مشابهی وجود دارد و هیچ‌ وقت تا به حال نسبت p/e آنها به این اندازه پایین نبوده است. از دیگر صنایع پرپتانسیل می‌توان به شرکت‌های بیسکویت‌‌‌ساز در صنعت غذایی و همین ‌طور شرکت‌های زراعی و کشاورزی اشاره کرد. صنایع نامبرده همگی با p/e ۵تا۶ واحد در حال معامله هستند که در تاریخچه قیمتی تا به حال با این p/e معامله نشده‌‌‌اند و نسبت به p/e تاریخی خود فاصله زیادی گرفته‌‌‌اند. بر این اساس در صورت رونق بازار علاوه بر رشد تورمی، از حیث فاصله تاریخی p/e در صنایع مذکور می‌توان کسب سود کرد. سومین سوال بورسی در رابطه با تاثیر سود سپرده ۳۰درصد روی روند آتی بازار بود که ولید هلالات در این رابطه عنوان کرد: قطعا این عدد اگر پایدار شود نسبت p/e بازار را پایین نگه می‌دارد.

با این حال متاسفانه این نرخ ۳۰درصد با تاخیر زمانی روی تورم می‌‌‌آید و در واقع موجب می‌شود تورم رشد کند و عدد E(سود) در بازار با شتاب بیشتری رشد کند که در نهایت با وجود P/e پایین‌‌‌تر، رشد سود شرکت‌ها در بلندمدت به لحاظ ریالی بالا می‌‌‌رود.

هلالات در پاسخ به سوال چهارم با عنوان ریسک‌‌‌هایی که می‌توانند در سال ۱۴۰۳ بازار سرمایه را تحت‌‌‌الشعاع قرار دهند عنوان کرد: مهم‌ترین ریسک حال حاضر بازار سرمایه، خود دولت است. اگر دولت دخالت خود را در بازار کاهش دهد جریانات منطقه‌‌‌ای و نظامی و بیرون از کشور اثر زیادی بر بازار نخواهد گذاشت. همان‌طور که جریان پاکستان که اتفاق افتاد بازار ۱ تا ۲روز منفی بود اما زمانی که دولت در پالایشگاه‌‌‌ها دخالت کرد بازار ۵ تا ۶ روز منفی بود. این موضوع نشان می‌‌‌دهد که بازار بیشتر از دولت می‌‌‌ترسد تا عوامل بیرونی و احتمال می‌‌‌دهد که ریسک‌‌‌های بیرونی در حقیقت به وقوع نخواهند پیوست.

ولید هلالات در پاسخ به این سوال که آیا در سال آخر ریاست جمهوری، دولت نیاز به حمایت از بورس دارد یا خیر عنوان کرد: این موضوع کمی بعید به‌نظر می‌رسد و دولت خیلی به این مساله وزن نمی‌‌‌دهد. بررسی بودجه دولت نشان می‌‌‌دهد در حال حاضر به حدی اوضاع بودجه‌‌‌ای خراب است که در واقع اولویت دولت رضایت بورسی‌‌‌ها نیست و اولویت‌‌‌های دیگری دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نمونه سوالات علوم اول دبستان همه فصلها