دستاورد بزرگ ایران در حوزه تکنولوژی/ این کامپیوتر حرف می‌زند!


دستاورد بزرگ ایران در حوزه تکنولوژی/ این کامپیوتر حرف می‌زند!

کشور ایران کم شاهد اختراعات کاربردی و مهم در حوزه تکنولوژی نبوده است، مانند حدود ۴۰ سال پیش که در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی اختراعی جالب توجه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبر مهمی که سوژه روزنامه اطلاعات در تاریخ ۲۸ بهمن سال ۱۳۶۳ شد و این روزنامه با تیتر «کامپیوتر سخنگو ساخته شد» در این باره نوشت: «نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی همچنان مورد بازدید عده کثیری از علاقه‌مندان از افشار مختلف مردم قرار می گیرد. اختراعات و ابتکارات که از دستاوردهای مهم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است در سالن ١٦ مورد توجه خاص بازدید کنندگان قرار دارد.»

براساس گزارش اقتصادنیوز، اطلاعات در ادامه آورده است: «جهاد دانشگاهی در این سالن ده‌ها طرح مختلف از نوآوری‌های دانشجویان جهادگر را به نمایش گذارده است. دانشجویان گروه تحقیق رشته کامپیوتر دانشگاه تهران در این بخش نمونه آزمایشگاهی میکرو کامپیوتر فرآیندسا را ارائه کرده اند.»

دستاورد بزرگ ایران در حوزه تکنولوژی/ این کامپیوتر حرف می‌زند!

این روزنامه با اشاره به جزییات این محصول توضیح داده است: «مسئول این طرح در گفتگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این میکرو کامپیوتر که برای نخستین بار طراحی و ساخته شده است مشابه خارجی ندارد و میتواند کلیه نیاز های آزمایشگاهی کامپیوتر را در دانشگاههای کشور برآورده سازد. این دستگاه بر خلاف طرح های خارجی برای انجام وظایف متعدد طراحی و ساخته شده و توسعه پذیر است. بعلاوه این دستگاه مجهز به سیستمی است که به فارسی سخن می گوید.»

در بخش پایانی این گزارش آمده است: «سیستم سخنگو قادر است کلیه متون فارسی را که در کامپیوتر به نحوی وارد می شود بیان کند. بیان فارسی از ترکیب حروف و کلمات فارسی پدید آمده و از طریق ضبط مغناطیسی روی نوار نمی باشد. این دستگاه همچنین مجهز به ریز کامپیوتر آموزنده و وسیله آزمایش خرابی سیستم است. بیش از نیمی از قطعات و مواد این کامپیوتر داخلی است و هم اکنون ۱۰۰ دستگاه از این طرح در مرحله تولید قرار دارد و در صورت نیاز میتوان سالانه ۱۰,۰۰۰ نمونه از این دستگاه را تولید کرد.»

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1875299

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صادق بوقی را بیشتر بشناسید ؟ / متن شعر آهنگی که می خواند چیست ؟! + فیلم