وضعیت وخیم مطالبات بانکی در نیمه اول امسال


وضعیت وخیم مطالبات بانکی در نیمه اول امسال

وضعیت مطالبه‌های ریالی بانک ها در نیمه اول سال بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

وضعیت وخیم مطالبات بانکی در نیمه اول امسال

وضعیت وخیم مطالبه‌های ارزی بانک‌ها در نیمه نخست امسال تغییر محسوسی نداشته اما در بخش ریالی، وضعیت نسبت تسهیلات غیرجاری بیش از 20 درصد افزایش داشته و وخیم‌تر شده است.

نسبت بالای تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات چه در بخش ریالی و چه در بخش ارزی همواره یکی از معضلات بانک‌ها و نظام بانکی به شمار می‌رود که می‌تواند باعث تشدید شکنندگی بانک شود زیرا بسیاری از بانک‌ها که دارای نسبت تسهیلات غیرجاری قابل قبولی هستند نیز با تنگنای نقدینگی مواجه هستند و اگر این نسبت نیز بخواهد در شرایط مطلوب نباشد شرایط وخیم‌تر می‌شود.

تسهیلات غیرجاری در واقع همان مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول یا همان تسهیلات وصول نشده بانک‌هاست. مطالبه‌های غیرجاری باعث کاهش توان مالی بانک در اعطای تسهیلات جدید، کاهش سودآوری بانک، تحمیل هزینه‌های وصول مطالبه‌ها از یک طرف و آثار سوء بر بانک‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی و در ابعاد وسیع‌تری برای مردم هر کشور از طریق بحران‌های پولی و مالی می‌شود.

آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات (در دو بخش ریالی و ارزی) نشان می‌دهد این نسبت در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته کاهش و بهبود یافته است؛ همچنین این نسبت به فصل قبل یعنی بهار افزایش و وخیم‌تر شده است.

بر اساس این گزارش نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات بانکی در تابستان امسال در بخش ریالی به 5.3 درصد، در بخش ارزی به 16.5 درصد و در بخش کلی ریالی و ارزی به 7.3 درصد رسیده است.

براساس استانداردهای جهانی نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها باید بین ۳ تا ۵ درصد باشد.

وخیم شدن مطالبات ریالی بانک‌ها در نیمه نخست امسال

وضعیت نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات ریالی در تابستان امسال به 5.3 درصد رسیده که نسبت به تابستان سال گذشته حدود 2 درصد افزایش داشته و به بالاترین سطح یک سال اخیر رسیده است.

افزایش نسبت مطالبات غیرجاری در بخش ریالی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته در حالی رخ داده که این نسبت در مقایسه با پایان سال گذشته افزایش بیشتری داشته و وخیم‌تر شده است؛ این نسبت با افزایش 20.5 درصدی از 4.4 درصد در پایان سال گذشته به 5.3 درصد در تابستان امسال رسیده است.

نسبت مورد اشاره در تابستان امسال به تفکیک ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب برابر با 5.2، 5.2 و 5.3 درصد بوده است.

وضعیت وخیم مطالبات بانکی در نیمه اول امسال

مطالبات ارزی بانک‌ها همچنان مغایر با استاندار جهانی

نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات در بخش ارزی در مقایسه با بخش ریالی در وضعیت وخیمی قرار دارد و از حد استاندارد جهانی نیز فاصله بیشتری دارد؛ اما آمارها نشان می‌دهد این وضعیت در نیمه نخست امسال وخیم‌تر نشده است.

نسبت مطالبات غیرجاری در بخش ارزی در تابستان امسال برابر با 16.5 درصد بوده که در مقایسه با تابستان سال گذشته حدود 10.8 درصد کاهش داشته و در مقایسه با بخش ریالی وضعیت رو به بهبودتری را به ثبت رسانده است.

نسبت مطالبات غیرجاری ارزی برخلاف ریالی در تابستان امسال نسبت به فصل قبل یعنی بهار، بهیود یافته شده و از 16.9 درصد به 16.5 درصد کاهش یافته است.

همچنین این نسبت در مقایسه با پایان سال گذشته با کاهش کمتر از یک درصد بهبود جزیی را به ثبت رسانده است.

وضعیت وخیم مطالبات بانکی در نیمه اول امسال

وضعیت کلی نسبت تسهیلات غیرجاری بانک‌ها

در مجموع نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات (ریالی و ارزی) در تابستان امسال به سطح 7.3 درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.4 درصد کاهش و نسبت به پایان سال گذشته 5.8 درصد افزایش داشته است.

نسبت مطالبات غیرجاری در بخش کلی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته بهبود یافته اما این نسبت همچنان با مقدار استاندار جهانی فاصله دارد.

وضعیت وخیم مطالبات بانکی در نیمه اول امسال

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارتش روسیه تأسیسات نظامی در یکی از شهرهای اوکراین را هدف قرار داد