بازگشت به مدار بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی جهان


بازگشت به مدار بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی جهان

نیروگاه هسته‌ای کاشیوازاکی کاریوا که در حال حاضر بزرگترین نیروگاه جهان است، هرچقدر هم که قدرتمند باشد؛ راکتورهای آن برای چندین سال به دلیل انبوهی از بلایا و جنجال‌ها خاموش مانده است. اما تحولات اخیر نشان می‌دهد که احتمالا تا ابد اوضاع این چنین نخواهد ماند.

تینا مزدکی: نیروگاه اتمی کاشیوازاکی کاریوا همچنان تحت تاثیر فاجعه فوکوشیما است. نیروگاه هسته‌ای کاشیوازاکی کاریوا در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ هکتار بین شهرهای کاشیوازاکی و کاریوا در استان نیگاتا در امتداد ساحل جزیره اصلی هونشو ژاپن واقع شده است. اولین راکتور آن در سال ۱۹۸۵ شروع به تولید برق کرد و آخرین راکتور در سال ۱۹۹۴ به بهره برداری رسید. این نیروگاه توسط شرکت برق توکیو (TEPCO)، بزرگترین شرکت برق در ژاپن که نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی را نیز اداره می‌کند و امروزه عملیات پاکسازی را در آنجا اجرا می‌کند، اداره می‌شود.

کاشیوازاکی کاریوا که از هفت واحد راکتور تشکیل شده است، بالقوه خروجی کلی ۸.۲۱۲ میلیون کیلووات دارد. با این حال، این نیروگاه عظیم در حال حاضر بیکار است. این نیروگاه در سال ۲۰۰۷ توسط زمین لرزه دریایی Chūetsu به لرزه درآمد و TEPCO را مجبور کرد راکتورهای خود را برای نزدیک به دو سال تعطیل کند. دو راکتور به طور موقت راه اندازی مجدد شدند، اما در سال ۲۰۱۲ در پی فاجعه فوکوشیما، که باعث تعطیلی کامل تمام نیروگاه‌های هسته‌ای در ژاپن شد، دوباره خاموش شدند.

در حالی که ژاپن از آن زمان تعدادی از راکتورهای هسته‌ای خود را افتتاح کرد، راکتورهای کاشیوازاکی کاریوا برای تقریبا ۱۲ سال غیرفعال باقی ماندند. بر اساس برخی گزارش‌های اخیر، نیروگاه برق دوباره در مسیر بازگشایی قرار گرفته است و به گزارش رویترز، در دسامبر ۲۰۲۳، تنظیم‌کننده‌های ایمنی هسته‌ای ژاپن ممنوعیت عملیاتی اعمال شده بر روی نیروگاه کاشیوازاکی کاریوا را دو سال پیش لغو کردند.

سازمان مقررات هسته‌ای ژاپن در سال ۲۰۲۱ پس از برجسته شدن موارد متعدد نقض ایمنی، TEPCO را از عملیات کاشیوازاکی کاریوا منع کرد. طبق گزارشات، گفته شده است که افراد غیرمجاز اجازه ورود به مناطق حساس این مرکز را داشتند و این نگرانی را به وجود آورد که این مرکز در برابر حملات تروریستی آسیب پذیر باشد. پس از بهبود سیستم های مدیریت ایمنی، TEPCO اکنون می‌تواند برای شروع مجدد عملیات در نیروگاه هسته‌ای کاشیوازاکی کاریوا برای مجوز محلی درخواست کند.

با این حال، هنوز موانع زیادی وجود دارد تا قبل از اینکه کاشیوازاکی کاریوا دوباره انرژی تولید کند، باید بر آنها غلبه کرد. بسیاری از مردم ژاپن نسبت به مدیریت فاجعه فوکوشیما به TEPCO بی اعتماد هستند، به علاوه مردم محلی در کاشیوازاکی و کاریوا از وجود نیروگاه‌های هسته‌ای در همسایگی خود ناراضی هستند. در مه ۲۰۲۳، زمانی که یکی از کارمندان مجموعه‌ای از اسناد مهم را قبل از رانندگی در بالای خودروی خود گذاشت و بسیاری از آنها را در انبوهی از کاغذ از دست داده شد، شک و تردید بیشتری ایجاد شد. همراه با از دست دادن اعتماد بیشتر در بین مردم محلی، این اتفاق ناگوار باعث کاهش بیشتر اعتماد تنظیم کننده به TEPCO شد.

از نظر جهانی، انرژی هسته‌ای تا حدودی در یک دوراهی قرار دارد. برخی از کشورها، به‌ویژه در اروپای غربی، در حال حاضر به دلیل نگرانی‌های درازمدت ایمنی، در حال حذف تدریجی انرژی هسته‌ای خود هستند. به عنوان مثال، آلمان آخرین نیروگاه هسته‌ای خود را در سال ۲۰۲۳ تعطیل کرد.

در روی دیگر سکه، انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع انرژی به امیدوار کننده‌ در نظر گرفته می‌شود که قادر به تولید مقادیر زیادی برق بدون تولید مستقیم انتشار دی اکسید کربن است که منجر به تغییرات آب و هوایی می‌شود. بسیاری استدلال می‌کنند که نیروگاه‌های هسته‌ای نسل جدید می‌توانند سلاحی ارزشمند برای جلوگیری از بدترین بحران آب و هوایی باشند.

در آسیا اما، تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای در حال افزایش است، در واقع تا ژانویه ۲۰۲۳، ۱۰ نیروگاه از ۱۵ نیروگاه هسته‌ای بزرگ جهان بر اساس ظرفیت، در آسیا مستقر بودند، به ویژه در کره جنوبی و چین.

منبع: iflscience

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1874968

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)