رسانه‌های اسرائیلی: نتانیاهو تسلیم بن‌گویر شده است


رسانه‌های اسرائیلی: نتانیاهو تسلیم بن‌گویر شده است

واکنش‌ها به تصمیم «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اعمال محدودیت برای ورود فلسطینی‌های ساکن اراضی ۱۹۴۸ میلادی به مسجد الاقصی طی ماه رمضان در پاسخ به درخواست «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی ادامه دارد.

رسانه‌های اسرائیلی: نتانیاهو تسلیم بن‌گویر شده است

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که احزاب عربی در داخل اراضی اشغالی و کمیته عالی پیگیری خشم خود را از این تصمیم و مخالفت کامل آن ابراز کرده و آن را «اعلام جنگ علیه فلسطینیان ۱۹۴۸» توصیف می‌کنند، مفسران و روزنامه‌نگاران اسرائیلی نسبت به پیامد‌های این اقدام هشدار دادند و اعلام کردند:این تصمیم که هنوز جزئیات آن مشخص نیست، ممکن است اوضاع را شعله‌ور کند همچنین این اقدام نشانگر «تسلیم شدن» نتانیاهو در برابر بن‌گویر است و نشان می‌دهد که «نخست وزیر واقعی» کیست.

در این رابطه، «آموس هارئیل»، تحلیلگر نظامی در روزنامه «هاآرتص»، نشست روز گذشته کابینه اسرائیل که در آن تصمیم مذکور گرفته شد، «مضحک» توصیف کرد و افزود: «این جلسه توانایی محدود نتانیاهو برای چانه زنی در مقابل شرکای راست افراطی خود را آشکار کرد. مشکل این است که این کُمدی می‌تواند به یک تراژدی تبدیل شود موجب پیچیده‌تر شدن وضعیتی شود که اسرائیل در ۷ اکتبر خود را در برابر آن یافت، اگر کسی خواهان تضمین وقوع درگیری خونین و طولانی مدت در لبه منازعه‌ای دینی است، دیروز نخستین گام‌های جدی در این مسیر برداشته شد.»

این نویسنده افزود: «بن گویر از ابتدای جنگ به طور مداوم تلاش کرده تا فضای موجود را علیه شهروندان تنش‌آلود کند، در عین حال، او و بزالل اسموتریچ (وزیر دارایی) فشار می‌آورند تا اقداماتی را انجام دهند که تنش‌ها را در کرانه باختری تشدید کنند.»

وی گفت: «نتانیاهو از بن گویر می‌ترسد، بنابراین خلاصه‌ای مبهم از جلسه منتشر کرد تا هر یک از شرکت‌کنندگان تفسیر خود را داشته باشند، همین کافی بود تا وزیر امنیت داخلی اعلام کند که نظرش پذیرفته شده و تصمیم برای اعمال محدودیت گسترده‌ای بر نمازگزاران عرب گرفته شده است. این موضوع باعث هشدار اعضای عرب کنست درباره وقوع قیام در میان مردم عرب در مناطق خط سبز شد.»

خطرات اعمال محدودیت برای ورود مسلمانان به مسجد الاقصی
روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به نقل از منابع آگاه در دستگاه امنیتی اسرائیل، با یادآوری وقایعی که در ماه مه ۲۰۲۱ در «هبة الکرامه» رخ داد، نوشت: اگر از ورود مسلمانان به مسجد الاقصی در ماه رمضان جلوگیری یا در برابر آن محدود اعمال شود، خطرات امنیتی واقعی وجود دارد و همانند هبة الکرامه احتمال وقوع درگیری‌ها در کرانه باختری، اراضی ۱۹۴۸و بیت المقدس اشغالی وجود دارد.

نهاد امنیتی اسرائیل به رهبران سیاسی هشدار داده‌اند که «مسجد الاقصی مسلمانان را علیه اسرائیل در هر دو طرف خط سبز و در کل خاورمیانه متحد خواهد کرد» و محدودیت‌های اعمالی برای ورود نمازگزاران «به روابط اسرائیل با کشور‌های میانه رو سنی آسیب می‌رساند».

سرلشکر یسرائیل زیو، رئیس سابق شعبه عملیات ارتش اسرائیل هم گفت: تصمیم برای محدود کردن ورود فلسطینی‌ها به داخل حرم، تصمیمی نادرست است.

وی افزود: باید بر اساس یک دیدگاه راهبردی در این زمینه تصمیمی گرفته می‌شد که از طریق آن اسرائیل به دنبال راضی کردن اردنی‌ها، کشور‌های عربی تا حد زیادی شهروندان عرب باشد، چیزی که اکنون بیشتر از همیشه به آن نیاز داریم.

«غالی بهراو میارا»، مشاور قضایی دولت، در جلسه روز گذشته هشدار داد که اعمال محدودیت‌ها برای ورود فلسطینیان ۱۹۴۸ به مسجد الاقصی «ممکن است با مشکلات قانونی مواجه شود؛ و این اطمینان وجود ندارد که آیا امکان سلب آزادی عبادت برای شهروندان بر اساس محدودیت‌های سنی و منطقه اقامت وجود دارد یا خیر.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع سیاسی ارشد که نامی از او نبرده است، در مورد این تصمیم توضیح داد که «رمضان می‌تواند به انفجار اوضاع منجر شود. آنچه بن گویر می‌خواهد تحولاتی دیوانه‌وار است که می‌تواند اوضاع کرانه باختری را به آشوب بکشد، ما نخست‌وزیری داریم که از درک ابعاد یک رویداد عاجز است.

آوی اسخاروف، روزنامه‌نگار و نویسنده اسرائیلی در این روزنامه نوشت که «این اولین بار نیست که بن گویر سعی می‌کند چنین تنش‌هایی را با توسل زور ایجاد کند تا حمایت سیاسی راست افراطی را به دست آورده و آرای بیشتری را از لیکود به سمت خود جذب کند، خشونت در شهر‌های مختلط و در کرانه باختری از نظر سیاسی به نفع اوست و حمایت از او را افزایش دهد.»

این نویسنده ادامه داد: «اما تا همین اواخر، نتانیاهو همیشه می‌دانست چگونه او را مهار کند. دیروز ما در واقع شاهد بودیم که نفر اول دولت اسرائیل کیست، نتانیاهو تسلیم دیکته‌هایی شد که هیچ مقام امنیتی آن را نمی‌خواهد.» / شفقنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول