بورس تهران بازنده ماراتن بهمن بازارها شد!


بورس تهران بازنده ماراتن بهمن بازارها شد!

بهمن‌ماه در حالی برای به پایان رسید که همزمان با رشد بازدهی بازارهای موازی، نماگرهای سهامی افت کردند و به این ترتیب بورس تهران بازنده مارتن ماهانه بازارها شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی نقش اول سریال بورس در بهمن‌ماه 1402 را بر عهده داشت. سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی نظیر انتشار سپرده خاص 30 درصدی، اجازه تنفس را به جریان نقدینگی موجود در بازارها نمی‌دهد. بورس تهران نیز تحت تاثیر همین تصمیمات، در یک ماه گذشته، روزهای رکودی متمادی را تجربه کرده است.

عقب‌نشینی بورس تهران همزمان با رشد دلار و طلا

در نیمه ابتدایی بهمن، بازار ارز نوسانات زیادی داشت. پس از رشد تا آستانه ارتفاع 60 هزار تومانی در 10 روز ابتدایی ماه، وارد موج اصلاحی تا میانه کانال 54 هزار تومانی شد. در نیمه دوم بهمن اما خریداران دلار مجددا بازار را در دست گرفتند. به همین واسطه، اسکناس آمریکایی در کانال هفتم کریدور 50 هزار تومانی قرار گرفته است. برآیند معاملات میدان فردوسی در پایان بهمن‌ماه، رشد بیش از پنج درصدی دلار بود.

بورس تهران بازنده ماراتن بهمن بازارها شد!

در همین حال، طی یک ماهه بهمن‌ماه، طلای 18 عیار معادل 4.33 درصد رشد کرد و سکه امامی نیز 3.79 درصد بوده است.

در حالی که برآیند معاملات بهمن‌ماه در بازارهای موازی حاکی از رشد آن‌هاست، شاخص کل بورس در بهمن‌ماه، از ارتفاع دو میلیون و ۱63 هزار واحدی به سطح دو میلیون و 71 هزار واحدی رسید و افت 4.28 درصدی را تجربه کرد.

بورس تهران بازنده ماراتن بهمن بازارها شد!

نمادهای متوسط و کوچک بازار نیز بازدهی عموما منفی را تجربه کردند. با این وجود، شدت افت در نماگر هم‌وزن بازار نسبت به نمادهای شاخص‌ساز، اندکی کمتر بود. شاخص هم‌وزن در این ماه از ارتفاع 753 هزار و 308 واحدی به 727 هزار و 345 واحد رسید و بازدهی منفی 3.45 درصدی ثبت کرد.

بورس تهران بازنده ماراتن بهمن بازارها شد!

میانگین ارزش معاملات خرد در چه سطحی قرار گرفت؟

روزهای رکودی بورس تهران در ارزش معاملات نمود پیدا می‌کند. کارشناسان معتقدند بازار برای در پیش گرفتن رشد، نیاز به صعود ارزش معاملات تا ارتفاعات بالاتر نظیر کانال 10 هزار میلیارد تومانی است.

ارزش معاملات در نیمه ابتدایی بهمن‌ماه، در محدوده سه هزار و 300 تا چهار هزار و 200 میلیارد تومانی حبس شده بود. پس از آن، ارزش معاملات سهام، حق تقدم‌ها و صندوق‌های سهامی بازار، روندی صعودی به خود گرفت و توانست در بازار امروز به سطح پنج هزار و 523 میلیارد تومانی نیز برسد. در نهایت، میانگین ارزش معاملات بهمن، روی پله چهار هزار و 264 میلیارد تومانی قرار گرفت.

بورس تهران بازنده ماراتن بهمن بازارها شد!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان