اعزام کشتی‌های گارد ساحلی چین به نزدیک تنگه تایوان


اعزام کشتی‌های گارد ساحلی چین به نزدیک تنگه تایوان

در پی افزایش تنش‌ها در برخی جزایر تحت کنترل تایوان، گارد ساحلی چین از اعزام کشتی‌های خود به منطقه و برگزاری گشت‌های دریایی منظم خبر داد.

اعزام کشتی‌های گارد ساحلی چین به نزدیک تنگه تایوان

به گزارش راهبرد معاصر، گارد ساحلی چین اعلام کرد در پی افزایش تنش ها در گروه کوچکی از جزایر تحت کنترل تایوان پس از مرگ دو شهروند چینی، کشتی هایی را برای انجام اقدامات قانونی و گشت های دریایی منظم، به منطقه اعزام خواهد کرد.

براساس این گزارش، روز پنج شنبه گذشته، چهار شهروند چینی سوار بر یک قایق پرسرعت در حال نزدیک شدن به خط مرزی تایوان بودند، که گارد ساحلی تایوان اقدام به تعقیب آنها کرد که ناگهان قایق آنها در حین فرار واژگون شد و دو نفر از آنها جان خود را از دست دادند و دو تن دیگر زنده ماندند.

در پی این حادثه دولت چین اقدام گارد ساحلی تایوان را محکوم و آن را شرارت آمیز خواند. اما وزارت دفاع تایوان به دفاع از عملکرد گارد ساحلی خود پرداخت.

گارد ساحلی چین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد عملیات های دریایی خود در این منطقه را تقویت می کند و گشت های دریایی منظمی را انجام می دهد.

براساس این بیانیه، این اقدام برای حفظ هر چه بیشتر نظم عملیاتی در آب های مربوطه و حفاظت از امنیت و جان ماهی گیران و مالکان این منطقه است.

همچنین دفتر امور تایوان دولت چین در این باره گفت: مرگ این افراد باعث خشم شدید در چین شده اما آنجا آب های خارج از محدوده نبوده است. ماهی گیران در هر دو سوی تنگه تایوان، به طور معمول از زمان های گذشته در این منطقه ماهی گیری می کنند و آب های این منطقه آب های ممنوعه یا محدود نیست.

تایوان از سال 1949 توسط دولت محلی اداره می‌شود، از آن زمان تایوان پرچم و برخی دیگر نشانه‌های جمهوری خلق چین را که در سرزمین اصلی چین وجود داشت، تا پیش از به قدرت رسیدن حزب کمونیست در چین حفظ کرده بود. پکن همواره این جزیره را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین مادری چین می‌داند و این موضع مورد حمایت بسیاری از کشورها از جمله روسیه است.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

پکن همواره از تمامی کشورها می‌خواهد به اصل چین واحد احترام گزارند و از ایجاد تنش در این منطقه خودداری کنند. در زمان حاضر یکی از بزرگترین چالش‌های چین با آمریکا در دریای چین جنوبی بر سر موضوع استقلال تایوان است.

آمریکا در سال 1979 درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

در همین حال پکن بارها از واشنگتن به عنوان بزرگترین تامین کننده تسلیحاتی تایوان خواسته تا به منظور کاهش تنش‌های فیمابین، از فروش و ارسال سلاح به این جزیره خودداری کند./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا زنگ زورخانه پولاد شیراز بازهم نواخته می‌شود؟