پلن «بی» دموکرات‌ها برای کنار زدن بایدن


پلن «بی» دموکرات‌ها برای کنار زدن بایدن

اقتصادنیوز: تاکنون دموکرات ها از هرگونه بحث در مورد پلن «بی» برای نامزد ریاست جمهوری اجتناب کرده اند. اما گزارش بازپرس ویژه رابرت هور ممکن است آنها را تحت فشار قرار دهد.توصیف تند هور از جو بایدن به عنوان "مردی خوش نیت، سالخورده با حافظه ضعیف" و "توانایی ضعیف"، سن و آمادگی ذهنی رئیس جمهور را در کانون توجه ها قرار داده است. در کنار این تصویر از بایدن که می گوید برای یک دوره دیگر ریاست خیلی پیر شده و این واقعیت که او اغلب از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در رقابت‌های نوسانی در نظرسنجی‌های ایالتی عقب می‌افتد، سوال های جدی در مورد اینکه آیا بایدن برای رهبری حزب در ماه نوامبر تعریف شود یا نه - و اینکه آیا دموکرات‌ها به آن نیاز دارند، به وجود آورده است.

به گزارش اقتصادنیوز، به دلیل موانع رویه ای و سیاسی، جایگزینی بایدن آسان نخواهد بود. محتمل ترین نتیجه این است که بایدن در رقابت ها بماند. اما می توان سناریوهای مختلفی را نیز متصور شد که در آن حزب دموکرات فردی غیر از بایدن را در کنوانسیون ماه اوت خود نامزد می کند یا حتی گزینه دیگری را برای رقابت در یک انتخابات عمومی تاریخی برگزینند.به نوشته پولتیکو،حقیقت این است که یک استراتژی پشتیبان تنها در صورتی می‌تواند به کار گرفته شود که بایدن داوطلبانه کناره‌گیری کند - یا از نظر فیزیکی نتواند نامزد شود. در حال حاضر، با وجود اضطراب درون حزبی، هیچ مناقشه‌ای وجود ندارد: بایدن در مسیر نامزدی دموکرات‌ها قرار دارد. رقیب دیرینه او، نماینده دین فیلیپس، ماه ها در مورد خطرات نامزدی بایدن هشدار داده، اما نتوانسته مورد توجه قرار گیرد. این چهره دموکرات از ایالت مینه سوتا به دلیل مطرح کردن موضوعی حساس تا حد زیادی از حزب طرد شده است.

نامزدی که دیر وارد میدان می شود گزینه ای مطرح نیست، به این دلیل که تا پایان این ماه، مهلت ثبت نام برای دسترسی به رای اولیه در همه ایالت ها به جز شش ایالت و ناحیه کلمبیا (مونتانا، نبراسکا، نیوجرسی، نیومکزیکو، اورگان و داکوتای جنوبی) به پایان خواهد رسید. حتی اگر نامزدی بتواند در همه آن ایالت‌ها وارد صندوق‌های رای شود - و حتی اگر آرای تک تک نمایندگان موجود در آن ایالت‌ها را به دست آورد - باز هم تاثیر زیادی بر تعداد نمایندگان بایدن نخواهد داشت. بایدن احتمالاً در 5 مارس، روز سه‌شنبه فوق‌العاده، در ایالت کالیفرنیا از مجموع نمایندگان این شش ایالت و دی سی، آرای نمایندگان بیشتری را جمع خواهد کرد.صرف نظر از ناتوانی یا شورش بسیار بعید در سطح کنوانسیون از سوی نمایندگانی که پیش تر به بایدن تعهد داده بودند و به رئیس جمهور وفادار بودند، تنها طرح عملی B وجود دارد و آن موافقت خود بایدن است. او مردی مغرور است که منیتش با تجربه پیروزی در انتخابات سنا در 20 سالگی شکل گرفته و پس از آن چندین بار از ریاست جمهوری محروم شده و حالا در این مسند تعریف شده است. از همین رو متقاعد کردن بایدن برای کناره گیری آسان نخواهد بود.

پلن «بی» دموکرات‌ها برای کنار زدن بایدن

گزینه های بایدن

اما راهی وجود دارد که بایدن را قادر می‌سازد تا با عزت و با شروط خود میدان را ترک کند. این کار در جریان مبارزات مقدماتی دموکرات اجرایی می شود، یعنی 4 ژوئن، تاریخی که آخرین گروه از ایالت ها انتخابات مقدماتی خود را برگزار می کنند.بایدن می تواند اعلام کند که نامزدی را نمی پذیرد و نمایندگان خود را برای حمایت از نامزد دیگری تشویق نماید. او می‌تواند تاکید کند که برای دوره‌ای دیگر مناسب است، اما نگرانی‌های مردم را درباب خود می‌پذیرد. بایدن می تواند به رای دهندگان یادآوری کند که همیشه گفته است پلی است برای نسل آینده رهبران دموکرات. او می‌توانست این مقوله را لحاظ کند که اقتصاد در مسیر درست قرار دارد و استدلال ‌کند که یک بار ترامپ را شکست داد و از دموکراسی آمریکایی محافظت کرد و اینگونه وظیفه اش را انجام داد.

اگر چنین فرضیه ای رخ دهد، بین 4 ژوئن و 19 اوت، زمانی که کنوانسیون حزب در شیکاگو آغاز می‌شود، دموکرات‌های ارشد برای جانشینی بایدن در نبردی که در دهه‌های گذشته در سیاست آمریکا دیده نشده بود، تلاش خواهند کرد.با ورود به این کنوانسیون، بایدن همچنان یک پادشاه باقی خواهد ماند. اگر بقیه انتخابات مقدماتی مانند کارولینای جنوبی و نوادا برگزار شود، اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان کنوانسیون به بایدن متعهد می شوند. آنها از نظر قانونی به حمایت از رئیس جمهور - یا هر کسی که او به طور بالقوه برای جایگزینی اش حمایت کند – الزام قانونی ندارند، اما این افراد توسط کمپین بایدن مورد بررسی قرار می گیرند و اگر او از یک نامزد حمایت کند، احتمالا بسیاری از او پیروی خواهند کرد.چالش دیگر معاون رئیس جمهور یعنی کامالا هریس خواهد است. محبوبیت ضعیف او و عملکردش در انتخابات مقدماتی 2020 زمینه را برای افزایش اعتمادها به او نشده است. اما حزب از خطرات بیگانه کردن رأی دهندگان سیاه پوست آگاه است.

پلن «بی» دموکرات‌ها برای کنار زدن بایدن

شکاف در صفوف دموکرات ها

دیگر چهره های بالقوه پیش از این، بازی طولانی را در انتظار چنین لحظه ای انجام داده اند، برندهای ملی را ایجاد کرده و شهرت خود را به عنوان بازیکنان تیم پررنگ کرده اند. فرمانداران ایالت آبی گاوین نیوسام از کالیفرنیا و جی بی پریتزکر از ایلینوی از جمله پرانرژی ترین جانشینان هستند زیرا به دنبال وفاداری نمایندگان کنوانسیون می باشند. کنوانسیون دموکرات‌ها، که معمولا یک رویدادی آرام بود، حالا پر از درام است. در حالی که دموکرات‌ها پس از سال 2016 اکثر قدرت خود را از به اصطلاح «نمایندگان فوق‌العاده» سلب کردند، آن در قامت رهبران فعلی و سابق حزب و مقامات منتخب در مورد دومین رای گیری احتمالی در کنگره رأی خواهند داد. این امر به آنها قدرت قابل توجهی در انتخاب یک نامزد در یک مبارزه طبقه ای می دهد، اما شاید به قیمت بازگشایی بحث های مربوط به دوران 2016 در مورد نقشی که نخبگان حزب در خفه کردن شانس برنی سندرز برای نامزدی ایفا کردند.هر جناح حزبی تلاش می کند تا از وضعیت بی سابقه به نفع خود استفاده کند. میدان بالقوه ممکن است گسترده باشد - نه تنها نامزدهای دموکرات در سال 2020، بلکه دیگرانی که نامزدی دموکرات ها را به رسمیت می شناسند، ممکن است تا سال 2032 فرصتی نداشته باشند.از سوی دیگر، اگر بایدن تردیدها را برطرف کند و در اواخر اوت در کنوانسیون نامزد شود، اما پس از آن قادر به رقابت در انتخابات نوامبر نباشد، چه؟ قوانین کنوانسیون می گوید، در صورت «مرگ، استعفا یا ناتوانی» نامزد، جیمی هریسون، رئیس حزب، «با رهبری دموکرات کنگره و انجمن فرمانداران دموکرات مشورت خواهد کرد و به طور تقریبی گزارش می دهد». 450 عضو کمیته ملی دموکرات، که نامزد جدیدی را انتخاب می کنند.

خروج دیرهنگام بایدن از رقابت ها، کابوس لجستیکی برای ایالت ها خواهد بود. قرار است برگه‌های رای گیری خارج از کشور در برخی مکان‌ها تنها چند هفته پس از پایان کنوانسیون منتشر شود و رای‌گیری حضوری زودهنگام از 20 سپتامبر در مینه‌سوتا و داکوتای جنوبی آغاز می‌شود. بله، آمریکایی‌ها از نظر فنی به انتخاب‌کنندگان رأی می‌دهند، نه نامزدهای ریاست‌جمهوری – اما هرگونه تلاش پس از کنوانسیون برای جایگزینی بایدن احتمالا به دادگاه ختم می‌شود.اگرچه در حال حاضر نگاه ها به بایدن است، جمهوری خواهان با سوال های مشابهی روبرو هستند. نامزد احتمالیاین جریان، یعنی ترامپ، خودش 77 سال سن دارد و مستعد لغزش‌های لفظی است - و با مسائل حقوقی بی‌شماری مواجه است که پرسش‌هایی را در مورد عملی بودن نامزدی او ایجاد می‌کند. اما از یک جهت، درک ترامپ از نامزدی جمهوری‌خواهان ممکن است قوی‌تر از بایدن باشد: نمایندگان کنگره جمهوری‌خواهان در واقع به نامزد خود در اولین رای‌گیری متعهد هستند. آنچه هر دو موقعیت نشان می‌دهند این است که، در عصر احزاب ملی ضعیف، افراد کمی وجود دارند که بتوانند وارد عمل شوند و از بهترین منافع حزب - یا شاید ملت - محافظت کنند.پس تا زمانی که بایدن و ترامپ پیشرو باشند، مکانیسم واقعی برای منحرف کردن آنها وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چفیه و پرچم فلسطین بر دوش بنیانگذار آمریکا + عکس