کاهش 36 درصدی بارندگی‌ها نسبت به متوسط بلندمدت


کاهش 36 درصدی بارندگی‌ها نسبت به متوسط بلندمدت

سخنگوی صنعت آب کشور از آخرین میزان بارندگی‌های جوی وذخایر آبی سدهای کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، با اعلام شبکه خبری آب ایران، فیروز قاسم زاده با اشاره به وضعیت برخی سدهای مهم کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه جاری گفت: مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه با موجودی مخزنی ۶۴۶ میلیون مترمکعب، دارای ۳۹ درصد پرشدگی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۳۴ درصدی خبر می‌دهد، در استان اصفهان و سد زاینده‌رود نیز با ۲۲ درصد پرشدگی، شاهد افزایش ۱۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی در خصوص وضعیت کلی مخازن سدهای کشور تا تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری خاطر نشان کرد: ورودی سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون ۸.۸۲ میلیارد مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۱.۰۵ میلیارد مترمکعب بوده، لذا ورودی سدها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به افزایش خروجی سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ مذکور به میزان ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته، افزود: در سال گذشته میزان آب خروجی از سدهای کشور معادل ۷.۴۲ میلیارد مترمکعب بوده است که این میزان در سال جاری با کاهش بارش‌ها و عدم امکان استفاده از بارش مستقیم در مصارف کشاورزی، به ۹.۲۶ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است؛ بنابراین حجم آب موجود مخازن با وجود ۴۳ درصد پرشدگی و حجمی معادل ۲۱.۶۳ میلیارد مترمکعب، همچنان ۷ درصد نسبت سال گذشته کمتر است و بارش‌های خوب چند روز گذشته نتوانست جبران کمبودهای منابع آب باشد.

قاسم‌زاده افزود: متوسط بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۷ بهمن‌ماه در مقایسه با شرایط نرمال، ۳۶ درصد کاهش یافته است. همچنین در مقایسه با سال گذشته، بارش کشور نشان‌دهنده کاهش ۳۱ درصدی است.

شرایط حاکم برای بارش‌های سال جاری به عنوان چهارمین سال خشک متوالی و به تبع آن وضعیت منابع آب، ضرورت توجه جدی به مقوله مصرف را می‌رساند تا با مشارکت همگانی در امر مدیریت مصرف آب، پایداری در بهره‌مندی از این نعمت ارزشمند الهی حاصل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول