احیای میانکاله ماموریت موفق دولت در مازندران


احیای میانکاله ماموریت موفق دولت در مازندران

رفع چالش زیست محیطی و شکوفایی ظرفیت گردشگری میانکاله همواره مورد تاکید رئیس جمهور است و آیت الله رئیسی ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۰ در هفدهمین سفر استانی خود به همراه اعضای هیات دولت با توجه به اهمیت...

رفع چالش زیست محیطی و شکوفایی ظرفیت گردشگری میانکاله همواره مورد تاکید رئیس جمهور است و آیت الله رئیسی ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۰ در هفدهمین سفر استانی خود به همراه اعضای هیات دولت با توجه به اهمیت موضوع در بدو ورود به مازندران و پس از استقبال توسط مقامات دولتی، از تالاب میانکاله بازدید کرد و پس از آشنایی با مشکلات زیست محیطی این منطقه، دستوراتی را برای احیای دوباره این زیستگاه صادر کرد.

بازدید میدانی رئیس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار مازندران و شماری دیگر از مسوولان ملی و استانی از این زیستگاه منحصر به فرد و تاکید آیت الله رئیسی مبنی بر اجرای طرح های زیست محیطی برای حفاظت از تالاب میانکاله، بارقه های امید را در دل دوست‌داران طبیعت و محیط زیست و همچنین بومیان منطقه زنده کرد تا شاهد احیای دوباره این زیستگاه منحصر به فرد باشند.

کارشناسان تفکرات جزیره‌ای و بخش‌نگری مدیران ادارات دولتی در سطح ملی در دهه‌های گذشته و در ورای آن فقدان اراده‌ای محکم برای تدوین طرح جامع گردشگری در مازندران را مهم‌ترین دلیل عقب ماندگی منطقه میانکاله مازندران در حوزه گردشگری به عنوان پول سازترین صنعت جهان برمی‌شمارند که با ورود موفق دولت به نظر می رسد که این تفکرات در حال فراموشی است.

تالاب میانکاله را باید بهشت پرندگان و پرنده نگری نام نهاد؛ سی و ششمین تالاب ثبت شده دنیا و نخستین تالاب ثبت شده در کنوانسیون تالاب‌های بین المللی رامسر و یکی از ۶۵۰ ذخیره گاه زیست کره جهان با ۴۸ هزار هکتار وسعت در شرق استان مازندران و در همجواری با استان گلستان واقع شده است و سالانه ۱۳۰ گونه از پرندگان مهاجر را با جمعیت حدود ۱.۵ میلیون بال میزبانی می کند.

این پناهگاه حیات وحش علاوه بر کریدور مهاجرت فصلی برای پرندگان، همه ساله به تنهایی بیش از نیم میلیون پرنده از انواع مرغابی، فلامینگو، پلیکان، پاخاکستری، قوی، انواع اردک، لک لک، درنای خاکستری، عقاب دریایی را در آب‌های خود سکنی می دهد.

این تالاب که رویشگاه و زیستگاه تعداد بیشماری از گونه های در معرض خطر می باشد، در سال ۱۳۵۵ به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست سپهر به کمیته برنامه «انسان و کره» یونسکو معرفی و انتخاب شد. تالاب میانکاله به عنوان محل زاد و ولد و پرورش ماهیان گونه های مختلفی چون کپور، انواع کفال، کلمه، سفید، ماش و کاراس، مورد توجه است. پستانداران این منطقه نیز شامل مارال، یوزپلنگ، گربه جنگلی، شغال، گراز، روباه، خرگوش، جوجه تیغی، انواع خفاش و جوندگان کوچک است.

همین میزان سابقه کافی است تا به ظرفیت عظیم گردشگر پذیری تالاب بین المللی میانکاله پی برد. به طور حتم باید به این ناحیه سفر کرد تا به زیبایی و دلنشینی میانکاله پی برد که در هم‌نوایی درختچه‌های درخت انار دشت جا خوش کرده است. این منطقه با آب و هوای خوب و معتدل در اغلب فصول سال زیبایی و سرسبزی وصف ناپذیری دارد که چشم هر بیننده و گردشگری را به خود خیره می کند.

علاوه بر این به دلیل دور بودن از مناطق غربی و مرکزی استان که گرفتار در هجوم ویلاسازی و تغییر بافت است، بهشهر و میانکاله از مناطق بکر مازندران هستند که هنوز طعم و شیرینی طبیعت و سنت با هویت بومی را حفظ کرده اند.

در این پیوند مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در ۲ سال اخیر با خریدتجهیزات زیر ساختی لودر، چندین دستگاه تراکتور و امکانات مناسب برای اطفاء حریق به همراه راه اندازی پایگاه اطفاء حریق آتش سوزی در میانکله آتش سوزی در این پهنه ۸۰ درصد کاهش یافت.

عطاء الله کاویان امروز یکشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: محیط‌ زیست مازندران متولی بیش از ۲۰ منطقه تحت حفاظت است که مناطق حفاظت شده شامل دو پارک ملی، ۱۱ منطقه حفاظت شده، چهار پناهگاه حیات وحش و سه اثر طبیعی ملی است که مجموعه آنها توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مدیریت می شود.

وی با بیان این مطلب که تجهیزات لجستیکی با ارزشی را در طول ۲ سال اخیر برای مجموعه پناهگاه حیات وحش میانکاله که در گذشته با آتش سوزی هایی همراه بوده و نیاز به امکانات اطفاء حریق کامل داشته، فراهم شد، خاطرنشان ساخت: بیش از ۸۰ درصد کاهش میزان آتش سوزی ها در پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده است.

کاویان اظهار داشت: ۹ منطقه شکار ممنوع و سه رودخانه حفاظت شده از مباحث تحت حفاظت محیط زیست در استان مازندران است که به همراه فعالیت هایی در حوزه محیط زیست طبیعی، محیط زیست انسانی و محیط زیست دریایی در گذشته و دو سال اخیر انجام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که راه اندازی ۲ کلینیک تخصصی، تیمار و درمان حیات وحش شهرستان های ساری و چالوس از جمله اقدامات دیگر محیط زیست است.

وی با ذکر این مطلب که چهار طرح مطالعاتی در حوزه تالاب های بین المللی و ایستگاه سنجش کیفی هوا در تالاب میانکاله برای اولین بار اجرا شد، افزود: دولت سیزدهم قفل ۳۰ ساله بازار فروش و صید پرندگان مهاجر در فریدونکنار را جمع‌آوری کرد.

وی خاطرنشان کرد: از ظرفیت پناهگاه دشت ناز و سمسکنده بهره می‌بریم که در این ۲ پناهگاه گونه های جانوری منحصر به فردی مثل مرال یا گوزن قرمز و گوزن زرد پرورش داده می شود.

کاویان با اشاره به اینکه در حوزه ممیزی مراتع بیش از ۱۱۰ درصد افزایش را شاهد بودیم و ۱۵ ممیزی که در ۲ سال گذشته انجام شده بود، به ۳۲ سامانه عرفی منطقه رساندیم و مورد بررسی قرار دادیم، ادامه داد: ۶۰ کیلومتر از انهار منتهی به تالاب میانکاله در گذشته لایروبی شد که در طول ۲ سال گذشته بیش از ۱۵ کیلومتر به لایروبی آنها اضافه شده است و با لایروبی هایی که اتفاق افتاده روان آب های سطحی ناشی از بارش های حوزه های آبخیز بالادست با سرعت و جریان کافی وارد تالاب میانکاله می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت: بیش از ۲ هزار هکتار عرصه میانکاله که طی ۵ سال گذشته در مسیر خشکی و خشکسالی قرار گرفته بود در ۳ ماه اخیر با آب شیرین این انهار آبگیری شد و پرندگان مهاجر در این منطقه بعد از سال ها حضور یافتند.

این مقام مسوول با ذکر این مطلب که بیش از هشت کیلومتر از اطراف پناهگاه حیات وحش سمسکنده با اعتباراتی که دریافت شد، فنس کشی شده است و ایستگاه سنجش کیفی هوا به صورت پرتابل تهیه شد، ادامه داد: یک ایستگاه پایش کیفی هوای ثابت در شهرستان ساری به ۴ ایستگاه پایش کیفی هوا افزایش یافت و در شهرهای نکا، ساری، آمل و چالوس داده های کیفیت هوا به صورت لحظه ای برداشت شده است.

کاویان با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد آزمایشگاه های ادارات شهرستان افزایش یافته است، گفت: با ۴ هزار و ۷۰۰ مجوز برای موارد و مقاصد مختلف تولیدی موافقت شد و بر این اساس با افزایش بیش از ۱۵ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل روبرو شدیم.

وی با اعلام اینکه بیش از ۳۶ مورد در طول ۲ سال اخیر پیگیری جهت آزادسازی سواحل را داشته ایم؛ بیان کرد: بیش از ۳۵۰ درصد در این حوزه رشد را نشان می دهد و ۵۳ طرح در حوزه شناگاهها در حال پایش است.

وی یکی از اهداف مهم این اداره کل را آموزش و تنویر افکار عمومی دانست و ادامه داد: افتتاح ۱۰۸ خانه محیط زیست در شهرها و روستاهای مازندران صورت گرفت و هفته گذشته اولین خانه محیط زیست برای گفتمان سازی و حرکت جوامع محلی برای موارد حوزه محیط زیست و تصمیم گیری افتتاح شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه راه اندازی دوره ی دیپلم محیط بانی در رشته های فنی و حرفه ای در برنامه قرار دارد؛ اظهار داشت: در دوره مشاوره و آموزش دهیاران ۵۰ درصد رشد داشته است و ۵۵۳ برنامه در طول این دو سال اخیر برگزار شد.

کاویان بیان کرد: چهار فقره قرارداد مطالعاتی پژوهشی منعقد شده است که تعداد این قرارداد هارا در طول این دو سال ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود : برای ۲۳۵ محیط بان بیش از ۴ هزار و ۳۷۰ اقلام مناسب تجهیزاتی خریداری شد و بیش از ۱۱ مورد تجهیز و تعمیر محیط بانی ها با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال داشتیم.


احیای میانکاله ماموریت موفق دولت در مازندران

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رقص و خوانندگی صحرا اسداللهی ! / یکی جلوی خانم بازیگر رو بگیره !