طرز تهیه کباب تابه ای به روش مجلسی | رازهای کباب تابه ای حرفه ای


طرز تهیه کباب تابه ای به روش مجلسی | رازهای کباب تابه ای حرفه ای

کباب تابه‌ای با گوشت چرخ کرده یکی از خوشمزه‌ترین انواع کباب ایرانی است که به روش فوری و به‌عنوان یک غذای سریع برای مهمانی و دورهمی هم می‌توانید آن را آماده کنید. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه کباب تابه‌ای مجلسی و رازهای...

کباب تابه‌ای با گوشت چرخ کرده یکی از خوشمزه‌ترین انواع کباب ایرانی است که به روش فوری و به‌عنوان یک غذای سریع برای مهمانی و دورهمی هم می‌توانید آن را آماده کنید. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه کباب تابه‌ای مجلسی و رازهای خوشمزه شدن کباب تابه‌ای را به شما آموزش می‌دهیم. در انتهای مقاله هم به سوالات متداول درباره اینکه چرا کباب تابه‌ای سفت میشه، وا میره یا خشک و جمع می‌شود پاسخ خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کباب تابه‌ای مجلسی (برای ۶ نفر)

گوشت چرخ کرده مخلوط: ۸۰۰ گرم

پیاز: ۳ عدد تقریبا بزرگ

گوجه فرنگی: ۶ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۱ و نیم قاشق غذاخوری

آبلیمو: ۱ و نیم قاشق چای‌خوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه کباب تابه‌ای با گوشت چرخ کرده

مرحله اول: پیازها را رنده کنید

پیازها را پوست بگیرید، با رنده متوسط رنده کنید و آب پیازها را خوب بگیرید. تفاله پیازها را در یک کاسه بزرگ بریزید.

مرحله دوم: گوشت و ادویه‌ها را اضافه کنید

گوشت چرخ کرده و ادویه‌ها را به پیازهای رنده شده اضافه کنید و مواد را با دست خوب ورز دهید تا یکدست شود. ۳ تا ۵ دقیقه برای ورز دادن گوشت کباب تابه‌ای زمان بگذارید چون مایه کباب تابه‌ای باید مثل مایه کباب کوبیده حسابی یکدست و منسجم شود. آنقدر گوشت را ورز بدهید تا رنگ گوشت برگردد و گوشت به دست نچسبد.

مرحله سوم: به مایه کباب تابه‌ای استراحت بدهید

۱ ساعت مایه کباب تابه‌ای را در یخچال بگذارید تا استراحت کنید. روی ظرف مایه کباب تابه‌ای سلفون بکشید تا تیره نشود. اگر عجله دارید و می‌خواهید فوری کباب تابه‌ای را درست کنید مرحله استراحت گوشت را حذف کنید.

مرحله چهارم: مایه کباب تابه‌ای را در تابه بچینید

یک تابه مناسب را روی گاز بگذارید. با کمی روغن کف تابه را چرب کنید. در ادامه مایه کباب را کف تابه بریزید و آن را با دست صاف کنید به نحوی که قطر کباب در تمام قسمت‌های تابه یکسان باشد.

طرز تهیه کباب تابه ای به روش مجلسی | رازهای کباب تابه ای حرفه ای

مرحله پنجم: مایه کباب تابه‌ای را برش بزنید

پس از اینکه کباب خودش را گرفت آن را به‌صورت طولی کباب شبیه کباب کوبیده برش بزنید.

مرحله ششم: کباب تابه‌ای را برگردانید

یک طرف کباب تابه‌ای که سرخ شد آن را برگردانید تا سمت دیگر کباب هم روی شعله ملایم گاز پخته شود.

مرحله هفتم: سس کباب تابه‌ای را درست کنید

در این فاصله برای درست کردن سس کباب تابه‌ای ابتدا در یک تابه جداگانه رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری روغن تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند.

سپس یک فنجان آب جوش به همراه زعفران دم کرده، آبلیمو و مقداری نمک و فلفل سیاه به رب سرخ شده اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا سس جا بیفتد. در این فاصله سس را هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله هشتم: سس را به کباب تابه‌ای اضافه کنید

سس که آماده شد آن را روی کباب تابه‌‌ای‌های پخته شده اضافه کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم نصف کنید و در تابه بچینید. شعله گاز را روی حالت ملایم بگذارید و درب تابه را ببندید تا سس به خورد کباب تابه‌ای برود و گوجه فرنگی‌ها هم سرخ شوند.

مرحله آخر: کباب تابه‌ای را سرو کنید

کباب تابه‌ای را با نان یا برنج در کنار ماست، سبزی خوردن و سالاد شیرازی یا هر سالاد دیگری که دوست دارید میل کنید. نوش جان!

طرز تهیه کباب تابه ای به روش مجلسی | رازهای کباب تابه ای حرفه ای

روش تهیه کباب تابه‌ای زعفرانی

اگر می‌خواهید کباب تابه‌ای زعفرانی داشته باشید در یک کاسه یک قالب ۲۵ گرمی کره ذوب شده را به همراه ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و در زمان پخت کباب با یک قلم موی تمیز روی کباب بکشید تا هم کباب تابه‌ای نرم و آبدار شود و هم طعم کره و زعفران به خودش بگیرد.

فوت و فن‌های طرز تهیه کباب تابه‌ای رستورانی

  • بهترین گوشت برای کباب تابه‌ای مخلوط مساوی گوشت گوسفند و گوساله است. برخی هم فقط از چرخ کرده گوساله برای درست کردن کباب تابه‌ای استفاده می‌کنند اما چربی که گوشت گوسفند دارد طعم کباب تابه‌ای را لذیذتر و بافت آن را نرم و آبدار می‌کند.
  • به‌عنوان چاشنی کباب تابه‌ای روی آن مقداری سماق بریزید تا هم طبع گوشت را معتدل کند و هم ضررهای گوشت قرمز را به حداقل برساند.
  • برای این‌که کباب تابه‌ای عطر و طعم خوبی بگیرید موقع پخت آن چند عدد فلفل سبز تند را کنار کباب‌ها در تابه بگذارید تا عطر بگیرند.
  • اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید کباب تابه‌ای مرغ یک پیشنهاد عالی و خوشمزه برای شما است.
  • برای درست کردن کباب تابه‌ای دو رنگ باید یکی در میان یک لایه مایه کوبیده تابه‌ای و یک لایه مایه کوبیده مرغ بچینید.

سوالات متداول

چرا کباب تابه‌ای سفت میشه؟

یک سوال اساسی در زمان پخت کباب تابه‌ای این است که چرا کباب تابه‌ای سفت و جمع می‌شود:

  • دلیل اصلی سفت شدن و جمع شدن کباب تابه‌ای چربی بیش از اندازه گوشت است. اگر برای تهیه این کباب از گوشت گوسفند در ترکیب با گوشت گوساله استفاده می‌کنید، گوشت گوسفند کم‌چربی استفاده کنید. از طرف دیگر گوشت گوساله به تنهایی هم کباب تابه‌ای را جمع، سفت و خشک می‌کند پس بهترین ترکیب همان مخلوط چرخ کرده گوسفند کم چرب با گوساله است.
  • همچنین اگر در ابتدای پخت شعله گاز خیلی کم باشد کباب تابه آب می‌اندازد و جمع می‌شود. پس ابتدا روغن را داغ کنید و حرارت متوسط باشد تا کباب نیم‌پز شود و سپس شعله گاز را کم کنید تا کباب مغزپخت شود.
  • به مایه کباب تابه‌ای زیاد نمک نزنید. نمک زیاد بافت گوشت را سفت و چغر می‌کند.

چرا کباب تابه‌ای وا می‌رود و خرد می‌شود؟

اگر سوال شما هم این است که چرا کباب تابه‌ایم وا میره و خرد میشه:

  • دلیل اول این است که آب پیاز را نگرفته‌اید. آب پیاز مایه کباب را شل و وا رفته می‌کند.
  • · دلیل دوم وا رفتن کباب تابه‌ای هم این است که گوشت را خوب ورز نداده‌اید. گوشت کباب تابه‌ای باید آنقدر ورز داده شود که رنگ گوشت تغییر کند و گوشت به دست نچسبد.

چرا کباب تابه ای خشک میشه؟

اگر از گوشت گوساله به تنهایی برای تهیه کباب تابه‌ای استفاده کنید بافت کباب خشک می‌شود. مقدار برابر گوشت گوسفند و گوساله برای چرخ کرده مخصوص کباب تابه‌ای مناسب است.

چرا کباب تابه ای آب میندازه؟

اگر در ابتدای پخت کباب تابه‌ای، تابه داغ نباشد و حرارت گاز هم کم باشد کباب تابه‌ای آب می‌اندازد. همچنین برای اینکه کباب تابه‌ای آب نیندازد باید گوشت را خوب ورز بدهید تا از رنگ اصلی خود برگردد و به دست نچسبد. استراحت دادن به گوشت هم از آب انداختن کباب در تابه جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

کباب تابه‌ای یک روش ساده و خوشمزه برای درست کردن کباب با گوشت چرخ کرده به روش فوری است. شما تجربه درست کردن کباب تابه‌ای را دارید؟ ترفندهای شما برای درست کردن یک کباب تابه‌ای رستورانی و خوشمزه چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در بخش نظرات این مطلب با خوانندگان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید