طرز تهیه نرگسی اسفناج ساده و خوشمزه به روش رستورانی


طرز تهیه نرگسی اسفناج ساده و خوشمزه به روش رستورانی

نرگسی اسفناج یک غذای نونی و ساده و کم‌هزینه با طعمی لذیذ است که اصالتا به استان‌های شمالی کشور تعلق دارد. وجه تسمیه نرگسی اسفناج هم این است که بعد از آماده شدن، ترکیبی سبز و زرد شبیه «گل نرگس» داریم. این غذای بدون گوشت تا حدودی...

نرگسی اسفناج یک غذای نونی و ساده و کم‌هزینه با طعمی لذیذ است که اصالتا به استان‌های شمالی کشور تعلق دارد. وجه تسمیه نرگسی اسفناج هم این است که بعد از آماده شدن، ترکیبی سبز و زرد شبیه «گل نرگس» داریم. این غذای بدون گوشت تا حدودی شبیه املت قارچ است با این تفاوت که در نرگسی اسفناج چاشنی‌هایی مثل پیاز داغ، سیر و در مواردی رب انار و گردو داریم و نسخه اصلی نرگسی قارچ ندارد. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه نرگسی اسفناج ساده به روش اصیل شمالی را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم تهیه نرگسی اسفناج (برای ۴ نفر)

  • تخم مرغ: ۶ عدد
  • اسفناج: ۷۵۰ گرم
  • سیر: ۵ حبه
  • پیاز: ۳ عدد متوسط
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه نرگسی اسفناج

برای درست کردن نرگسی، به‌عنوان یک خوراک اسفناج با تخم مرغ قدیمی ایرانی که در کنار نان یا گاهی با برنج سرو می‌شود مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: اسفناج‌ها را بشویید و خرد کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه نرگسی اسفناج‌ها را تمیز کنید و بشویید. اسفناج‌های شسته شده را در یک آبکش بگذارید تا آبشان کشیده شود و سپس آن‌ها را روی تخته آشپزخانه به قطعات مساوی و درشت خرد کنید. بهتر است ساقه اسفناج‌ها را جدا کنید که البته سلیقه‌ای است.

مرحله دوم: اسفناج را بپزید

در یک قابلمه مناسب اسفناج‌ها را بریزید و بدون اضافه کردن آب به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله متوسط گاز بپزید. درب قابلمه موقع پخت اسفناج باید بسته باشد تا اسفناج با بخار آب بپزد.

مرحله سوم: پیاز داغ درست کنید

نرگسی اصیل شمالی پیاز داغ دارد پس در فاصله پخت اسفناج‌ها پیاز داغ را درست کنید. برای این کار پیازها را بشویید، پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید. در یک تابه پیازهای خلالی خرد شده را بریزید و چند دقیقه بدون روغن تفت دهید. کمی که پیازها آبشان کشیده شده مقداری روغن اضافه کنید و پیازها را تفت دهید تا سبک شده و سرخ شوند.

مرحله چهارم: سیر را اضافه کنید

حبه‌های سیر را هم بشویید و پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید. وقتی پیازها سرخ شدند سیرهای رنده شده را اضافه کنید و تا حدی تفت دهید که فقط بوی سیر بلند شود. اگر سیر زیاد تفت بخورد می‌سوزد و طعم تلخی می‌گیرد.

مرحله پنجم: اسفناج را به ترکیب پیاز داغ و سیر اضافه کنید

حالا اسفناج‌های پخته شده را اگر آب دارند آبکش کنید و سپس به ترکیب پیازداغ و سیر اضافه کنید و چند دقیقه با هم تفت دهید.

مرحله ششم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

وقتی اسفناج با ترکیب پیازداغ و سیر مقداری تفت خورد، به مقدار دلخواه کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به این ترکیب اضافه کنید. کمی دیگر این ترکیب را تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود. حالا تخم مرغ‌ها را یکی یکی روی این ترکیب بشکنید. درب تابه را ببندید و شعله گاز را کم کنید تا تخم مرغ‌ها ببندند. در این فاصله کمی نمک و فلفل سیاه (به دلخواه) روی تخم مرغ‌ها بپاشید.

مرحله آخر: نرگسی اسفناج را سرو کنید

تخم مرغ‌ها که به مقدار دلخواه شما بسته و سفت شدند (مقدار سفت یا عسلی شدن تخم مرغ در نرگسی به سلیقه شما بستگی دارد) شعله گاز را خاموش کنید و نرگسی را همراه با نان سرو کنید. شمالی‌ها نرگسی را گاهی با برنج و ماست هم سرو می‌کنند. نوش جان!

طرز تهیه نرگسی اسفناج ساده و خوشمزه به روش رستورانی

فوت و فن‌های طرز تهیه نرگسی اسفناج

  • چاشنی نرگسی اسفناج پیاز داغ و سیر داغ به همراه نمک، فلفل و زردچوبه است اما در برخی دستورها نرگسی اسفناج را با گردو درست می‌کنند. برای تهیه نرگسی اسفناج با گردو برای این مقدار مواد ۳ عدد مغز گردو را پودر یا با گوشتکوب له کنید و در مرحله تفت دادن پیاز داغ همراه با پیازها تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته شود.
  • اگر دوست دارید نرگسی اسفناج با پنیر داشته باشید بعد از نیم پز شدن تخم مرغ‌ها مقداری پنیر پارمزان، پنیر چدار، پنیر گودا یا پنیر پیتزا روی تخم مرغ بریزید تا پنیر روی آن آب شود.
  • طرز تهیه نرگسی اسفناج با قارچ هم مرسوم است. البته در نسخه اصلی نرگسی قارچ نداریم ولی طعم قارچ در این غذای نونی هم لذیذ است. در این صورت بعد از سرخ شدن پیازها مقداری قارچ ورقه‌ای خرد شده را اضافه کرده و تفت دهید تا آب قارچ کشیده شود. سپس اسفناج را به این ترکیب اضافه کنید و سایر مراحل را مثل دستور بالا دنبال کنید.
  • در برخی شهرهای شمال نرگسی را با سیب زمینی درست می‌کنند و به آن نرگسی سیب زمینی می‌گویند. سبزی مورد‌استفاده در نرگسی سیب زمینی «گشنیز» است.
  • رب انار هم در برخی شهرهای شمالی جزو چاشنی‌های نرگسی اسفناج است. در این صورت در مرحله سرخ کردن اسفناج با پیاز داغ کمی رب انار ملس هم به این ترکیب اضافه کنید.

سخن پایانی

نرگسی اسفناج جزو قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی متعلق به استان‌های شمالی کشورمان به‌خصوص استان گیلان است. شما نرگسی اسفناج را به چه روشی درست می‌کنید؟ چاشنی مورد‌علاقه شما برای اضافه کردن به نرگسی چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربه و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه