نرخ تورم عربستان


نرخ تورم عربستان

بر اساس آخرین گزارش اداره کل آمار عربستان، شاخص بهای مصرف‌کننده ماهانه عمدتا تحت تاثیر افزایش ۱.۱ درصدی قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها بوده است.

تورم عربستان سعودی در ماه ژانویه در ۱.۶ درصد ثابت باقی ماند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین گزارش اداره کل آمار عربستان، شاخص بهای مصرف‌کننده ماهانه عمدتا تحت تاثیر افزایش ۱.۱ درصدی قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها بوده است.

در گزارش ذکر شده که این افزایش به دلیل صعود ۱.۲ درصدی اجاره بهای واقعی مسکن بوده است. در ماه ژانویه، هزینه‌های غذا و نوشیدنی ۰.۳ درصد، در حالی که قیمت رستوران‌ها ۰.۲ درصد افزایش یافت.

قیمت اجاره بها به دلیل اهمیت نسبی بالای آن در سبد مصرفی عربستان با وزن ۲۱ درصد، محرک اصلی نرخ تورم در ژانویه ۲۰۲۴ بوده، این در حالی است که قیمت کالا‌ها و خدمات شخصی در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

به همین ترتیب، هزینه‌های حمل و نقل ۰.۱ درصد و قیمت پوشاک و کفش ۰.۶ درصد کاهش یافت. هزینه‌های بهداشت و درمان و قیمت دخانیات نسبت به ماه دسامبر ۲۰۲۳ به ترتیب ۰.۶ درصد و ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

در مقایسه با ماه ژانویه ۲۰۲۳، قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۷.۸ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش ۹.۳ درصدی اجاره بهای واقعی بود.

به همین ترتیب، قیمت مواد غذایی و آشامیدنی در ماه ژانویه نسبت به ماه مشابه سال قبل یک درصد افزایش یافت، در حالی که هزینه رستوران‌ها و هتل‌ها در مدت مشابه ۲.۴ درصد صعود کرد. در مقابل، قیمت اثاثیه، لوازم خانگی و نگهداری در ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد کاهش ثبت کرده است.

علاوه بر این، قیمت پوشاک و کفش در ماه ژانویه ۴.۱ درصد نسبت به دوره سال قبل کاهش یافت، در حالی که هزینه‌های حمل و نقل ۱.۱ درصد نزول کرد.

در ماه ژانویه ۲۰۲۴، هزینه‌های فرآورده‌های نفتی پالایش شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد صعود کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان