زریاب؛ ردپای داده‌های بازار کار در نوسانات انس طلای جهانی (ویدئو)


زریاب؛ ردپای داده‌های بازار کار در نوسانات انس طلای جهانی (ویدئو)

هفته پرنوسان انس جهانی در تقابل با داده‌های تورمی و خرده‌فروشی ایالات متحده، با سرخ بسته شدن کندل هفتگی به پایان رسید. در هفته آتی گزارش جلسه fomc minutes و همچنین داده‌های شاخص مدیران خرید بیشترین تاثیر را بر قیمت طلای جهانی خواهند داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، طلای جهانی در هفته گذشته نوسان زیادی داشت؛ طلا ابتدا به دلیل تورم بالاتر از انتظار اقتصاد آمریکا، 40 دلار سقوط کرد. در ادامه هفته اما ضعف قوی داده‌های خرده فروشی بازگشت دوباره طلا به ابرکانال دو هزار دلاری را رقم زد.

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) روز سه‌شنبه گزارش داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته رشد کرده است. شاخص قیمت مصرف کننده هسته نیز که نوسانات قیمت مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، در سطح 3.9 درصد قرار گرفت که بیشتر از انتظار مارکت بود.

انتشار آمار تورم بالاتر از حد انتظار، باعث شد که نگرانی‌ها از ادامه سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو افزایش پیدا کند. با افزایش احتمال ثابت ماندن نرخ بهره، تقاضا برای دلار آمریکا نیز تقویت شد که فشار بیشتری به قیمت طلا وارد کرد.

داده‌های منتشر شده اقتصاد آمریکا در روز پنجشنبه نشان داد که آمار خرده فروشی در ژانویه با 0.8 درصد کاهش به ۷۰۰.۳ میلیارد دلار رسیده است. داده‌های خرده فروشی بدون احتساب خودرو نیز در این دوره با 0.6 درصد کاهش مواجه شد.

ضعف داده‌های خرده فروشی، نشان‌دهنده‌ کاهش فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا و احتمال پایین آمدن نرخ بهره بود که باعث کاهش جذابیت اوراق قرضه شد. در نتیجه، فعالان بازار به سمت خرید طلا به عنوان یک دارایی امن و ضد تورم رفتند. این اتفاق باعث شد تا قیمت طلا مجددا به بالای سطح ۲۰۰۰ دلار بازگردد.

چه سرنوشتی در انتظار بازار طلاست؟

بازارهای سهام و اوراق قرضه در ایالات متحده روز دوشنبه به مناسبت روز رئیس جمهوری تعطیل خواهند بود. انتظار برای انتشار گزارش جلسه fomc minutes می‌تواند روی بازارهای مالی، از جمله قیمت طلا، تأثیر بگذارد.

اگر fomc minutes مشخص کند، اعضای فدرال رزرو بیشتر به سمت کاهش نرخ بهره در آینده متمایل شدند، قیمت طلا راه صعودی را در پیش خواهد گرفت. در سوی مقابل، در صورتی که نتیجه fomc minutes نشان دهد که فدرال رزرو برای حفظ سیاست‌های انقباضی فعلی مصمم است، طلای جهانی روی ریل نزولی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران بیشتر به این موضوع علاقه دارند که آیا فدرال رزرو تا ژوئن برای اجرای چرخش سیاستی خود صبر می‌کند یا خیر. از این رو، بعید است، انتشار گزارش فدرال رزرو سرنخ‌های جدیدی در مورد زمان کاهش نرخ بهره ارائه دهد.

پنجشنبه هفته جاری، گزارش مقدماتی شاخص مدیران خرید (PMI) بخش تولید و خدمات توسط موسسه S P Global منتشر می‌شود. اگر پرینت PMI بخش تولید و خدمات پایین‌تر از 50 باشد، نشان‌دهنده ضعف احتمالی در اقتصاد است. این موضوع می‌تواند فدرال رزرو را تحت فشار قرار دهد تا برای حمایت از اقتصاد، نرخ بهره رو کاهش دهد.

فعالان بازار با توجه به نظرات کارشناسان در مورد تورم تصمیم می‌گیرند. تورم بالای خدمات ممکن است نشان از فشارهای تورمی قوی داشته باشد و فدرال رزرو کمتر به سمت کاهش نرخ بهره تمایل داشته باشد. از این رو، حتی اگر PMI کاهش یابد، در صورتی که تورم خدمات همچنان در سطوح بالایی قرار گیرد، ممکن است دلار آمریکا پرتقاضا باقی بماند و مانع افزایش قیمت طلا شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی