آرمان؛ شکارچی‌ تازه‌نفس ایرانی در میدان نبرد!/ فیلم


آرمان؛ شکارچی‌ تازه‌نفس ایرانی در میدان نبرد!/ فیلم

حدود ۲ سال پیش، سامانه پدافندی جدیدی در مراسم رژه ارتش به نام «صیاد تاکتیکی» معرفی شده بود. اکنون این سامانه در مراسم رسمی رونمایی وزارت دفاع با نام «سامانه پدافندی برد بلند شهید آرمان» رونمایی و معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش کانال خبری پارتیزان، صبح امروز ۲۸ بهمن ماه سامانه‌ی تاکتیکی پدافند هوایی برد بلند «آرمان»، همراه با سامانه پدافند هوایی برد کوتاه «آذرخش» رونمایی شد. از ویژگی‌های سامانه پدافندی برد بلند شهید آرمان، می‌توان به ارتقای اجزا، سیستم‌‎ها و نرم‎‌افزار کنترل آن اشاره کرد که نیاز به اپراتور کمتری برای استقرار، عملیاتی ‎شدن و به‎ کارگیری در میدان نبرد دارد.

دیگر ویژگی این سامانه پدافند، استقرار و فعال‎سازی آن در مدت ‎زمان بسیار کوتاه یعنی حدود ۳ دقیقه و زمان عکس‌‎العمل آن کمتر از ۲۰ ثانیه است که سامانه پدافندی می‌‎تواند به ‎سرعت جابه‌‎جا و مستقر شود. این ویژگی در نبردهای امروزی جهت حفظ سامانه پدافندی بسیار حائز اهمیت است.

سامانه پدافندی برد بلند شهید آرمان از دو نوع رادار آرایه فازی استفاده می‎کند. این سامانه پدافندی در ابتدا با رادار آرایه فازی نجم ۸۰۴ بی که یک رادار از نوع اکتیو است، مشاهده شده بود. در نمونه‌‎های بعدی مشاهده شده، سامانه شهید آرمان، مجهز به رادار آرایه فازی دیگر از نوع پسیو که در سامانه جوشن به‎ کار گرفته شده بود، دیده شد.

آرمان؛ شکارچی‌ تازه‌نفس ایرانی در میدان نبرد!/ فیلم

این سامانه پدافندی، در هر دو نوع رادار خود، توانایی اسکن آسمان و کشف اهداف را تا حداکثر برد ۱۸۰ کیلومتر و توانایی قفل راداری بر روی اهداف خود را از فاصله ۱۶۰ کیلومتری داراست. رادارهای این سامانه، تا سقف ارتفاع ۲۷ کیلومتری از سطح زمین نیز توانایی رهگیری اهدافی مانند انواع جنگنده‌‎ها، موشک‌های کروز، بالگردها و پهپادها و همچنین موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را با پوشش ۳۶۰ درجه دارد. این سامانه توانایی رهگیری همزمان ۱۲ هدف و درگیری همزمان با ۶ هدف را دارد. تلار این سامانه پدافندی با ۳ موشک و تل این سامانه پدافندی، با ۶ موشک مشاهده شده است.

آرمان؛ شکارچی‌ تازه‌نفس ایرانی در میدان نبرد!/ فیلم

سامانه پدافندی برد بلند شهید آرمان، قابلیت استفاده از چندنوع موشک را دارد. این سامانه پدافندی توانایی شلیک موشک صیاد-۲ با برد ۷۰ کیلومتر و موشک پدافندی صیاد-۳ با برد ۱۲۰ کیلومتر را دارد. علاوه‎ بر این دونوع موشک، این سامانه پدافندی توانایی حمل نسخه جدید و ارتقا یافته موشک صیاد-۳ را با برد ۱۲۰ کیلومتر دارد.

در تصاویر منتشرشده از این سامانه، موشکی ناشناس که ظاهری مشابه موشک سایدوایندر بلاک ۲ آمریکایی و موشک تامیر سامانه پدافندی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی دارد، در کنار سامانه مشاهده شد. انتظار می‎رود که این موشک کوتاه‎ برد بین ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر برد داشته باشد. باتوجه به ابعاد کوچک این موشک، می‎‌توان آن را در تعداد بیشتری نسبت به صیاد-۳ در هر لانچر پرتابگر به‎ کار گرفت.

آرمان؛ شکارچی‌ تازه‌نفس ایرانی در میدان نبرد!/ فیلم

با توسعه این نوع سامانه‌های پدافندی نظیر سامانه پدافندی شهید آرمان که دارای قابلیت تحرک بالا، آماده‎ سازی سریع، توانایی به‎ کارگیری انواع رادار در کلاس‌های متفاوت و همچنین مجهز شدن پرتابگرها به انواع موشک‎‌ها با بردهای متفاوت، می‌توان بقا و کارایی سامانه پدافندی را افزایش داد.

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1873931

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی