مذاکرات قزاقستان و قطر برای انتقال غلات از مسیر ایران


مذاکرات قزاقستان و قطر برای انتقال غلات از مسیر ایران

در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور قزاقستان به دوحه و دیدار با سرمایه‌گذاران قطری دو طرف درباره انتقال غلات قزاقستان به قطر از ایران گفتگو کردند.

مذاکرات قزاقستان و قطر برای انتقال غلات از مسیر ایران

به گزارش راهبرد معاصر، واحد مطبوعاتی وزارت خارجه قزاقستان روز شنبه گزارش داد، در جریان سفر قاسم ژومارت توکایف به دوحه، سرمایه‌گذاران قطری، قرارداد‌هایی برای مشارکت در کشاورزی قزاقستان به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار امضا و همچنین دو طرف برای جابجایی غلات به قطر از طریق ایران مذاکره کردند.

خبرگزاری فرغانه گزارش داد که توافقات مربوطه در سفر آخر هفته گذشته توکایف رئیس جمهوری قزاقستان به قطر حاصل شد.

از جمله این توافقات، امضای قراردادی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار بود که میان شرکت قطری (Hassad Food)، شرکت ترکیه‌ای (Tiryaki) و هلدینگ ملی مدیریت (Baiterek) برای ساخت کارخانه پردازش غلات و نخود در منطقه اکملا (Akmola) صورت گرفت.

قرارداد دیگری میان یک هلدینگ قزاق (دینارا) و شرکت ملی قطر به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار امضا شد. طرفین می‌خواهند یک صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم مشترک برای توسعه بخش کشاورزی قزاقستان و آسیای مرکزی ایجاد کنند.

به عنوان بخشی از قرارداد امضا شده، گروه دینارا قصد دارد تولید لبنیات، گوشت و محصولات کشاورزی موجود را افزایش دهد، مزارع لبنی اضافی بسازد، کارخانه فرآوری شیر و پنیر راه‌اندازی و محصولات نهایی را به چین و خاورمیانه صادر کند.

در عین حال، امسال قزاقستان تصمیم دارد صادرات گوشت بره به قطر را دو برابر کند. طرفین همچنین در مورد لجستیک محصولات غلات به قطر از طریق ایران گفتگو کردند.

در پی نتایج سفر توکایف رئیس جمهور قزاقستان به قطر، وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک این کشور (قطر) به یکی از ۱۰ سرمایه‌گذار بزرگ قزاقستان تبدیل شود. توکایف همچنین با اشاره به آمادگی قزاقستان برای افزایش صادرات ۶۰ قلم کالا به قطر به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار، پیشنهاد افزایش تجارت متقابل به ۵۰۰ میلیون دلار در آینده نزدیک را نیز مطرح کرد./ ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403/ هر گه که یاد روی تو کردم جوان شدم