چرا چین در دوران ریاست «شی» منزوی شده است؟/ پیام متناقض پکن به غرب


چرا چین در دوران ریاست «شی» منزوی شده است؟/ پیام متناقض پکن به غرب

اقتصادنیوز: ناظران می گویند در دوران حکومت شی، سهم تجارت خارجی چین با اقتصادهای بزرگ جهان ثروتمند کاهش یافته است. در سال‌های اخیر، تجارت با انجمن ده عضوی کشورهای جنوب شرق آسیا و سایر کشورهای بریکس - یعنی برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی - سریع‌تر از تجارت این بازیگر با اروپا و آمریکا رشد کرده است. برای شی، اگرچه آمریکا همچنان مهم است، "همکاری جنوب و جنوب" به عنوان یک اولویت استراتژیک و اقتصادی به سرعت در حال رشد است. منظور او از این، ایجاد یک مرکز جایگزین قدرت جهانی است - مرکزی که به دور چین می چرخد و با غرب در فاصله ای امن قرار دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، «نیهائو، چین» نام آخرین تلاش این کشور برای جذب بازدیدکنندگان خارجی است. لوگوی همراه این عبارت (که به معنای "سلام، چین" است) یک پاندا را نشان می دهد - تصویری که همیشه زمانی که چین می خواهد دوست داشتنی به نظر برسد مفید است. اکونومیست نوشته مقامات چینی برای تبلیغ این کمپین به غرب سفر کرده‌اند و ویدیویی که در آن خارجی‌هایی که ظاهر شادی دارند، به استقبال چینی‌ها می‌آیند. کسانی که درک عمیق‌تری از زبان دارند، ممکن است حال و هوای متفاوتی را احساس کنند، از جمله بیلبوردهای تبلیغاتی در خیابان‌های شهر که به مردم هشدار می‌دهند که مراقب جاسوسان خارجی باشند و تبلیغات دولتی در رسانه‌های اجتماعی که هشدار می‌دهند در برابر تهدیدات علیه امنیت ملی هوشیار شوند. حزب کمونیست اغلب به مردم چین می‌گوید که گردشگران، روزنامه‌نگاران و تجار همه می‌توانند به دنبال اسرار کشور باشند.

بازی در دو زمین

بیش از یک سال پس از اینکه چین سیاست «صفر کووید» خود را کنار گذاشت، اکنون در دو جهت متناقض پیش می‌رود. به نظر می رسد بخش هایی از دولت مشتاق نزدیکی بها خارجی ها هستند. ماه گذشته چین هیئت بزرگی را به مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس فرستاد. لی کیانگ، نخست وزیر، در این گردهمایی گفت: «مهم نیست جهان چگونه تغییر کند، چین درهای خود را به روی جهان باز ترخواهد کرد».حداقل از یک منظر چنین گزاره ای درست است: تجارت چین بر حسب دلار 31 درصد بیشتر از سال 2019 است. اما اکونومیست به طیف وسیعی از گزاره های دیگر، از بازدید گردشگران خارجی از چین و تعداد پروازها تا سطوح مبادلات دانشگاهی، جریان سرمایه گذاری و حتی برنامه سفر شخصی رهبر چین، شی جین پینگ توجه کرده است. آنها کشوری را پیشنهاد می‌کنند که تحت الشعاع روابط عمیقا در حال تغییر با غرب، سبک سیاست‌گذاری مبتنی بر امنیت بیشتر در داخل و وضعیت نامطلوب اقتصاد قرار دارد. اما حقیقت آن است که چین درونگراتر شده و غرب محتاط تر.

در ابتدایی ترین سطح، افراد خارجی بسیار کمتری از مرزهای چین عبور می کنند. سال گذشته، این کشور حدود 62 میلیون کمتر از سال 2019، قبل از شروع همه‌گیری، ورود و خروج خارجی‌ها را ثبت کرد: کاهش بیش از 63 درصدی. پشت این ارقام روندهای عمیق تری نهفته است. محیط ژئوپلیتیک را در نظر بگیرید. در طی سه سالی که چین مرزهای خود را برای جلوگیری از شیوع کووید بست و رهبران آن در داخل کشور غوغا کردند، غرب - به رهبری آمریکا - درگیر بازنگری گسترده ای در مورد چگونگی مقابله با ظهور چین بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بر تلاش جهت کاهش کسری تجاری آمریکا با چین تمرکز کرد، اما دولت او به دنبال عقب راندن در جبهه های دیگر، از جمله تلاش برای مهار فعالیت های نظامی چین بود. پس از روی کار آمدن جو بایدن در سال 2021، هیچ وقفه‌ای وجود نداشت. در سال بعد، حمله روسیه به اوکراین، شکاف بین غرب و چین را عمیق‌تر کرد. چین خود را شریک «بدون محدودیت» روسیه خواند. پس بایدن کنترل صادرات نیمه هادی های پیشرفته به چین را تشدید کرد.

چرا چین در دوران ریاست «شی» منزوی شده است؟/ پیام متناقض پکن به غرب

چالش هایی که اوج گرفت

حمله روسیه به اوکراین مانعی غیرمنتظره بر سر راه بازگرداندن جریان عادی مردم بین چین و آمریکا ایجاد کرد. در پاسخ به حمله روسیه، آمریکا و متحدانش خطوط هوایی روسیه را با استفاده از حریم هوایی خود منع کردند. روسیه ممنوعیت تلافی جویانه را اعمال کرد. این امر مانع از بازگشایی مسیرهای هوانوردی بین آمریکا و چین شده که در طول همه‌گیری قطع شده‌اند: آمریکا نمی‌خواهد با بازگشایی مسیرها به خطوط هوایی چین مزیتی بدهد.در نشست ماه نوامبر، بایدن و شی توافق کردند که "برای افزایش قابل توجه بیشتر در پروازهای مسافری برنامه ریزی شده کار کنند". اما تا پایان سال 2023 هنوز تنها 63 پرواز مستقیم بین دو کشور در هفته وجود دارد که بسیار کمتر از حدود 300 پروازی است که قبل از همه‌گیری انجام می‌شد.

همزمان محققان آمریکایی که نگران متهم شدن به کمک به چین از طریق اشتراک گذاری دانش پیشرفته هستند، به طور فزاینده ای نسبت به همکاری با همتایان چینی خود محتاط شده اند. در سال 2020 تعداد مقالات علمی که به طور مشترک توسط محققان چینی و آمریکایی تولید شده اند کاهش یافت. جاناتان آدامز از شرکت تحلیلی Clarivate می‌گوید: «این مطمئناً نتیجه محیط سیاسی در آمریکا است». در مرزهای آمریکا، افسران در مورد ورود چینی‌ها برای مطالعه سرگردان‌تر شده‌اند. دیپلمات‌های چینی شکایت دارند که برخی از دانشجویان با ویزای معتبر مورد بازجویی‌های طولانی قرار می‌گیرند، که اغلب به دلیل حمایت دولت چین از پروژه‌هایشان است.

چرا چین در دوران ریاست «شی» منزوی شده است؟/ پیام متناقض پکن به غرب

پیام متناقض پکن

شی دوست دارد کشور خود را به عنوان قهرمان تعامل جهانی معرفی کند. او تمایل کمتری به سفر به خارج از کشور دارد. در سال 2023، پس از سه سال بدون سرمایه‌گذاری در خارج از کشور، او تنها 13 روز را در خارج از کشور گذراند در مقایسه با 28 روز معمولی‌تر در سال 2019. با این حال، او در ماه نوامبر برای اجلاس سران مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به سانفرانسیسکو سفر کرد. در آنجا، اولین دیدار رو در رو شی با بایدن بعد از یک سال انجام شد، رئیس جمهوری چین اصرار داشت که برای آمریکا و چین «پشت زدن به یکدیگر یک گزینه نیست».

بسیاری از مقامات چینی اقتصاد در حال مبارزه خود را با شرکت‌های املاک در حال فروپاشی و کوه‌های بدهی آن بررسی می‌کنند و همچنان می‌دانند که از بازارها، سرمایه و فناوری غرب سود می‌برند. شی در حال حفظ فشار نظامی بر تایوان است، اما به نظر نمی‌رسد که آماده یک درگیری همه جانبه با غرب باشد. در ماه دسامبر، چین ارتباطات نظامی به نظامی با آمریکا را از سر گرفت و آنها را برای بیش از یک سال در اعتراض به تماس های سطح بالا بین آمریکا و تایوان تعلیق کرد. ناظران می گویند، نیروهای مسلح چین سهم کمی در گفت وگوها دارند. اما پیام این است که شی خواهان یک رابطه پایدار با غرب است. به نظر می رسد که او نمی خواهد غربی ها برای خروج عجله کنند.

چرا چین در دوران ریاست «شی» منزوی شده است؟/ پیام متناقض پکن به غرب

با این حال، بسیاری از تجار غربی به اقتصاد متزلزل چین و دست سنگین دولت بر آن نگاه می کنند و نگران هستند. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پروژه های سبز در چین از بیش از 87 میلیارد دلار در سال 2013 به کمتر از 18 میلیارد دلار در سال 2022 کاهش یافته است. جریان سرمایه گذاری به چین در چهار فصل گذشته منفی بوده زیرا صندوق های جهانی سهام چین را تخلیه می کنند. تجار خارجی نگران قاطعیت فزاینده پلیس مخفی چین هستند: یورش سال گذشته به شرکت های مشاوره خارجی در چین زنگ خطر را به صدا درآورد. شی همچنان از آنچه به عنوان «نفوذ ایدئولوژیک» غرب می‌بیند انتقاد می‌کند و از نیاز به «متکی کردن به خود» اقتصاد چین صحبت می‌کند. عزم فزاینده غرب برای مقابله با رفتار مضر چین در خارج از کشور، افکار او را سفت و سخت کرده است. در پاسخ به جنگ تراشه‌های آمریکا، دولت او در حال تزریق پول به شرکت‌های چینی است تا به آنها کمک کند تا خودشان فناوری‌های پیشرفته تولید کنند.

چرا چین در دوران ریاست «شی» منزوی شده است؟/ پیام متناقض پکن به غرب

ناظران می گویند، در دوران حکومت شی، سهم تجارت خارجی چین با اقتصادهای بزرگ جهان ثروتمند کاهش یافته است. در سال‌های اخیر، تجارت با انجمن ده عضوی کشورهای جنوب شرق آسیا و سایر کشورهای بریکس - یعنی برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی - سریع‌تر از تجارت این بازیگر با اروپا و آمریکا رشد کرده است. برای شی، اگرچه آمریکا همچنان مهم است، "همکاری جنوب و جنوب" به عنوان یک اولویت استراتژیک و اقتصادی به سرعت در حال رشد است. منظور او از این، ایجاد یک مرکز جایگزین قدرت جهانی است - مرکزی که به دور چین می چرخد و با غرب در فاصله ای امن قرار دارد. چین تلاش‌های خود را برای جذب کشورهای «جنوب جهانی» افزایش می‌دهد، لبته آن‌طور که شی می خواهد، و تلاش می‌کند با وعده‌های ضمنی سود اقتصادی در ازای رضایت آنها از جهان‌بینی چین، آنها را در مدار چین حفظ کند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این سگ هر روز سوار مترو میشد/ شخصی او را دنبال کرد، و متوجه موضوع دردناکی شد و به پلیس ...