اقتصاد اروپا در 2024 کمتر از 1 درصد رشد می‌کند


اقتصاد اروپا در 2024 کمتر از 1 درصد رشد می‌کند

کمیسیون اروپا اعلام کرد افزایش سریع نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و کاهش توان خرید خانواده‌ها، به روند مثبت رشد اقتصاد منطقه یورو در سال گذشته پایان داده و همچنان از سرعت رشد اقتصاد می‌کاهد.

اقتصاد اروپا در 2024 کمتر از 1 درصد رشد می‌کند

به گزارش راهبرد معاصر. کمیسیون اروپا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد رشد اقتصاد در منطقه یورو به خاطر ادامه تورم بالا و نرخ بالای بهره، آهسته‌تر از حد انتظار خواهد بود.

در حال حاضر پیش بینی می‌شود اقتصاد منطقه یورو 0.8 درصد در 2024 رشد داشته باشد. این در حالیست که یک رشد 1.2 درصدی در ماه نوامبر پیش‌بینی می‌شد.

افزایش سریع نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و کاهش توان خرید خانواده‌ها، به روند مثبت رشد اقتصاد این منطقه پس از بحران کرونا در سال گذشته پایان داد.کمیسیون اروپا اعلام کرد این منطقه در نیمه دوم سال گذشته میلادی به سختی از ورود به یک رکود فنی رهایی پیدا کرد، اما دورنمای سه ماهه اول 2024 هنوز مشخص نیست.

تحلیلگران هشدار داده‌اند با توجه به ادامه تاثیر نرخ بالای بهره بانک مرکزی اروپا، نمی‌توان انتظار شتاب گرفتن رشد اقتصاد را در اوایل سال جاری میلادی داشت. نرخ بهره در بالاترین سطح طی 22 سال گذشته قرار دارد و کریستین لاگارد هشدار داده هنوز برای گفتگو در مورد پایین آوردن نرخ بهره زود است.

اما این کمیسیون روند کاهش تورم را مثبت ارزیابی می‌کند.پایین آمدن قیمت انرژی قیمت‌ها را در اروپا به تعدیل کرده است.

قیمت نفت و گاز نسبت به پیش بینی پاییز بسیار پایین‌تر است. انتظار می‌رود متوسط شاخص تورم در اروپا در 2024 برابر با 2.7 باشد. این رقم در ماه نوامبر 3.2 و یک سال پیش 6.3 درصد تخمین زده می‌شد.

اما کمیسیون اروپا هشدار داده مختل شدن تجارت نفت به خاطر بحران‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند زنجیره‌های عرضه را تحت تاثیر قرار داده، تولید را پایین آورده و دوباره بر فشار قیمت‌ها بیفزاید.

در زمینه تقاضا، بهبود سریع مصرف و رشد بالاتر از حد انتظار دستمزدها می‌تواند تورم را بالا ببرد./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج