یک مرگ خبرساز در زندان روسیه


یک مرگ خبرساز در زندان روسیه

منابع خبری روس اعلام کردند: الکسی ناوالنی حقوقدان و سیاستمدار روسی که از وی به عنوان رهبر اپوزیسیون روسیه یاد می‌شود، در زندان درگذشت.

یک مرگ خبرساز در زندان روسیه

به گزارش راهبرد معاصر، خبرگزاری ریانووستی روز جمعه به نقل از منابع قضایی کشور روسیه اعلام کرد: ناوالنی که در حال طی دوران محکومیت خود در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه بود، روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ بعد از یک پیاده‌روی احساس ناخوشایندی کرد و بلافاصله هوشیاری خود را از دست داد.

بنا بر این گزارش، کارکنان پزشکی زندان برای احیای وی وارد عمل شدند و یک تیم فوریت‌های پزشکی فراخوانده شد؛ آن‌ها سعی کردند ناوالنی را احیاء کنند، اما موفق نشدند. در نهایت، پزشکان اورژانس، مرگ او را تأیید کردند.

منابع قضایی اعلام کردند که دلایل مرگ ناوالنی در حال بررسی است.

دمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز در این باره گفت: سازمان زندان‌های فدرال روسیه همه بررسی‌ها را درباره مرگ ناوالنی انجام می‌دهد و به هیچ دستورالعمل جدیدی از کرملین نیاز نیست.

وی در ادامه تأکید کرد که علت مرگ ناوالنی باید توسط پزشکان مشخص شود.

پیش از این، معاون سخنگوی سازمان ملل مردادماه ۱۴۰۲ در واکنش به حکم ۱۹ سال زندان الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس حکومت روسیه و رهبر اپوزیسیون، آن را نگران کننده دانست و خواستار آزادی او شد.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالی در خصوص حکم جدید ۱۹ سال زندان برای الکسی ناوالنی رهبر مخالف روسیه گفت: والکر ترک رئیس بخش حقوق بشر سازمان ملل گفته است که حکم جدید برای الکسی ناوالنی نگرانی‌های جدی در خصوص آزار و اذیت قضایی و استفاده ابزاری از دادگاه‌ها در راستای اهداف سیاسی در روسیه را تجدید می‌کند.

فرحان حق افزود: رئیس بخش حقوق بشر سازمان ملل خاطر نشان داد که حکم جدید علیه این رهبر مخالف روسیه، بر اساس اتهامات غیر واقعی و افراطی است. ناوالنی پیش از این در دو مورد محکوم شده بود که حکم آن‌ها یازده و نیم سال زندان است.

بر اساس گزارش‌ها، الکسی ناوالنی منتقد سرشناس حکومت روسیه که به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، جمعه ۱۳ مرداد در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شد.


الکسی ناوالنی ۴۷ ساله که در دهه اخیر سرسخت‌ترین منتقد ولادیمیرپوتین بوده، در دادگاه‌های قبلی به جرم «کلاهبرداری و سرپیچی از احکام قضایی» در مجموع به ۱۱ و نیم سال زندان محکوم شد و سازمان او به عنوان " سازمان افراطی" غیرقانونی اعلام شد.

ناوالنی و حامیانش معتقد بودند که این پرونده نیز همچون اتهامات قبلی انگیزه سیاسی داشت و هدف آن دور نگه داشتن او از عرصه سیاست برای مدتی طولانی‌تر است.

رادیو اسپوتنیک پیشتر گزارش داده بود که وزارت دادگستری روسیه همکاران ناوالنی را در فهرست عوامل خارجی قرار داده است./ ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد غروب | 7 انشا زیبا کوتاه و بلند با موضوع غروب برای محصلین