پیامدهای مدیریت چندگانه طرح های مسکن دولتی در ایران / وعده‌های پوچ ساخت مسکن، مردم را در انتظار فرو برده است


پیامدهای مدیریت چندگانه طرح های مسکن دولتی در ایران / وعده‌های پوچ ساخت مسکن، مردم را در انتظار فرو برده است

متولی ساخت طرح های مسکن دولتی در ایران یک نهاد یا وزارتخانه نیست، بلکه نهادهایی مانند شهرداری و بنیاد مسکن نیز در این زمینه عهده‌دار اجرای طرح‌هایی هستند. اما این چندگانگی چه پیامدهایی برای بازار مسکن داشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از موضوعاتی که در مورد پروژه‌های ساخت مسکن دولتی در ایران وجود دارد، چندگانگی نهادهای متولی اجرای این طرح‌هاست.

در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی مسئول ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن است، شهرداری تهران احیای بافت فرسوده و پروژه‌های مربوط به این بخش را قبول کرده و بنیاد مسکن نیز علاوه بر مشارکت در پیشبرد ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، برخی طرح‌های دیگر مربوط به اقشار تحت پوشش خود را نیز جلو می‌برد. اما این چندگانگی در زمینه اجرای طرح های ساخت مسکن تا کنون چه پیامدهایی برای این حوزه داشته است؟

چندگانگی متولیان مدیریت ساخت مسکن در کشور

منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن در این زمینه به «تجارت‌نیوز» گفت: «یکی از مسائلی که در حال حاضر بازار مسکن با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مسئله وجود چند متولی در مدیریت این حوزه است. اکنون از سویی شهرداری تهران با عاملیت سازمان نوسازی در حال اقدام برای احیای بافت‌های فرسوده، توسعه آپارتمان‌های جدید و جایگزینی آپارتمان‌های فرسوده با نوساز است و مشوق‌هایی را نیز در این زمینه تعریف کرده است.»

وی افزود: «البته این اقدامات در راستای وعده‌های انتخاباتی است؛ پیش از این نیز شهردار کنونی تهران در انتخابات ریاست جمهوری، تبلیغاتی از این دست داشت و وعده ساخت بیش از یک میلیون واحد به‌علاوه چهار میلیون واحد نهضت ملی مسکن را می‌داد.»

غیبی ادامه داد: «علاوه بر این مورد، موضوع پیمانکاری شرکت‌های چینی در تهران وجود دارد که مسئولیت آن را نیز شهرداری قبول کرده است. البته هنوز مشخص نیست که با وجود قوانین و مقررات حاکم بر حوزه ساخت و ساز کشور مشارکت چینی‌ها به چه شیوه و فرآیندی نهادینه می‌شود و سرعت عملی که چینی‌ها در کشور خود به‌صورت تسهیلگر دارند در تهران به چه ترتیبی پیش خواهد رفت. در سوی دیگر ماجرا نیز وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی از سوی دولت و وزارت راه شهرسازی وجود دارد.»

وعده‌های پوشالی ساخت مسکن، مردم را بلاتکلیف کرده است

این کارشناس بازار مسکن در مورد آثار وعده ساخت مسکن بر اقتصاد این حوزه بیان کرد: «همان‌گونه که اشاره شد هر کدام از این نهادها وعده‌ای در جهت ساخت مسکن در کشور می‌دهند؛ این وعده‌ها انتظاراتی در مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند، به این صورت که مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند تولید مسکن در جامعه در حال افزایش است و در این راستا، قیمت‌ها تعدیل می‌شود و همچنین تسهیلات مناسبی برای متقاضیان مسکن در جامعه تدارک دیده خواهد شد.»

وی افزود: «توقعاتی که در پی این وعده‌ها ایجاد می‌شود مردم را در هاله‌ای از انتظار قرار می‌دهد. همچنین در سمت نیز دیگر انتظارات تورمی وجود دارد که باعث می‌شود همراه با چندگانگی در حوزه مدیریت مسکن، انتخاب‌گر و معامله‌گر واقعی در جامعه بلاتکلیف بماند.»

حوزه مسکن در ایران تحت فشار است

غیبی همچنین در خصوص وضعیت فعالیت‌های صنفی در زمینه ساخت مسکن توضیح داد: «از منظر صنفی نیز حوزه مسکن در ایران شدیدا از سوی وزارت راه و شهرسازی و قوانین روزانه و ماهانه تحت فشار است که این حوزه را به چالش می‌کشد. سامانه‌های مختلفی هم که در این زمینه ایجاد می‌شوند باعث شده خریداران، فروشندگان و صاحبان بنگاه‌های املاک در ابهام قرار بگیرند و عملکرد ناآگاهانه‌ای را در پیش داشته باشند.»

او ادامه داد: «این رفتارها اتفاقاتی که ممکن است در آینده در بازار مسکن رخ دهد را به چالش کشانده است و باید آرامشی در این حوزه رقم زده و مدیریتی واحد بر حوزه مسکن در کشور شکل بگیرد.»

همان‌طور که بیان شد وعده ساخت میلیون‌ها واحد مسکونی برای اقشار مختلف، در حالی که توان حقیقی آن در اقتصاد کشور وجود ندارد، علاوه بر تزریق ناامیدی در جامعه می‌تواند معاملات را نیز تحت تاثیر قرار دهد. همان‌گونه که از ابتدای تابستان سال جاری این چشم‌اندازها به‌علاوه گرانی و سیاست‌های انقباضی دولت، معاملات مسکن را تحت تاثیر قرار داده و دچار افت شدیدی کرده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار مسکن بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه کسی نقش بازیگر زیبای "بر باد رفته" را بازی خواهد کرد؟