اورانیوم؛ طلای گمشده در عصر انرژی پاک


اورانیوم؛ طلای گمشده در عصر انرژی پاک

ظرفیت جهانی انرژی هسته‌ای تا سال 2050 سه برابر می‌شود و تقاضای اورانیوم را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، اما سطح تولید فعلی ناکافی است. آمریکا و سایر کشورها در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد وابستگی به صادرات روسیه به دنبال افزایش تولید اورانیوم داخلی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با تشدید نیاز به انرژی فراوان و مناسب بدون کربن و استقرار انرژی خورشیدی و بادی، کارشناسان صنعت بیشتر و بیشتر خواستار احیای مجدد انرژی هسته‌ای هستند. در حالی که انرژی هسته‌ای برای چندین دهه از مد افتاده است، طرفداران آن استدلال می‌کنند که ارزش‌های بی‌شمار آن را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت.

به نقل از oilprice، در عصر تغییرات اقلیمی، مزایای انرژی هسته‌ای به‌طور فزاینده‌ای ارزشمند می‌شود. انرژی هسته‌ای هیچ انتشار گازهای گلخانه‌ای را به همراه ندارد، این یک فناوری اثبات‌شده با زنجیره‌های تامین موجود و طرح‌های اولیه فرسوده است و مهمتر از همه، این یک منبع انرژی بار پایه است. برخلاف تولید خورشیدی و بادی که متغیر هستند، تولید انرژی هسته‌ای را می‌توان به گونه‌ای دستکاری کرد که دقیقاً به اندازه انرژی مورد نیاز ما، در مواقعی که به آن نیاز داریم، تامین شود.

در نتیجه، انرژی هسته‌ای طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و افکار عمومی به نفع گسترش انرژی هسته‌ای تغییر می‌کند.

علت اصلی افزایش تقاضا برای اورانیوم چیست؟

بر اساس نظرسنجی گالوپ که در سال گذشته منتشر شد، حمایت عمومی از انرژی هسته‌ای در آمریکا به بالاترین حد در 10 سال اخیر رسیده است و رهبران جهان گوش می‌دهند. در کنفرانس آب‌وهوای سازمان ملل در سال گذشته در اکسپو سیتی دبی، 22 کشور از جمله آمریکا متعهد شدند که ظرفیت انرژی هسته‌ای را تا سال 2050 سه برابر کنند.

در بیانیه مطبوعاتی وزارت انرژی آمریکا آمده است: اعلامیه نقش کلیدی انرژی هسته‌ای را در دستیابی به انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای جهانی تا سال 2050 و حفظ هدف 1.5 درجه در دسترس به رسمیت می شناسد. در ادامه بیانیه آمده است: «عناصر اصلی اعلامیه شامل همکاری برای پیشبرد هدف سه برابر کردن ظرفیت انرژی هسته‌ای در سطح جهان تا سال 2050 و دعوت از سهامداران مؤسسات مالی بین‌المللی برای تشویق گنجاندن انرژی هسته‌ای در سیاست‌های وام‌دهی انرژی است.»

چالش‌های افزایش تقاضا برای اورانیوم

فقط یک مشکل در این طرح وجود دارد. جهان ممکن است ظرفیت تولید اورانیوم کافی برای مقابله با رونق انرژی هسته‌ای به این بزرگی را نداشته باشد. نیکول گالووی وارلند، مدیر عامل ثور انرژی یک شرکت اکتشافی با پروژه‌های متمرکز بر اورانیوم در یوتا و کلرادو ، می‌گوید: «آن اورانیوم از کجا می‌آید؟ دارایی و سرمایه گذاری به اندازه کافی برای دور زدن وجود ندارد. کسری عرضه وجود دارد.»

حتی در حال حاضر، بخش هسته‌ای جهانی برای یافتن منابع کافی از اورانیوم مقرون به صرفه و مسئولانه در تلاش است. در پی فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011، کف استخراج اورانیوم در سطح جهان از بین رفت. اکنون، با افزایش سرسام‌آور تقاضا، عرضه پس از سال‌ها کاهش سطح تولید، نسبتاً پایین است.

حتی قبل از اینکه اعلامیه ظرفیت انرژی هسته‌ای سه گانه تا سال 2050 اعلام شود، تقاضای جهانی برای اورانیوم کیک زرد به شدت در حال افزایش بود. در واقع، تقاضای جهانی در اکتبر سال گذشته به بالاترین حد خود در ده سال گذشته رسید و قیمت‌ها نیز بر همین اساس افزایش یافت. اگرچه قیمت اورانیوم هنوز به سطح قبل از فوکوشیما بازنگشته است، اما آنها در راه خود هستند. در واقع، برخی از دلالان فکر می‌کنند که آنها می‌توانند تا سال 2025 به حدود 200 دلار در هر پوند افزایش پیدا کنند.

پیامدهای افزایش قیمت اورانیوم

گرانت آیزاک، مدیر ارشد مالی در Cameco، دومین تولیدکننده بزرگ اورانیوم در جهان، می‌گوید: «شما تمرکز خود را بر امنیت انرژی و تمرکز بر انرژی پاک دارید. روزهای خرید اورانیوم 40 دلاری به پایان رسیده است. ما به منابع جدید نیاز خواهیم داشت.»

علاوه بر این، افزایش تقاضای اورانیوم به مشکلات ژئوپلیتیکی دامن می‌زند زیرا قیمت کیک زرد بالا در خزانه روسیه قرار دارد. در حال حاضر، سهم عمده صادرات اورانیوم جهانی از روسیه خارج می‌شود و تلاش‌های غرب برای اعمال تحریم‌های انرژی معنادار علیه کرملین در پاسخ به جنگ جاری در اوکراین را تضعیف می‌کند.

در نتیجه، دولت بایدن به دنبال افزایش تولید اورانیوم داخلی است. آمریکا ذخایر اورانیوم فراوانی برای حفاری در اختیار دارد، اما سرعت بخشیدن به صنعت یک چالش خواهد بود. گزارش سالانه 2019 کمیته اورانیوم آمریکا در بخش مواد معدنی انرژی نشان داد که آمریکا بیش از مقدار کافی اورانیوم برای سوخت صدها سال تولید انرژی هسته‌ای دارد، حتی اگر انرژی هسته‌ای مقدار بیشتری از ترکیب انرژی ملی را در آینده اشغال کند. اما معادن جدید اورانیوم 15 سال طول می‌کشد تا زمانی که مجوز مشخص شود، آنلاین شوند.

کورتیس مور معاون ارشد بازاریابی در Energy Fuels می‌گوید: «آمریکا دارای منابع گسترده اورانیوم در داخل زمین و مقدار کمی ظرفیت فرآوری غیرفعال است. اما ما اجازه داده‌ایم صنعت و زیرساخت‌های ما در چند دهه گذشته از بین بروند، زیرا تاسیسات هسته‌ای اورانیوم ارزان‌تری را از کشورهایی مانند روسیه و قزاقستان خریداری کردند.»

در این میان، قیمت‌ها همچنان بالاست و ذخایر اورانیوم در آتش می‌سوزد. در حالی که آمریکا و سایر تولیدکنندگان اورانیوم برای پاسخگویی به تقاضای آینده ناشی از گسترش انرژی هسته‌ای عجله دارند تا صنایع خود را گسترش دهند، روسیه قرار است از افزایش قیمت اورانیوم سود ببرد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»