تصمیم‌گیری براساس‌ فهم اشتباه به بحران‌های جبران‌‌ناپذیری منجر شده‌ است


تصمیم‌گیری براساس‌ فهم اشتباه به بحران‌های جبران‌‌ناپذیری منجر شده‌ است

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان گفت: تصمیم گیری بر اساس‌ فهم اشتباه به بحران‌های جبران‌ ناپذیری منجر شده‌ است.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین، در بیست‌و‌دومین کنگره حزب‌ مردم‌ سالاری، تندروی را نتیجه عدم‌ خودباوری دانست و اظهار کرد: مشکل اساسی همه‌ زمامداران جهان «اشتباهات ادراکی» است. تصمیم گیری بر اساس‌ فهم اشتباه به بحران‌های جبران‌ ناپذیری منجر شده‌ است.

نکته جالب آن‌که ظریف چندی پیش، اوایل دی ماه، در جشن ۲۱ سالگی مجموعه رسانه‌ای دنیای اقتصاد هم به این نکته اشاره کرده بود. او آن‌جا گفت: «هیچ کشوری نمی‌خواهد مردمش را به سمت ناملایمات بکشاند، ولی نگاه غلط به و اشتباه ادراکی کشور را به آن سمت هل خواهد داد.»

اسرائیل هر زمان که با اعراب جنگید، با کمک آمریکا پیروز شد

وزیر سابق امورخاجه عنوان کرد: اسرائیل ۲۰۰ بمب هسته‌ای دارد اما امروز علی‌رغم این همه خسارت‌ که به فلسطینی‌ها تحمیل کرده، نتوانسته افسانه‌ شکست‌‌ناپذیری اسرائیل را احیا کند. اسرائیل هر زمان که با اعراب جنگید پیروز شد؛ البته‌ با کمک‌ آمریکا.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: محبوبیت حماس در بین مردم‌ فلسطین بسیار بالاتر رفته‌ و تصمیم نهایی را هم مردم‌ فلسطین باید بگیرند؛ این حق من نیست و حق مردم‌ فلسطین است. او در ادامه به نقشه‌ای که نتانیاهو به سازمان ملل برد، اشاره کرد و عنوان کرد که در آن نقشه‌ای که نخست وزیر اسرائیل به سازمان ملل برد، کشور فلسطین در آن وجود نداشت.

سلاح مردم‌ را حفظ نکرد، مردم بودند که سلاح را حفظ کردند

رییس سابق دستگاه دیپلماسی کشور با افتخار به «توان نظامی» کشور عنوان کرد: یادمان نرود که ما با چه چیزی مانع شکست در جنگ شدیم و مانع شدیم که تحریم‌ها کشور را از پا بیاندازد؛ مردم‌ این کار را کردند. مگر سپاه و بسیج غیر از مردم‌ است؟ این سلاح نبود که مردم‌ ما را حفظ کرد، این مردم بودند که سلاح را حفظ کردند. این اتم نبود که ما را نجات‌ داد، و مردم ما بودند که اتم را نجات‌ دادند. این واقعیت جنگ سرد است. هیچ کس به اندازه من از موشک ایران دفاع نکرده‌ ولی مزیت نسبی‌ ما «مردم‌» بوده‌ و اینکه در دنیا حرف برای‌ گفتن داشتیم؛ این مزیت را فدای حوزه‌های غیر رقابتی نکنیم. منطقه قوی با ایران قوی فرقی نمی‌کند و هیچ کشوری در منطقه به اندازه ما سرمایه ندارد.

آمریکا از پس یمنی‌ها هم بر نمی‌آید

او ادامه داد: آمریکایی‌ها همیشه در جنگ یا کودتا بوده‌اند؛ چون فکر می‌کردند، قدرتشان همین است. از ۲۰۰۴ تا امروز آمریکا کنش ذهنی دارد. ما هنوز توقع رابطه‌ قطبی از جهان‌ داریم و با چسبیدن به یک قطب بتوانیم از حمایت آن برخوردار شویم. دنیا دیگر این نیست؛ دنیا یک شبکه شده است.

ظریف با اشاره به ماده 36 برجام گفت: می‌گویند شما به آمریکا اعتماد کرده‌اید؛ ماده‌ ۳۶ برجام را نمی‌خوانند که می‌گوید «اگر آمریکا خارج شد». اگر اعتماد داشتیم، این را نمی‌نوشتیم. ظریف اینطور ادامه داد: ایران در برهم ریختن نظام دوقطبی جهان پیش رو بوده‌ است. دوستانی که امیدوارند آمریکا، ایران را نجات‌ بدهد، یادشان نرود کجا بودند و کجا هستند. امروز آمریکا از پس یمنی‌ها هم بر نمی‌آید.

ظریف در ادامه به ارتباط با روسیه و قرارداد 25 ساله با چین نیز اشاره کرد و گفت: قرارداد ۲۵ ساله با چین را بنده‌ امضا کردم، اما با دید باز. همنیطور معتقد به بهترین روابط با روسیه هستم اما با چشم باز. او همچین تاکید کرد که چین وارد بازی ژئوپلیتیک با آمریکا نمی‌شود.

به دور و اطرافمان با دید تهدید نگاه‌ می‌کنیم نه فرصت

وی همچنین اظهار داشت: به دور و اطرافمان با دید تهدید نگاه‌ می‌کنیم؛ نه فرصت. هر کدام از ایرانیان خارج از کشور می‌توانند یک سفیر فرهنگی ما باشند؛ چرا تهدید می‌بینیم؟

وزیر سابق امورخارجه اینطور ادامه داد: از ۱۰ دانشجویی که من را می‌بینند، پنج نفر آنها می‌گویند برای‌ ما رزومه بنویس که از کشور خارج شویم. آرزو مبنای زندگی کردن نیست. زمانی می‌توانیم به موفقیت برسیم که از حوزه‌ آرزومندی فاصله بگیریم. مردم‌ بزرگترین عامل‌ بازدارندگی هستند؛ به شرط اینکه ما بر اساس واقعیات و نه بر اساس آرزوها، حرکت‌ کنیم. آلمان دو جنگ بزرگ جهانی را به دنیا تحمیل کرد؛ به خاطر آرزوی خود بزرگ بینی.

منبع : اکوایران
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازی های جنسی با همسر و ایجاد تنوع در رابطه زناشویی