راغفر: نقش بخش خصوصی در ایجاد وفاداری و همبستگی اجتماعی موثر است


راغفر: نقش بخش خصوصی در ایجاد وفاداری و همبستگی اجتماعی موثر است

یک استاد اقتصاد دان گفت: نقش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های مولد و خلق شغل نقش کلیدی است. در این صورت می‌توان امید به جامعه تزریق کرد و بدنبال آن وفاداری و همبستگی اجتماعی شکل می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسین راغفر صبح امروز - پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - در بخشی از سخنرانی خود در کنگره حزب مردم سالاری درباره راه‌های مواجهه با بحران‌های پیش‌رو اظهار کرد: قوانین و همه نهادها و سازمان‌های بین‌الملل به همراه قدرتمندترین و موثرترین وسائل کنترل ذهن و قلب بشر یعنی رسانه، ابزار های قدرت های جهانی برای بهره‌کشی از بقیه هستند و هر کجا کشوری خواهان استقلال از این شبکه شدیدا در هم تنیده قدرت جهانی باشد با همه قوا در هم کوبیده می‌شود. تاریخ دردناک مشحون از جنایات برده‌داری و استعمار در جهان و مداخلات قدرت‌های جهانی در کشور خود ما و نیز تجربه دهه نخست انقلاب اسلامی و تحمیل جنگ و تجربیات بسیار پرهزینه آن که پیامدهایش تا دهه‌ها با ما خواهد بود نشانه‌های آشکار و ملموس آن برای ملت ما است.

وی افزود: بالغ بر 80 کودتا و سرنگونی حکومت‌ها و تجاوز به ملت ها و کشتار میلیونها انسان توسط آمریکا از اواسط دهه 1940 تا کنون همه نشانه‌های حاکمیت زور برای کنترل منابع جهان است. این تجاوزها با جنایات و کشتارهای بی سابقه در تاریخ بشر همراه بوده است. دانشگاه براون در آمریکا حدود دوسال پیش گزارشی از نتایج تجاوزهای آمریکا به عراق و افغانستان تهیه کرد و اعلام کرد که فقط در این دو کشور در اثر تجاوز آمریکا 4 میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند. و امروز شاهد یکی از دهشتناک‌ترین جنایات علیه بشریت در فلسطین هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پرسش اساسی در مقابل همه کشورها این است که در مقابل این منطق زور حاکم بر جهان چه باید کرد؟ یک پاسخ، تمکین و بندگی است. امروزه شاهد هستیم که چگونه دولت‌های صنعتی در مقابل جنایات بی‌سابقه اسرائیل، به عنوان یک ایالت جدا افتاده آمریکا، در فلسطین به حکم ارباب خود ایالات متحد، چشم‌ها و گوش‌ها را بسته‌اند و بقیه کشورهای منطقه از ترس پیامدهای اعتراض به این جنایات هولناک با تبهکاران جهانی همراهی و همکاری می‌کنند. اما اگر قرار باشد ملت‌ها بخواهند استقلال نسبی داشته باشند، چه باید کرد؟ و استراتژی بهینه چیست؟ باید یک اقتصاد قدرتمند صنعتی بنیان نهاد که قادر به خلق ارزش افزوده باشد، چنین اقتصادی شدیدا وابسته به وجود نخبگان فکری به عنوان موتور محرک نوآوری و خلق ثروت در دنیای امروز است.

این استاد دانشگاه افزود: اشتغال کامل یکی از محورهای اساسی چنین اقتصادی است، نقش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های مولد و خلق شغل نقش کلیدی است. در این صورت می‌توان امید به جامعه تزریق کرد و بدنبال آن وفاداری و همبستگی اجتماعی شکل می‌گیرد. قدرت سیاسی تنها با قدرت اقتصادی مقدور می‌شود و نه وابستگی هرچه بیشتر به فروش منابع طبیعی که وابستگی ذلت‌آور به دنیای خارج و فساد در داخل را سبب می‌شود.

وی یادآور شد: بر این اساس بعد از جنگ تحمیلی جمهوری اسلامی مبادرت به تقویت بنیه نظامی خود کرد تا شاید از تجربه مشابه تجاوز نظامی پیشگیری کند و خود را از طمع دیگران مصون دارد. بدون تردید توسعه صنایع نظامی و ظرفیت های بازدارندگی از تجاوز دیگران به کشور، یکی از درست‌ترین اقداماتی بوده است که پس از جنگ تحمیلی و در این 35 سال گذشته صورت گرفته است و این موفقیت‌ها علت ترس و رشک بسیاری از کشورهای دیگر از جمله کشور های همسایه و حقد و حسد آنها به دستاوردهای بزرگ ایران بوده است.

وی با این اعتقاد که مسیر بهینه دیگری هم وجود داشته‌ که باید طی شود، توجه به ظرفیت‌های ملت و مردم، قدردانی از حضور و مشارکت مردم، بکارگیری استراتژی توسعه صنایع نظامی با استراتژی توسعه صنعتی در صنایع پیش‌برنده صنایع دیگر و صنایع نوظهور، ایجاد اشتغال کامل برای همه ظرفیت‌های انسانی کشور، تخصیص منابع و فرصت‌ها برای همه، پایبندی به اجرای تعهدات در قبال مردم، ارائه فرصت‌های برابر ساز آموزش و پرورش و آموزش عالی رایگان و نیز خدمات سلامت همگانی و رایگان، فراهم کردن تسهیلات دسترسی به مسکن و سرپناه انسانی برای آحاد جامعه، توجه به فرصت‌های اشتغال و کار به عنوان یک حق همگانی در قانون اساسی در اولویت سیاست‌های بخش عمومی‌، توجه به سرمایه‌های انسانی جامعه و به ویژه نخبگان علمی را در این مسیر یادآور شده و مورد تاکید قرار داده است.

راغفر درباره راههای جلوگیری از فساد در میان برخی صاحبان قدرت هم گفت: دو عامل می‌توانند مانع از تعرض قدرتمندان و بروز نابسامانی‌ها به عنوان علت شکل‌گیری فساد شوند. یکی اخلاق است و دیگری علم. انسان‌ها رفتار خود را با دو نوع محرک تنظیم می‌کنند یکی محرک های درونی، یعنی اخلاق است که بازدارنده از ظلم و تعدی و خطاست و دیگری محرک های بیرونی اعم از تشویق های مادی متناسب با تلاش و شایستگی و نیز مجازات‌های متناسب با انحراف از وظایف قانونی است. اصلاح نظام دستمزدی یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که به پایبند شدن سرمایه های انسانی در کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد: نیازمند به علم هستیم تا آرمان‌ها را محقق کنیم. علم می‌تواند اهداف توسعه را محقق کند، فرصت‌های رشد و اشتغال برای همه فراهم کند و چنین است که یک نسل تعلقاتش به ارزش‌ها و آرمان‌ها شکل می‌گیرد و وفاداری به جامعه رشد می‌کند. اگر هر جامعه‌ای این دو یعنی اخلاق و علم را نداشته باشد فساد امری ناگزیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که در شرایطی که نابرابری‌ها برای عده‌ای از افراد درون قدرت امتیازهای باورنکردنی فراهم و فرصت‌ها را از بخش دیگری حذف کند، وفاداری شکل نمی‌گیرد و وحدت ملّی سخت افسرده خواهد شد.

این استاد دانشگاه و اقتصاددان پیشنهاد داد: لازم است یک استراتژی متوازن مبتنی بر آرمان‌هایی که بر اخلاق و علم استوار شده‌اند با مشارکت گروه‌های اجتماعی مختلف تبیین شود.

وی هم‌چنین گفت که وجود یک عزم سیاسی برای انجام اصلاحات در بخش‌هایی از جمله نظام‌های مالیاتی و بانکی امکانپذیر است و لازمه انجام این اصلاحات مبارزه قاطع و همه‌جانبه با فساد است.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول