اروپا پوتین را پای میز مذاکره نشاند/ برقراری آتش بس میان اوکراین و روسیه


اروپا پوتین را پای میز مذاکره نشاند/ برقراری آتش بس میان اوکراین و روسیه

اقتصادنیوز: ​تلاش‌ها برای برقراری صلح در جنگ اخیر اوکراین و روسیه در حالی دور از دسترس شده که حدود 10 سال پیش غرب توانست مسکو را در پی حمله به اوکراین سر میز مذاکره بنشاند.

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ اوکراین و روسیه در حالی کمتر از 10 روز دیگر یعنی در 24 فوریه به دو سالگی می‌رسد که کشورهای جهان بر لزوم توافق و آتش بس تاکید دارند اما طرفین درگیری از مواضع خود کوتاه نیامده و همچنان بر طبل درگیری می‌کوبند.

در تازه‌ترین گزارش هم کاخ کرملین ادعای رویترز درباره پیشنهاد صلح پوتین به اوکراین را تکذیب کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به اینکه آیا گزارش رویترز درباره پیشنهادهای صلح اوکراین از سوی روسیه درست است یا خیر، گفت: نه اینها حقیقت ندارد.

خبر مرتبط
پوتین: جوبایدن را ترجیح می دهیم

اقتصاد نیوز:رئیس جمهور روسیه بامداد پنجشنبه گفت که مسکو آماده همکاری با هر رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا است ولی «جو بایدن» را ترجیح می‌دهد.

اتفاقی که حدود ۱۰ سال پیش خلاف آن رخ داد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از حمله به شبه جزیره کریمه، با سران اروپا بر سر میز مذاکره نشست.

این موضوع مهم را روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ شنبه ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۳ با انتشار مطلبی با عنوان «آتش بس شکننده بین اروپا و روسیه» تحلیل کرد و درباره آن نوشت: «ماراتن نفسگیر مذاکرات در بلاروس با امضای آتش‌بس میان دولت روسیه و اوکراین یک گام به پیش رفت. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه ۱۱ فوریه با رهبران آلمان و فرانسه گرد یک میز نشست تا امضای خود را پای آتش‌بسی نهد که ماه‌ها است تنش‌های فراوانی را در روابط روسیه با غرب و میان روسیه و اوکراین برانگیخته است.»

اروپا پوتین را پای میز مذاکره نشاند/ برقراری آتش بس میان اوکراین و روسیه

این روزنامه در ادامه به رویکرد اروپا درباره اوکراین در ۱۰ سال پیش پرداخت و نوشت: «طی چند ماه اخیر اگرچه رهبران «متفرق غربی» با صدایی واحد در مورد اوکراین سخن گفته و راه‌حل نظامی را رد کرده و بر یافتن راه‌حل دیپلماتیک تاکید فراوان داشتند، اما وقتی مرکل و اولاند با پوتین پای میز مذاکره نشستند، دریافتند که پوتین دست برتر را در مذاکرات دارد چرا که او آماده استفاده از «ابزار نظامی» برای رسیدن به اهداف خود در عالم دیپلماسی است. آتش‌بس مینسک ۲ تحلیل‌های فراوانی را در خصوص رویکرد پوتین و موقتی بودن این آتش‌بس برانگیخته است. مرکل صدراعظم آلمان و اولاند رئیس‌جمهور فرانسه به‌عنوان آخرین تلاش برای زنده کردن فرآیند صلحی که در ماه سپتامبر آغاز شد روز چهارشنبه به مینسک رفتند تا مذاکراتی را آغاز و به نتیجه برسانند که به گفته سخنگوی خانم مرکل «بارقه‌هایی از امید» در خود دارد.»

خبر مرتبط
واکنش ترامپ به انتخاب پوتین/من رابطه خوبی با پوتین دارم اما او من را نمی‌خواهد!

اقتصاد نیوز: ترامپ در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه که «جو بایدن» را نامزد محبوب در انتخابات خطاب کرد گفت:«این یک تعریف و ارادت است. من رابطه خوبی با پوتین دارم اما او من را نمی‌خواهد».

دنیای اقتصاد در ادامه به نقل از گزارش نیویورک‌تایمز، درباره واقعیتی که رهبران اروپا در مذاکرات مینسک با آن مواجه شدند، آورده است: «رهبران دو قدرت بزرگ اروپایی با اعتقاد به راه‌حل سیاسی به مینسک رفتند اما با واقعیتی سخت مواجه شدند که پوتین پدید آورده بود. این واقعیت سخت چه بود؟ آنها با اطلاع از اینکه پوتین در مینسک۱ با حمایت از شورشیان مذاکرات صلح را به شکست کشاند، دریافتند که او باز هم راه‌حل نظامی را در دستور کار دارد.» در آن زمان «پاول گوبارف»، رهبر جدایی‌طلبان روسی در مورد توافق مینسک ۱، گفته بود: باید آب دهان بر این توافق افکند.»

این روزنامه در بخش پایانی این گزارش به نگاه احتمالی غرب درباره تحویل تسلیحات نظامی به اوکراین اشاره کرده و اینچنین آورده است: «با وجود این آتش‌بس اما غرب هنوز مردد است که آیا تسلیحات دفاعی مانند سیستم‌های راداری، هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین و خودروهای زرهی را به ارتش اوکراین تحویل دهد یا خیر. رهبران سیاسی، کارشناسان و مراکز تصمیم‌گیر سیاسی- فکری در غرب پاسخ‌های متفاوتی به بازگشت پوتین به میز مذاکرات می‌دهند. برخی پا را فراتر گذاشته و از موقتی بودن مینسک ۲ سخن می‌گویند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صد سند از آلمان هیتلری: انگیزه های جنگ جهانی دوم