نوآوریهای جالب فورد برای بهبود آیرودینامیک خودروها
فورد در حال بررسی استفاده از برخی تکنولوژیهای جدید و پیشرفته برای بهبود آیرودینامیک خودروهاست. این خودروساز آمریکایی روی شکلهای جدیدی از تکنولوژی آیرودینامیک کار میکند تا به این ترتیب بتواند راندمان محصولات خود را بهبود بخشد. فورد برای...
فورد در حال بررسی استفاده از برخی تکنولوژیهای جدید و پیشرفته برای بهبود آیرودینامیک خودروهاست.
این خودروساز آمریکایی روی شکلهای جدیدی از تکنولوژی آیرودینامیک کار میکند تا به این ترتیب بتواند راندمان محصولات خود را بهبود بخشد. فورد برای پیشبرد اهداف خود از اصول باد استفاده میکند. اگرچه استفاده از باد به اصطلاح الکتریک یا باد یونی چیز جدیدی نیست اما پیچیدگیهای زیادی دارد. بهطور خلاصه باید گفت باد الکتریک به دستکاری و شتاب بخشی به باد با ترکیب الکترودها، ولتاژ و هوا اشاره دارد. فورد در اختراعی که اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا منتشر کرده به دنبال استفاده از این پدیده الکتروهیدرودینامیک برای بهبود راندمان آیرودینامیکی خودروهاست. درصورتیکه سیستم یاد شده سبکوزن و کارا باشد شاید شاهد تولید خودرویی آیرودینامیک تر از گوردون موری T.50 نیز باشیم. برای اینکه به اهمیت تکنولوژی موردبحث پی ببریم باید بهصورت علمیتر آن را بررسی نماییم.
زمانی که یک رسانا جریان برق را دریافت میکند، این جریان در کل سطح خارجی جسم پخش میشود و البته دوست دارد که بیشتر در بخشهای تیز و گوشهها تمرکز یابد. با استفاده از نقطه تیز به عنوان یک الکترود، میدان الکتریکی بسیار قویتر خواهد بود و اگر این مقدار از گرادیان ولتاژ شروع تخلیه تاج CIV بیشتر باشد، هوای اطراف بخش تیز یونیزه شده و میزان کمی از پلاسما در نوک الکترود تشکیل میشود.
این فرایند باعث تولید مولکولهای هوای یونیزه شده با همان میزان قطبیت نوک دارای بار الکتریکی خواهد شد. به دلیل دافعه بین یونها، ابر یونی سریعاً گسترش مییابد و این دافعه باعث ایجاد باد از نوک الکترود میشود. نکته دیگر اینکه فرایند یاد شده با تولید صدایی آرام همراه است. فورد در واقع به دنبال استفاده از همین نیرو خواهد بود. فورد میگوید این تکنولوژی پتانسیل استفاده در اطراف خودرو را دارد. یک سیستم بزرگ میتواند برای تسریع حرکت باد در مجرای S یا زیر اسپلیتر خودرو بکار رود. همچنین امکان استفاده از سیستمی دیگر برای جداسازی هوا در پشت خودرو وجود دارد اما حتی میتوان آن را بهصورت محدودتر برای تولید آینهها، مجاری ترمز، ورودیهای هوا و سیستمهای آیرودینامیک فعال کنونی بکار برد تا راندمان آیرودینامیکی خودروها بهبود یابد.
اساساً با استفاده دقیق از باد الکتریک در بخشهای کلیدی خودرو میتوان هوا را بهتر از آنچه در T.50 دیدهایم دستکاری کرد. همچنین تکنولوژی یاد شده میتواند نیاز به استفاده از رادیاتور فن مخصوص را از بین ببرد و باعث کاهش وزن خودرو شود. ما حدس میزنیم در راه استفاده از این تکنولوژی چالشهایی از جمله هزینه توسعه آن وجود دارد اما شاید قبلاً قدمهایی در زمینه تولید یک ابر خودروی تیراژ محدود با همین تکنولوژی برداشته شده باشد.
اگرچه برخی اطلاعات اولیه از موضوع یاد شده در دسترس است اما فورد تمامی جزئیات مربوط به آیرودینامیک