برای سود بیشتر، در کدام صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم ؟


برای سود بیشتر، در کدام صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم ؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی هستند که منابع مالی مردم را جمع‌آوری کرده و در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

موضوع مهم و اصلی در صندوق های سرمایه گذاری این است که این صندوق ها توسط تیمی از متخصصان یا کارشناسان خبره مالی اداره می شود و به همین دلیل نیازی نیست افرادی که در این صندوق ها سرمایه گذاری می کنند از دانش مالی بالایی برخودار باشند. در واقع همه مردم با هر سطح از دانش مالی قادرند در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند و به همین دلیل است که از این صندوق ها به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس یاد می شود.

در کدام صندوق ها سرمایه گذاری کنیم؟

اگر شما قصد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را دارید بهتر است کمی با نوع و کارکرد این صندوق ها آشنایی داشته باشید.چرا که هر کدام از این صندوق ها بسته به نوع سرمایه گذاری شان درصد خاصی از بازده را نصیب شما می کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس نوع دارایی به چند دسته کلی تقسیم می شوند که مهمترین آنها صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های در سهام و صندوق های مختلط هستند. تفاوت این صندوق ها در نوع دارایی یا نحوه سرمایه گذاری آنها است. صندوق های با درآمد ثابت بخش عمده منابع مالی خود را صرف خریدو فروش اوراق بدهی می کنند در حالی که بخش عمده منابع مالی صندوق های سرمایه گذاری در سهام صرف خرید و فروش سهام می شود. عملکرد صندوق های مختلط هم حد واسط این دو صندوق است که ۵۰ درصد منابع صرف اوراق بدهی و بقیه صرف خرید سهام می شود.

اگر شما قصد دارید بدون پذیرفتن هیچ ریسکی، سودی معادل سود بانکی و حتی بالاتر دریافت کنید بهتر است نقدینگی خود را در صندوق های با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنید. چرا که این صندوق ها به همین میزان به سرمایه گذاران سود پرداخت می کنند. درحال حاضر میانگین بازده صندوق های با درآمد ثابت رقمی در حدود ۲۲ درصد است اما بسیاری از صندوق ها هم در بازار سرمایه حضور دارند که بازدهی بیش از ۲۵ درصد و حتی تا ۲۷ درصد به سرمایه گذاران پرداخت می کنند.

در مقابل اگر شما فرد ریسک پذیری هستید و حاضرید مخاطرات بیشتری را بپذیرید بهتر است در صندوق های سرمایه گذاری در سهام سرمایه گذاری کنید چرا که بخش عمده منابع مالی این صندوق ها در بازار سهام سرمایه گذاری می شود، به همین دلیل شما می توانید با سرمایه گذاری در این صندوق ها بازدهی متناسب با شاخص بورس و حتی فراتر از این میزان دریافت کنید. در حال حاضر ۹۲.۷ درصداز منابعی که مردم در این صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند صرف خرید و فرو سهام می شود و میانگین بازده صندوق های سرمایه گذاری در سهام ۷ درصد بیشتر از میانگین بازده سرمایه گذاری دربورس است.

یک حد وسط هم وجود دارد و آن سرمایه گذاری در صندوق های مختلط است که بازدهی بیشتر از سود بانکی و کمتر از شاخص بورس دارند. این گزینه برای افرادی مناسب است که ریسک پذیری کمتری نسبت به سهامداران بورس دارند اما حاضر ریسک بیشتری نسبت به سپرده گذاران را بپذیرند.

صندوق های جدید

ظرف چند سال گذشته انوع دیگری از صندوق ها نیز به بازار سرمایه اضافه شده اند که عمده آنها ذیل همان سرفصل های کلی صندوی های سهامی و صندوق های با درآمد ثابت دسته بندی می شود. به طور مثال صندوق های شاخصی ، اهرمی،صندوق های نوع دوم، صندوق در صندوق و صندوق های بخشی نمونه ای از این صندوق های جدید هستند. اما نوع مهم دیگری از صندوق که ظرف سال های گذشته تاسیس شده اندو طرفداران زیادی نیز در بورس دارند. صندوق های قابل معامله هستند که اصطلاحا به آنها ای تی اف (ETF) گفته می شود.

برای سود بیشتر، در کدام صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم ؟

در مورد صندوق هایی که قبلا درباره آنها صحبت کردیم لازم است با مراجعه حضوی یا اینترنتی یک واحد سرمایه گذاری را خریداری کنید یا اصطلاحا یک واحد سرمایه گذاری برای شما صادر شود. در زمان فروش نیز همان واحد سرمایه گذاری ابطال می شود و مبلغ مورد نظر شما پرداخت می شود به همین دلیل آنها، صندوق های صدور و ابطالی می گویند اما در مورد صندوق های قابل معامله وضع فرق می کند، چرا که برای سرمایه گذاری در این صندوق ها نیازی به مراجعه حضوری یا خرید اینترنتی نیست و شما قادرید از طریق پنل کارگزاران رسمی بورس این واحد ها را خریداری کنید.در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نوعی از صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که از دارایی‌های متنوعی تشکیل ‌شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و خرید و فروش آنها مانند خرید و فروش سهام است.

در حالی که برای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری عادی یا صدور و ابطالی شما لازم است به دفتر اصلی صندوق مراجعه کنید یا حداکثر با امکانی که در دو سال گذشته به وجود آمده از طریق سایت آن صندوق واحد های آن را خرید و فروش کنید. همین تفاوت کوچک منجربه افزایش حجم سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله شده و رویه ای را ایجاد کرده است که طرفداران این صندوق ها روز به روز زیادتر می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه