همکاری استراتژیک BYD و CATL برای تولید باتری‌های حالت‌جامد


همکاری استراتژیک BYD و CATL برای تولید باتری‌های حالت‌جامد

دو شرکت بزرگ چینی BYD و CATL به همراه نیو همکاری استراتژیکی را برای تولید باتری‌های حالت‌جامد آغاز کرده‌اند. در حرکتی که می‌تواند باعث ایجاد تحولی عظیم در بازار خودروهای برقی شود، غول‌های تولید کننده باتری خودروهای برقی اعلام کردند یک شرکت...

دو شرکت بزرگ چینی BYD و CATL به همراه نیو همکاری استراتژیکی را برای تولید باتری‌های حالت‌جامد آغاز کرده‌اند.

همکاری استراتژیک BYD و CATL برای تولید باتری‌های حالت‌جامد

در حرکتی که می‌تواند باعث ایجاد تحولی عظیم در بازار خودروهای برقی شود، غول‌های تولید کننده باتری خودروهای برقی اعلام کردند یک شرکت مشترک برای تجاری باتری‌های حالت‌جامد را تأسیس می‌کنند. بنا به گزارش نیکی آسیا، این پلتفرم خلاقانه همکاری باتری حالت‌جامد که با نام CASIP شناخته می‌شود ماه پیش شکل گرفته است.

همکاری استراتژیک BYD و CATL برای تولید باتری‌های حالت‌جامد

در بین شرکت‌های تشکیل دهنده این اتحاد نام غول‌های چینی یعنی BYD و CATL هم به چشم می‌خورد. کشور چین قبلاً سلطه خود در بازار باتری خودروهای برقی جهان را نشان داده و دو شرکت BYD و CATL به تنهایی بیش از ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارند. داده‌ها نشان می‌دهند میزان فروش باتری CATL در آمریکا و اروپا طی سال قبل دو برابر شده است. باتری‌های هر دو شرکت موردبحث در محصولات برندهایی همچون تسلا، بی ام و، تویوتا، مرسدس بنز، کیا، فورد و… بکار می‌روند. چین می‌خواهد پیشتاز عرضه تحقیق و توسعه درباره نسل بعدی باتری خودروهای برقی باشد و روی باتری‌های حالت‌جامد نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. یکی از کارشناسان توسعه تکنولوژی خودرو می‌گوید:

ما باید آماده پذیرش ریسک این موضوع باشیم که تکنولوژی باتری حالت‌جامد می‌تواند روند معکوسی به خود گیرد. چین دست بالاتر را در بازار باتری خودروهای برقی دارد.

همکاری استراتژیک BYD و CATL برای تولید باتری‌های حالت‌جامد

این کارشناس صنعت خودرو به اهمیت همکاری پیشتازان این حوزه اشاره می‌کند. CASIP نیز روی تجاری‌سازی باتری‌های حالت‌جامد خودروهای برقی و تثبیت زنجیره تأمین آن‌ها تمرکز خواهد داشت. هدف این اتحاد توسعه نسل بعدی باتری‌ها برای رقابت در سطح جهانی خواهد بود و شرکت‌های شناخته شده‌ای از جمله BYD، CATL، CALB، EVE انرژی، نیو و… در آن حضور دارند.

همکاری استراتژیک BYD و CATL برای تولید باتری‌های حالت‌جامد

قطعاً تشکیل یک اتحاد با حضور دو غول بزرگ چینی جالب خواهد بود چراکه آن‌ها در بازار باتری‌های LFP رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. نیکی آسیا خاطرنشان می‌سازد CATL همچنین از شرکت‌های CALB و SVOLT انرژی به خاطر نقض حقوق تجاری شکایت کرده است. اعضای دولتی این شرکت مشترک نیز شامل وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، وزارت علوم و تکنولوژی و سازمان ملی انرژی چین هستند. کارشناسان معتقدند باتری‌های حالت‌جامد می‌توانند توازن قدرت در صنعت خودرو را تغییر دهند و همکاری برندهای چینی باعث خواهد شد این کشور به یک نیرو محرکه خودرویی در دنیا تبدیل شود. اگرچه شرکت‌های دیگری از جمله تویوتا نیز قول تولید باتری‌های حالت‌جامد را به‌صورت انبوه داده‌اند اما فعلاً این تکنولوژی از مرحله آزمایشگاهی عبور نکرده است.

همکاری استراتژیک BYD و CATL برای تولید باتری‌های حالت‌جامد

تویوتا بیش از ۱۳۰۰ اختراع برای باتری‌های حالت‌جامد ثبت کرده درحالی‌که این میزان برای شرکت‌های چینی به کمتر از ۱۰۰ اختراع می‌رسد و هدف از تشکیل اتحاد یاد شده نیز پیشرفت چینی‌ها در همین زمینه است. اگرچه تویوتا ادعا می‌کند به پیشرفت‌های فنی قابل‌توجهی در توسعه باتری‌های حالت‌جامد رسیده اما برنامه‌ای برای عرضه آن‌ها زودتر از سال ۲۰۲۸ ندارد. حتی در آن زمان نیز میزان تولید این باتری‌ها بسیار محدود خواهد بود. نکته مهم اینکه برندهای پیشرو کره‌ای از جمله هیوندای، سامسونگ و ال‌جی هم یک اتحاد جدید برای افزایش فروش خودروهای برقی تشکیل داده‌اند. سؤال این است که آیا کره جنوبی می‌تواند با چین در این زمینه رقابت کند؟ باید منتظر ماند و دید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...