چشم‌انداز آمریکای پس از انتخابات


چشم‌انداز آمریکای پس از انتخابات

شکل‌گیری دولتی ضعیف در آمریکا میان سال‌های 2024 تا 2028 میلادی مورد انتظار است. در چنین شرایطی خشم ناشی از تمدید حضور بایدن در کاخ سفید یا خشم ناشی از پیروزی ترامپ در انتخابات مولد بحران‌های جدید داخلی در آمریکا خواهد بود.

چشم‌انداز آمریکای پس از انتخابات

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در یک سال اخیر نظرسنجی های معنی داری در آمریکا ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شده است. در بیشتر نظرسنجی ها شهروندان آمریکایی نسبت به تکرار دوگانه بایدن-ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی ابراز تنفر کردند و از اینکه باید بار دیگر میان این دو نفر انتخاب کنند، ناراضی هستند.

نارضایتی آمریکایی‌ها به حدی رسیده است که در برخی نظرسنجی ها حدود دو سوم (65 درصد) شرکت کنندگان به صراحت مخالفتشان را با حضور هر یک از این دو سیاستمدار در رأس معادلات قدرت در واشنگتن ابراز کرده اند.

بسیاری از رأی دهندگان نه به دلیل عملکرد و کارنامه ترامپ و بایدن، بلکه به دلیل ترس از رقیب حاضر هستند آرای خود را به سود یا زیان جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها به گردش درآورد

تکلیف جو بایدن و دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری مشخص است؛ به‌تازگی پرونده نگهداری اسناد محرمانه در خانه‌ رئیس‌جمهور آمریکا واقع‌ در ایالت دلاور پس از یک سال تحقیق پایان یافت و بازپرس ویژه بایدن را «پیرمردی با حافظه ضعیف» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز وضعیت بهتری ندارد و در رقابت‌های انتخاباتی ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر و نوادا گاف‌های لفظی داده که ناشی از کهولت سن وی است. ضمن اینکه اصولاً شهروندان آمریکایی از اینکه خروجی ساختار انتخاباتی این کشور تکرار دوگانه ترامپ-بایدن باشد و امکان ظهور نامزد انتخاباتی سوم و متفاوتی در این گردونه وجود ندارد، ناراضی هستند.

در چنین شرایطی شاهد پررنگ تر شدن نقش آرای سلبی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهیم بود. به عبارت بهتر در انتخابات پیش رو آرای ایجابی جایگاه و نقش خود را از دست خواهند داد. بسیاری از رأی دهندگان نه به دلیل عملکرد و کارنامه ترامپ و بایدن، بلکه به دلیل ترس از رقیب حاضر هستند آرای خود را به سود یا زیان جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها به گردش درآورد.

در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال 2022 میلادی نیز بایدن با استناد به همین معادله، یعنی تحریک رأی دهندگان دموکرات و مستقل علیه نامزدهای طرفدار ترامپ از آن‌ها خواست برای جلوگیری از نفوذ دوباره ترامپ در صحنه سیاسی آمریکا به نامزدهای حزب دموکرات رأی دهند.

اکنون رئیس جمهور ناتوان آمریکا می خواهد همان معادله (ترس از رقیب) را در انتخابات پیش رو تکرار کند. ترامپ نیز در راستای جلب آرای افراد مستقل که نقش مهمی در رقم زدن نتیجه انتخابات در ایالت‌های حساسی مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین دارند، به آن‌ها هشدار داد حضور بایدن در کاخ سفید فاجعه است و صرفاً برای جلوگیری از تمدید چهار رساله ریاست جمهوری وی، به جمهوری‌خواهان رأی دهند.

ثمره این روند شکل گیری دولتی ضعیف در آمریکا میان سال‌های 2024 تا 2028 میلادی خواهد بود. در این معادله اهمیتی ندارد چه کسی پیروز شود؛ دولتی که بر اساس آرای سلبی و نه ایجابی بر سر کار آید، دارای قوی ترین مخالفان سیاسی و اجتماعی داخلی خواهد بود. ضمن اینکه شرایط داخلی آمریکا پس از ظهور ترامپیسم سخت ترین بحران‌های امنیتی و داخلی را خواهد دید.

در چنین شرایطی خشم ناشی از تمدید حضور بایدن در کاخ سفید یا خشم ناشی از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی، هر دو به یک اندازه مولد بحران‌های جدید داخلی در آمریکا خواهد بود.



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی پروفسور دکتر سید امیرحسین عابدی