قوهای نمک شناس !


قوها این پرندگان مهاجر که وفاداری به جفت شان شهره است، این بار نمک شناس علاقمندی مازنی ها به خود شدند و در سال جاری یک هزار و ۶۰۰ بال از این گونه جانوری همانند سال گذشته در تالاب فریدونکنار زمستان گذرانی کردند. سرشماری پرندگان مهاجر در مازندران که...

قوها این پرندگان مهاجر که وفاداری به جفت شان شهره است، این بار نمک شناس علاقمندی مازنی ها به خود شدند و در سال جاری یک هزار و ۶۰۰ بال از این گونه جانوری همانند سال گذشته در تالاب فریدونکنار زمستان گذرانی کردند. سرشماری پرندگان مهاجر در مازندران که براساس تقویم جهانی اول ژانویه برابر با اواسط دی ماه سال جاری آغاز شد قوهای فریاد کش در تالاب سرخرود مازندران بدون کاهش نسبت به سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ بال در این تالاب فرود آمدند که برای دوستداران حیات وحش شوق آفرین بود.

قوهای نمک شناس !

تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین در سراسر جهان برای مهاجرت پرندگان اخلال ایجاد کرد این بار قوهای فریادکش وفا داری خود را به مازندران اعلام کرده و همگی همانند سال گذشته بزم خوشی را در تالاب فریدونکنار بدون غیبت فراهم کردند.

کاهش ۱۵ هزار بالی پرنده ی مهاجر فلامینگو در تالاب میانکاله این نگرانی را ایجاد کرده بود که این کاهش می تواند به قوهای فریاد کش هم سرایت کند اما بعد از شمارش و اعلام رسمی محیط زیست مازندران خبر مسرت بخشی برای دوستداران محیط زیست منتشر شدکه قوها همانند سال گذشته در مازندران حضور یافتند.

قوهای نمک شناس !

مدیران ارشد محیط زیست استان بر این باورند که در حوزه پرنده نگری در تالاب سرخرود تاکنون اقدامات مناسبی انجام نشد و شهرداری سرخرود می تواند با خرید چند دوربین و در اختیار گذاشتن گردشگران سبب رونق صنعت گردشگری در این خطه ی مازندران شود.

پسروی پیاپی آب دریای خزر که نگرانی هایی را در جنبه های مختلف زیرساختی، تولیدی و گردشگری فراهم کرده است از یک طرف و از طرفی دیگر زیست گاههای حیات وحش همانند میانکاله را هم تهدید می کند که حضور این تعداد قو در تالاب فریدونکنار بسیار شوق آفرین بود.

در بین خبرهای نگران کننده پسروی آب خزر اینکه قوهای فریادکش همچنان به تالاب فریدونکنار علاقمند هستند و این خط پروازی را پر ترافیک حفظ کردند از جمله خبرهای خوش و شادی آفرین برای شهروندان است.

تالاب قوهای سرخرود همه ساله از آبان ماه لغایت اواخر بهمن ماه میزبان جمعیت زیادی از قوهای فریادکش است که برای زمستان گذرانی به این منطقه از تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت می کنند.

قوها از مهم ترین پرندگان زمستان گذران و مهمان فصل سرمای مازندران هستند که از مجموع آنها حدود ۹۵ درصد مربوط به گونه های فریادکش است.

قوهای نمک شناس !

قوهای وفادار

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران گفت: براساس شمارشی که در تالاب فریدونکنار انجام شد در سالجاری همانند سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ بال قو در این تالاب فرود آمدند.

کوروس ربیعی افزود: هر چند برخی از شهروندان نگران کاهش حضور قوها در تالاب فریدونکنار بودند اما این پرنده در سال جاری علی رغم اینکه زمستان سختی نداشتیم بدون کاهش در مازندران حضور یافتند.

وی با بیان این مطلب که قوها با گرم شدن هوا آماده بازگشت به شمال خزر می شوند، بیان داشت: تمام تلاش مجموعه محیط زیست آن بود که محیط آرامی برای این پرندگان مهاجر در تالاب فریدونکنار فراهم شود.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران تصریح کرد: قوهایی که در سرخرود زمستان را می‌گذرانند، در بهار و تابستان به این شکل و با این جمعیت کنار هم زندگی نمی‌کنند و در دسته‌های مختلف سکونتگاه‌های متفاوتی دارند. اما زمستان‌ها سکونت موقت گله‌ای را در تالاب سرخرود تجربه می‌کنند. ما در این بخش از نیمکره پنج جمعیت مجزا از قوها داریم که بخش اصلی یکی جمعیت‌های خوب آن‌ها، برای زمستان‌گذرانی‌ در سرخرود مستقر می‌شوند.

وی اظهار کرد: قوهای مهاجر جزو دسته مهاجران منظم تلقی نمی‌شوند و بسته به شرایط آب و هوایی سفرشان انجام می‌شود، تدریجی می‌آیند و تدریجی می‌روند و اگر زمستان خیلی سردی در زیستگاه اصلی‌شان داشته باشند زودتر می‌آیند و ممکن است دیرتر بروند و اگر هم شرایط آب و هوایی در زیستگاه اصلی‌شان مناسب باشد گاهی دیرتر به سرخرود می‌آیند و زودتر می‌روند. در واقع در این روند تدریجی که از نظر ما بی‌نظمی در سفر قوها محسوب می‌شود، یک نظم مشخص و مبتنی بر شرایط اقلیمی دارند.

قوهای نمک شناس !

فرصت سوزی نشود

در این پیوند استاندار مازندران بیان داشت: با توجه به ظرفیت ممتاز حضور قوهای فریادکش در محمود آباد و سرخرود این شهرستان باید در رونق صنعت پرنده نگری گام های موثری بردارد و نباید از این فرصت طلایی غافل شویم.

سید محمود حسینی پور با بیان این که رییس جمهور در بازدید از تالاب میانکاله دستور طبیعت گردی و پرنده نگری در مازندران را صادر کرد، بیان داشت: شهرستانهایی که میزبان پرندگان مهاجر هستند به خصوص فریدونکنار و تالاب سرخرود باید از این صنعت برای رونق اقتصادی شهرستان بهره مند شوند.

حسینی پور ادامه داد: سرمایه گذاری در تالاب های محمودآباد برای جذب گردشگر یک امر ضروری است که با استقبال گردشگران داخلی و خارجی روبرو خواهد شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: قوهای فریاد کش با عبور مسیر سه هزار کیلومتری خود را به محمودآباد می رسانند و این خطه باید به منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود.

مازندران دارای ۲ تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل‌پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است.

مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان۱۰۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار بال به مازندران مهاجرت می‌کنند.

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها در زیست‌بوم مازندران شناسایی شده‌اند.

پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶ خانواده، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی‌ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می‌دهند.

قوهای نمک شناس !

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این ویدیو مناسب افراد زیر 18 سال نیست!