وزیر خارجه فرانسه: اروپا باید برای سناریوی ترامپ درباره ناتو آماده باشد


«استفان سژورنه» وزیر خارجه فرنسه هشدار داد که اروپا باید برای شوک ناشی از سناریویی که دونالد ترامپ درباره ناتو طرح ریزی کرده است، آماده باشد.

وزیر خارجه فرانسه: اروپا باید برای سناریوی ترامپ درباره ناتو آماده باشد

به گزارش راهبرد معاصر؛ سژورنه دوشنبه شب در کنفرانس خبری مشترکی با حضور همتایان لهستانی و آلمانی خود تاکید کرد که اروپا باید فورا برای این احتمال که آمریکا از اعضای ناتو حمایت نکند، برنامه ریزی کند.

وی اظهار کرد: همگان صحبت‌های اخیر نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا را شنیده‌اند. اروپا هر لحظه باید برای مقابله با شوک ناشی از سناریویی که دونالد ترامپ طرح ریزی کرده است، آماده باشد.

ترامپ یکشنبه در یک گردهمایی تبلیغاتی در ایالت کارولینای جنوبی گفت: رئیس جمهوری یک کشور بزرگ به من گفت که اگر ما پول ندهیم و روسیه به ما حمله کند، از ما حفاظت می‌کنید؟ من هم در جواب گفتم: شما پولی ندادید و تخلف می‌کنید. نه، من از شما محافظت نمی‌کنم. در واقع، آن‌ها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و رقیب انتخاباتی ترامپ، اندکی پس از این سخنرانی، این اظهارات را «وحشتناک و خالی از منطق» توصیف کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نسبت به زیر سوال بردن دفاع جمعی این پیمان نظامی هشدار داد و افزود: هر گونه اظهارنظر در مورد اینکه متحدان از یکدیگر دفاع نخواهند کرد، تمام امنیت ما از جمله آمریکا را تضعیف می‌کند و سربازان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

شارل میشل رئیس شورای اروپا هم گفت: در حال حاضر هرگونه اظهارات بی‌پروا در مورد امنیت و همبستگی اعضای ناتو، فقط به نفع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تمام خواهد شد.

نیکی هیلی سفیر سازمان ملل در زمان ریاست جمهوری ترامپ و رقیب وی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز گفت که در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، به تعهدات ایالات متحده در قبال ناتو احترام می‌گذارد و هرگز در کنار مجرمان نمی‌ایستد. / رویترز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا