شکست غرب ؛ پرفروش ترین کتاب فرانسه


 شکست غرب ؛ پرفروش ترین کتاب فرانسه

"اسکات مک کانل" در مطلبی برای نشریه آمریکایی "امریکن کنسرواتیو"، کتاب "امانوئل تود"، جامعه شناس فرانسوی با عنوان "شکست غرب" را تحلیل می کند.

اسپوتنیک - فرانسه اولین کشور بزرگ اروپایی پس از مجارستان است که به فاجعه آمیز بودن درگیری نظامی در اوکراین برای غرب اعتراف کرد. امانوئل تود، روشنفکر و جامعه شناس مشهور، کتاب "LaDéfaitedeL'Occident" (شکست غرب) را نوشت. در زمان نگارش این مقاله، کتاب تود به مدت چهار هفته در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های فرانسه قرار دارد. جالب اینجاست که در سال 1976، زمانی که تود هنوز کارشناس ارشد بود، وی در اولین کتاب خود فروپاشی اتحاد شوروی را پیش بینی کرد.
"شکست غرب" با داستانی در مورد شگفتی هایی که درگیری اوکراین برای ما به ارمغان آورده، آغاز می شود. در اینجا مهمترین آنها آورده شده است:
اول اینکه تحریم های وحشیانه مالی آمریکا و غرب که قرار بود روسیه را به زانو در آورد، تبدیل به یک ببر کاغذی شد. اقتصاد روسیه با موفقیت در برابر آنها مقاومت کرد.
ثانیاً، معلوم شد که "زرادخانه دموکراسی" غربی قادر به تامین تعداد کافی گلوله های توپخانه برای اوکراین نیست. غرب که درآمدش ظاهراً 30 برابر بیشتر از درآمد کل روسیه است، از مسکو و متحدانش عقب مانده است.
سوم، با تشدید درگیری در اوکراین، مهمترین موضوع یعنی انزوای ایدئولوژیک غرب، آشکار شد. از همان ابتدا، دموکراسی‌های بزرگی مانند ترکیه و هند از پذیرش رژیم تحریم‌های واشنگتن خودداری کردند. به مجرد گسترش درگیری، حمایت جهانی از روسیه نه تنها از سوی کشورهایی مانند ایران و کره شمالی، بلکه از سوی کشورهایی که متحد آمریکا محسوب می شوند نیز افزایش یافت. اکثر کشورهای جهان نسبت به درخواست دیرینه واشنگتن مبنی بر تبدیل اوکراین به پایگاه ناتو، بی تفاوت یا مخالف هستند.
یک مثال کلیدی ارزیابی قدرت اقتصادی روسیه وجود دارد. امانوئل تود چند آمار ساده داده است. از سال 2000 تا 2017 تقریباً از آغاز حکومت پوتین، میزان مرگ و میر ناشی از اعتیاد به الکل در روسیه از 25 نفر در هر 100 هزار شهروند به 8 نفر کاهش یافت، از خودکشی - از 39 نفر به 13 نفر، از قتل - از 28 نفر به 6 نفر. در مورد مرگ و میر نوزادان، میزان "استاندارد طلایی" توسعه برای هر کشوری، در دوران پوتین، مرگ و میر نوزادان از 19 در هر یک هزار تولد، به 4.4 کاهش یافت. تود به یونیسف استناد کرده و خاطرنشان می کند که این میزان در آمریکا در حال حاضر 5.5 در هر یک هزار کودک متولد شده است.
امانوئل تود به چندین بخش اشاره می کند که روسیه در 20 سال گذشته پیشرفت های خیره کننده ای در آنها داشته است. کشاورزی و دسترسی به اینترنت از جمله آنها است. چرا روسیه با داشتن درآمد سرانه به طور قابل توجهی کمتر از ایالات متحده، حتی در زمان جنگ نیز نرخ توسعه بالایی را حفظ می کند و به اندازه ایالات متحده سلاح تولید می کند؟ یک سرنخ جالب این است که روسیه، با جمعیتی بسیار کمتر از آمریکا، مهندسان بیشتری تربیت می کند. 23٪ از فارغ التحصیلان موسسات آموزش عالی در روسیه در رشته های فنی تحصیل کردند، در ایالات متحده آمریکا تنها 7٪.
همچنین مهم است که اکثر جهان باور ندارند که اوکراین و واشنگتن نماینده آزادی و پیشرفت هستند و مسکو - استبداد. امانوئل تود در مورد تضادهای مدل غربی، به انقلاب LGBT (LGBT – سازمان ممنوع در روسیه) اشاره می کند که پایان نهایی مسیحیت به عنوان نیروی اخلاقی غالب در غرب را رقم زد.
تود محافظه‌کار نیست، اما به‌ عنوان یک تحلیلگر نسبت به موضوع دگرباشان جنسی بی‌ رحم است. تود می گوید که بسیاری از نقاط جهان، دارای ساختار خانواده کاملاً مردسالارانه هستند. این امر تا حد زیادی درک مردم و دولت های ایران، ترکیه و عربستان سعودی نسبت به روسیه را توضیح می دهد.
غرب متکبر "نتوانست متوجه شود که نسبت به بسیاری از جهان که به ارزش های خانوادگی متعهد است مشکوک شده است". و این کار "قدرت نرم قابل توجهی را برای مسکو فراهم می کند". قدرت نرم انقلابی کمونیسم روسیه "جای خود را به قدرت نرم محافظه کار دوره پوتین داده است".
امانوئل تود به این نتیجه رسیده که اکثر جمعیت جهان معتقدند که غرب "دیوانه شده است". او فروپاشی اخلاق در ایالات متحده را با پایان حکومت WASP - "پروتستان های سفید پوست آنگلوساکسون" مرتبط می کند. پروتستانتیسم، آمریکا را ایجاد کرد و به سرمایه داری انگیزه داد. اما این نظام ارزشی فرو پاشید. آمریکا دیگر یک کشور ملی نیست. ایالات متحده اکنون یک امپراتوری پوچ گرا با نخبگانی است که آشکارا با سنت های کشورشان دشمنی دارند. تود نتیجه گیری می کند که پیروی از ایالات متحده کنونی، تهدیدی فاجعه بار به فرانسه و بقیه غرب است. اصطلاح پوتین - امپراتوری آمریکا، رژیمی است که بر اساس دروغ ساخته شده است.
نسخه های نرم شده نظرات امانوئل تود در حال حاضر در محافل رسمی فرانسه ظاهر می شود. و کاملاً امکان پذیر است که در فرانسه نوعی نئوگلیسم احیا شود که نسبت به ناتو و آمریکا بدبین باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی