کشف اشیای عتیقه هزاره نخست دوره اشکانی در لرستان


کشف اشیای عتیقه هزاره نخست دوره اشکانی در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: این اشیای عتیقه با قدمت هزاره نخست پیش از میلاد و تا قرون متأخر اسلامی در منطقه دلفان لرستان کشف شد.

عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به کشف اشیای عتیقه در لرستان اظهار کرد: ۳۰۰ قلم اشیای عتیقه در دلفان برای تعیین قدمت و قیمت به اداره کل میراث فرهنگی این استان تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه ۱۶۷ قلم از اشیای کشف‌شده در لرستان دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است، افزود: قدمت این آثار از هزاره نخست پیش از میلاد (اشکانی و ساسانی) تا قرون متأخر اسلامی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان همچنین با تأکید بر انجام گمانه‌زنی نجات‌بخشی محوطه قلعه کمندان در ازنا عنوان کرد: این اثر یکی از سه اثر فرهنگی و تاریخی این شهرستان است که با احداث سد کمندان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

حسن‌پور با بیان اینکه حفظ و احیای آثار تاریخی ازنا به سرپرستی محمدرضا محمدیان، باستان‌شناس لرستانی در حال انجام است، بیان کرد: هدف از اجرای این پژوهش میدانی دستیابی به اطلاعات تاریخی و توالی لایه‌های تاریخی در این محوطه است.

وی خاطرنشان کرد: محوطه قلعه کمندان در ازنا از قرون میانه اسلامی دارای سکونت بوده‌ است و قلعه دوره قاجاری این محوطه که به‌عنوان قلعه کمندان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ است همچنان مورد استفاده ساکنان روستا است.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، برنامه کاوش گسترده و هدفمند قلعه کمندان در ازنا پس از اتمام گمانه‌زنی و در صورت وجود لایه‌های تاریخی و شواهد معماری قابل‌ اعتنا در دستور کار قرار می‌گیرد.

کشف اشیای عتیقه هزاره نخست دوره اشکانی در لرستان


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی