متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان تأیید شد


متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان تأیید شد

سخنگوی شورای نگهبان گفـت: نظر شورای نگهبان در خصوص بررسی بودجه ۱۴۰۳ امروز به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان تأیید شد

به گزارش راهبرد معاصر؛ هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشستی که صبح امروز (دوشنبه 23 بهمن ۱۴۰۲) با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت به تشریح بررسی لایحه بودجه 1403 در شورای نگهبان پرداخت.

طحان نظیف در ابتدا فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه را تبریک گفته و اظهار کرد: روز گذشته شاهد حضور پرشور ملت شریف ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن بودیم و یاد و خاطره حضرت امام(ره) و شهدای انقلاب اسلامی را گرامی میداریم.

وی افزود: ما یک تغییر را در روند بررسی بودجه داشتیم و آن اینکه این بررسی به صورت دو بخشی انجام شد، یکی اینکه در ابتدا احکام بررسی می‌شود و سپس جداول آن آماده خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در کنار بررسی صلاحیت ها ما به طور فشرده در روزهای جمعه وشنبه بحث بررسی بودجه امسال را داشتیم.

طحان نظیف اظهار کرد: نظر شورای نگهبان در خصوص بررسی بودجه ۱۴۰۳ امروز به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

وی گفت: یکی از نکات ما درباره جداول کلی بودجه بود که باید این جداول ضمیمه متن می‌شد اما اینگونه نبود و جداول کلی ضمیمه متن نبود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برای ما مهم است که میان منابع و مصارف بودجه تراز وجود داشته باشد و منابع باید روشن باشد. برای مثال درباره تایید بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، افزایش برخی از مزایا و افزایش بودجه برخی دستگاه‌ها ابهاماتی وجود داشت و باید منابع روشن شود.

طحان نظیف تاکید کرد: در جای جای لایحه بودجه سال آینده به برنامه هفتم توسعه ارجاع شده بود در حالی که هنوز لایحه برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون نشده است.

وی ادامه داد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده بود که خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: واردات خودروهای برقی و هیبریدی هم از جمله مصوبات مجلس در لایحه بودجه سال آینده بود که تأیید شد.

وی تاکید کرد: درباره حقوق و دستمزد هم باید گفت که تایید شد و مصوبه مجلس برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان برخلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. همچنین افزایش وام ازدواج به 300 و 350 میلیون تومان تایید شد.

طحان نظیف ادامه داد: نسبت به میزان ارز تخصیص یافته به کالاهای اساسی ابهام وجود داشت که باید تعیین تکلیف شود. مالیات بر زمین ها و خانه های با ارزش بیش از 35 میلیارد تومان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.


سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، از سوی شورای نگهبان به تایید رسید.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر فرصت سه روزه شورای نگهبان به داوطلبان ردصلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: این مهلت سه روزه ویژه کسانی است که در تمام مراحل قبل یعنی مرحله بررسی هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی تایید شدند و فقط در مرحله بررسی‌های شورای نگهبان صلاحیتشان تایید نشده است. طبیعی است که این افراد که تعداشان نیز اندک است، باید فرصت اعتراض داشته باشند.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت و گوی خود در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان معتقدند که شورای نگهبان با آن‌ها تماسی نداشته است، گفت: تمام نمایندگانی که در این دوره صلاحیتشان احراز یا تأیید نشد، موارد پرونده‌شان در جلساتی به آنها گفته شد و ثبت هم شد و ما هیچ نماینده‌ای را نداریم که مواردش به او گفته نشده باشد. فقط یک مورد بود که علی‌رغم چندین‌بار تماس، خودشان گفتند که نیازی نیست که من بیایم، بنابراین هیچ ابهامی در این خصوص وجود ندارد./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غوغای عشق