آیا مقایسه دستاوردهای انقلاب با رژیم گذشته کار درستی است؟


آیا مقایسه دستاوردهای انقلاب با رژیم گذشته کار درستی است؟

اقتصادنیوز: شاید این انتظار بیش از اندازه باشد که بخواهیم آقای رئیس‌جمهور در سخنرانی 22بهمن خود به ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها بپردازد و برنامه‌های خود را برای رفع آنها شرح دهد، لذا چاره‌ای جز این نیست که سخنرانی‌های کلی و شعارمحور را تحمل کرد ولی در چنین کاری نیز باید نوآوری داشت و از بیان موارد نادرست و یا تکراری یا آنهایی که با پاتک تحلیلی مواجه می‌شوند، پرهیز کرد.

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه هم میهن در این باره نوشت:از این نظر، نکاتی در سخنرانی دیروز بود که در اینجا به چند مورد محدود آن پرداخته می‌شود.

اولین نکته، استفاده از روش مقایسه دستاوردهای انقلاب با رژیم گذشته است. این روش قطعاً مسئله‌ساز خواهد بود. ظاهراً توجه نمی‌شود که 45سال از انقلاب گذشته است و نه یک سال و دو سال. این کار مثل آن است که رژیم گذشته هم برای اثبات عملکرد خود در سال۱۳۵۵ بخواهد آن را با وضعیت ایران در سال1310 یا دوره قاجار مقایسه کند که یک کشور بسیار عقب‌مانده بودیم.

در این 45سال برخی کشورهای همسایه و یا هم‌رتبه ما قدرت اقتصادی خود را تا 10 یا 20 برابر افزایش داده‌اند. جهان متحول شده و...

پس بهتر است از این منطق استفاده نشود. چون احتمالاً در مقایسه دیگران نیز به مواردی می‌پردازند که نتیجه آن معکوس می‌شود.

در همین آخرین نمونه که اتفاقاً اصلاً هم نمونه مهمی نیست، همین ناکامی تیم‌ملی ایران در راهیابی به فینال و قهرمانی آسیاست. این درحالی بود که مسئولین دولتی و اعضای دفتر رئیس‌جمهور پس از رسیدن به نیمه‌نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا چه ادعاهای گزافی که نکردند؛ درحالی‌که در این 45سال هیچ‌گاه قهرمان نشده‌ایم و در عوض در رژیم گذشته سه بار قهرمان شده بودند!

این موضوع، در قیاس با مسائل کلان‌تر کشور اهمیت خارق‌العاده‌ای ندارد؛ ولی طبیعی است هنگامی که وضعیت فعلی را با رژیم سابق مقایسه می‌کنید، این نمونه‌ها را هم باید در گوشه ذهن خود داشته باشید.

موارد مهم رشد اقتصادی، تورم، سرمایه‌گذاری و... و خیلی چیزهای دیگر است که باید مبنای مقایسه قرار گیرد که البته هیچ‌کدام تعیین‌کننده نهایی نیست. مسئله اصلی فراتر از این شاخص‌هاست. آنچه که باید مقایسه شود نه در طول تاریخ که در عرض جغرافیاست؛ یعنی، ایران امروز را با ۱۰کشور مشابه خود از حیث متغیرهای گوناگون مقایسه کنیم تا ببینیم در این 45سال نسبت به آنها به پیشرفت و رفاه بیشتری رسیده‌ایم یا برعکس؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


جفت گیری انسان با حیوان+فیلم