قطار چینی رکورد زد/ رسیدن به سرعت 623 کیلومتر بر ساعت!


درحالی‌که ایلان ماسک درباره هایپرلوپ حرف می‌زد، چین مشغول ساخت آن بود و سیستم قطار هایپرلوپ خود را به سرعت بی‌سابقه‌ای رساند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قطار مغناطیسی فوق سرعت هایپرلوپ چین، اخیرا با دستیابی به سرعت بیش از ۶۲۳ کیلومتر بر ساعت در مسیر آزمایشی با مقیاس کامل، رکورد سرعت خود را شکست. این پروژه توسط شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) اجرا می‌شود؛ شرکتی که هر چیز از موشک گرفته تا ماهواره و فضاپیما را در این کشور می‌سازد.

براساس گزارش زومیت، قطار هایپرلوپ چین در سال ۲۰۲۳ در آزمایشی تحت شرایط غیرخلاء به سرعت بی‌سابقه ۶۲۳ کیلومتر در ساعت رسید. به‌گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، شرکت علوم و صنایع هوافضای چین ادعا می‌کند تست‌های جدید از رکورد گذشته فراتر رفته، اما سرعت دقیق آن را فاش نکرده است.

به نوشته‌ی آی‌اف‌ال ساینس، آزمایش در لوله با خلاء کم انجام شد و ثابت کرد فناوری مگ‌لو یا همان قطار مغناطیسی طبق پیش‌بینی، کار می‌کند. این سیستم قطار پیشرفته در خط آزمایشی به طول دو کیلومتر در داتونگ در شمال چین آزمایش شد و رکورد قبلی سرعت را شکست.

وسیله نقلیه مورد آزمایش به فناوری مگ‌لو متکی است که از مغناطیس برای جلو راندن قطار استفاده می‌کند و همچنین آن را بالای ریل شناور می‌کند و از این طریق اصطکاک را کاهش می‌دهد. به منظور افزایش سرعت، قطار از طریق لوله مخصوص با خلاء کم حرکت می‌کند که مقاومت هوا را کاهش می‌دهد.

قطار چینی رکورد زد/ رسیدن به سرعت 623 کیلومتر بر ساعت!

فناوری مگ‌لو با سرعت حیرت‌آوری درحال پیشرفت است. در اکتبر سال ۲۰۲۲، CASIC ادعای داشتن قطاری آزمایشی را مطرح کرد که به سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. آن‌ها در آخرین تلاش خود به سرعت چهار برابر دست پیدا کرده‌اند.

ممکن است پیشرفت‌های بیشتری نیز در راه باشد. شرکت علوم و صنایع هوافضای چین اعلام کرده است به قطارهای خطی با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت علاقه‌مند است و آن‌ها حتی به دنبال ایجاد فناوری‌هایی هستند که بتوانند به سرعت ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت برسند.

قبل از ثبت رکورد CASIC، بالاترین سرعت هایپرلوپ به دست آمده ۴۶۳ کیلومتر در ساعت بود که در ژوئیه ۲۰۱۹ توسط تیمی از مهندسان دانشگاه فنی مونیخ به دست آمد.

تا سال ۲۰۱۸ تنها شش سیستم قطار مگ‌لو در سراسر جهان درحال فعالیت بود: سه مورد در چین، دو مورد در کره جنوبی و یک مورد هم در ژاپن. تمام این قطارها برخلاف قطارهای هایپرلوپ که از تونل‌های با فشار پایین استفاده می‌کنند، در فضای آزاد حرکت می‌کنند.

درحالی‌که قطارهای مگ‌لو می توانند به سرعت‌های فوق‌العاده بالایی برسند، بسیار گران هستند. آن‌ها همچنین از انرژی زیادی استفاده می‌کنند و به زیرساخت‌های اختصاصی نیاز دارند که ادغام آن‌ها را با سیستم‌های حمل‌ونقل موجود دشوار می‌سازد.


در خارج از چین، هایپرلوپ وان، شرکت دارنده‌ی سیستم حمل‌ونقل نوینی که زمانی ایلان ماسک آن را تبلیغ می‌کرد، اواخر سال گذشته تعطیل شد. البته، رویای فناوری هایپرلوپ همچنان زنده است. در ایتالیا از سیستم هایپرلوپ تجاری سخن گفته شده است که ونیز-مستره را در زمانی رکوردشکن به پادووا متصل می‌کند.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1871803

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از لباس جدید تیم لیورپول