عنکبوت آبی، برای زندگی زیر آب کپسول اکسیژن می‌سازد!


«عنکبوت آبی» تنها گونه عنبکوت است که زیر آب زندگی می‌کند با این حال هنوز هم برای تنفس به اکسیژن نیاز دارد. تلاش او برای ادامه بقا سازه‌ای را در زیر آب ایجاد می‌کند که تحسین برانگیز است. البته جالب است بدانید، این موجودات خارق‌العاده پس از جفت‌گیری اقدام به هم‌نوع‌خواری می‌کنند اما برعکس بسیاری از جانوران این بار نرها هستند که ماده‌ها را می‌بلعند!

تینا مزدکی: «عنکبوت آبی» با نام علمی «Argyroneta aquatica» در اروپا و آسیای مرکزی و شمالی زندگی می‌کند، البته زیرگونه جداگانه‌ای هم در ژاپن دارد. این جانور با سبک زندگی عجیبی که دارد از سایر بی مهرگان آبزی و ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کند. همانطور که از نامش پیداست، عنکبوت آبی به طور کامل زیر آب زندگی می‌کند و تنها عنکبوتی است که اینگونه زندگی می‌کند.

با این حال، هنوز نیاز به تنفس اکسیژن دارد. بنابراین با ساختن شبکه‌ای میان گیاهان زیر آب زنده می‌ماند و سپس هوا را از طریق بدن پرموی خود از سطح به تار خود می‌برد. این روش یک سازگاری شگفت انگیز برای این آبزیان ایجاد کرده است. عنکبوت دارای موهای دفع کننده آب بر روی بدن خود است و به کمک آن هوا را از سطح آب می‌گیرد، سپس یک ساختار ابریشمی می‌سازد و حباب هوا را آنجا قرار می‌دهد و در نهایت از آن مانند اتاقک غواصی استفاده می‌کند.

عنکبوت آبی، برای زندگی زیر آب کپسول اکسیژن می‌سازد! تارهایی که عنکبوت آبی برای انتقال هوا از سطح به موهای بدنش ایجاد کرده‌ است.

حباب تا جایی منبسط می‌شود که عنکبوت بتواند داخل آن جا شود. اندازه اتاق‌های ماده دو برابر اتاق‌های ساخته شده توسط نرها است، زیرا آن‌ها به عنوان اتاق پرستار نیز از اتاق خود استفاده می‌کنند. هوای اتاقک غواصی مرتباً تازه می‌شود و عنکبوت حباب آب را با خود حمل می‌کند. این کار به اتاقک رنگ نقره‌ای می‌دهد.

عنکبوت‌های نر بزرگ‌تر و سنگین‌تر از ماده‌ها هستند و این در عنکبوت‌ها غیرمعمول است. در پژوهش‌هایی که دانشمندان داشتند مشخص شد که بزرگتر بودن و بلندتر بودن پای عنکبوت‌های نر به این دلیل است که آن‌ها زمان بیشتری را صرف حرکت در اب می‌کنند و این ابعاد برای ان‌ها کارایی بیشتری دارد. از طرفی عنکبوت‌های ماده برای ساختن اتاقک‌های غواصی بزرگ خود برای نگهداری از بچه‌ها و انتقال هوا از سطح به این اتاقک‌ها کوچک‌تر هستند.

این جانوران رفتار عجیب دیگری هم دارند!

در ادامه پژوهش‌ها مشخص شد که این جانوران رفتار متفاوتی در شیوه جفت‌گیری دارند. به نظر می‌رسد که ماده‌ها با وجود خطرات زیادی که از جانب نرهای بزرگ آن‌ها را تهدید می‌کند همچنان جفت‌گیری با نرهای بزرگ را ترجیح می‌دهند.

البته باید بدانید که ظاهرا نرهای بزرگ گاهی ماده‌ها را پس از جفتیگیری می‌خورند، این نوع هم‌نوع‌خواری به نوعی معکوس به شمار می‌رود، چرا که در اکثر مواقع، نمونه عکس این نوع هم‌نوع‌خواری به وجود می‌آید. البته در مواردی دیده شده است که هم نرها و هم ماده‌ها نرهای کوچک‌تر را کشته‌اند.

منبع: livescience

۵۸۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1871566

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان