تغییرات آب و هوایی، فیل‌های زیمباوه را می‌کشد


تغییرات آب و هوایی، فیل‌های زیمباوه را می‌کشد

100 فیل در هفته‌های پایانی سال 2023 در پارک ملی زیمباوه بر اثر خشکسالی جان خود را از دست دادند. این مرگ‌ها نشان‌دهنده تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مقامات زیمباوه هشدار می‌دهند که احتمال تلفات بیشتر وجود دارد زیرا پیش‌بینی‌ها حاکی از کمبود باران و افزایش گرما در بخش‌هایی از این کشور جنوب آفریقا از جمله پارک ملی هوانگ است. صندوق بین المللی رفاه حیوانات، تغییرات آب و هوایی را بحرانی برای فیل‌ها و سایر حیوانات توصیف کرده است.

تیناشه فاراو سخنگوی اداره مدیریت پارک‌های ملی و حیات وحش زیمباوه می‌گوید: «ال نینو در حال بدتر کردن وضعیتی است که پیش از این هم وخیم‌ بود.»

خشکسالی و تغییرات آب و هوایی در زیمباوه

ال نینو، پدیده آب‌وهوایی طبیعی و تکرارشونده‌ای است که بخش‌هایی از اقیانوس آرام را گرم می‌کند و بر الگوهای آب‌وهوا در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. در حالی که ال نینو سال گذشته سیل‌های مرگباری را در شرق آفریقا رقم زد، بارندگی کمتر از حد متوسطی را در جنوب آفریقا ایجاد کرد.

تغییرات آب و هوایی باعث شده است که فصل بارانی در زیمباوه، چند هفته دیرتر از حد معمول آغاز شود و اما پیش‌بینی‌ها به طور کلی برای تابستان خشک و گرم پیش رو است.

آمارها نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی ممکن است ال نینو را قوی‌تر کند و منجر به عواقب شدیدتری شود.

به نقل از ان‌بی‌سی‌، مقامات نگران تکرار سال 2019 هستند، زمانی که بیش از 200 فیل در هوانگ در خشکسالی شدید جان باختند.

نگرانی از افزایش مرگ و میر فیل‌ها

فاراو سخنگوی اداره مدیریت پارک‌های ملی و حیات وحش زیمباوه می‌گوید: «تغییرات آب و هوایی بیشترین آسیب را به فیل‌های جوان، مسن و بیمار می‌زند که نمی‌توانند مسافت‌های طولانی را برای یافتن آب طی کنند. فیل‌ها به طور متوسط روزانه 200 لیتر آب مصرف می‌کنند و خشکسالی باعث شده است که نتوانند به اندازه کافی آب پیدا کنند.»

هوانگ محل زندگی حدود 45 هزار فیل به همراه بیش از 100 گونه پستاندار دیگر و 400 گونه پرنده است.

فصل بارانی زیمباوه زمانی در ماه اکتبر شروع می‌شد و تا مارس ادامه داشت. در سال‌های اخیر بر اثر تغییرات آب و هوایی، بارندگی نامنظم شده است و حافظان محیط زیست متوجه دوره‌های خشک طولانی‌تر و شدیدتر شده‌اند.

تروور لین، مدیر The Bhejane Trust، می‌گوید: «منطقه ما به میزان قابل‌توجهی بارندگی کمتری خواهد داشت، بنابراین دوره خشکی ممکن است به زودی به دلیل ال نینو بازگردد.»

حافظان محیط زیست می‌گویند که نجات فیل‌ها فقط به خاطر خود این حیوانات نیست. علاوه بر این، آنها عنصری کلیدی در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی هستند. فیل‌ها با پراکنده کردن پوشش گیاهی در فواصل طولانی به جنگل‌ها کمک می‌کنند.

لین گفت: «آنها نقش بسیار بزرگتری نسبت به انسان در احیای جنگل دارند. این یکی از دلایلی است که ما برای زنده نگه داشتن فیل‌ها می‌جنگیم.»

نگرانی‌ها در مورد تأثیر تغییرات آب و هوایی بر حیات وحش در حال افزایش است. خشکسالی‌های شدیدتر و طولانی‌تر می‌تواند منجر به مرگ حیوانات شود و اکوسیستم‌ها را مختل کند.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم لو رفته از همسر مهدی عبدی گلزن پرسپولیس ! / الینا کیست؟!