مسبب فروپاشی دولت پهلوی فساد اخلاقی بود که تأثیر آن بیش از فساد مالی بود


مسبب فروپاشی دولت پهلوی فساد اخلاقی بود که تأثیر آن بیش از فساد مالی بود

عطاءالله خسروانی یکی از چهره‌های سرشناس خاندانی بود که جزو کارگزاران رژیم پهلوی به‌شمار می‌رفتند. خسروانی‌ها چهار برادر بودند که مسئولیت‌های مختلفی در رژیم شاه داشتند؛ از...

عطاءالله خسروانی یکی از چهره‌های سرشناس خاندانی بود که جزو کارگزاران رژیم پهلوی به‌شمار می‌رفتند. خسروانی‌ها چهار برادر بودند که مسئولیت‌های مختلفی در رژیم شاه داشتند؛ از جمله پرویز خسروانی که معاونت نخست‌وزیر و سرپرستی سازمان تربیت بدنی در کابینه هویدا و بنیانگذار باشگاه تاج (استقلال) بود.

وی کار خود را در دولت اول شریف امامی در وزارت کار آغاز کرد و چندی بعد معاون پارلمانی این وزارتخانه شد تا اینکه در سال 40 در دولت علی امینی به آرزوی خود که تصدی وزارت کار بود رسید؛ وی در دولت‌های اسدالله علم ، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا نیز تا سال 47 بر این مسند باقی ماند.

خسروانی یک سال نیز وزارت کشور هویدا را برعهده داشت اما عمر این مسئولیت وی چندان طولی نکشید. او بعد از اعدام انقلابی حسنعلی منصور دبیرکل حزب ایران نوین شد.

خسروانی در مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی هاروارد معتقد بود آنچه مسبب فروپاشی دولت پهلوی شد، فساد اخلاقی بود که تأثیر آن بیش از فساد مالی بود.

خسروانی در بخش دیگری از مصاحبه اش گفت : آنچه که ما را از بین برد فساد اخلاقی بود... شما تفاوت طبقاتی مالی را شنیدید ولی خطرناک‌تر از تفاوت طبقات مالی تفاوت طبقات فکری‌ست! در ایران یک طبقه‌ تحصیل کرده‌ای به وجود آمده بودند. این طبقه تحصیلکرده خودشان را با افغانستان، کویت، پاکستان مقایسه نمی‌کردند، با آمریکا انگلیس، فرانسه مقایسه می‌کردند. این‌ها در دربار نفوذ پیدا کرده بودند. این‌ها دارای بیشترشان عضو کنفدراسیون چیزی بودند. من امیدوارم که نبوده باشند من نمی‌توانم در این موضوع صحبت کنم ولی آنچه که مسلم است این‌ها در آن‌جا رخنه کردند... .

من هیچ‌وقت نه در 2500 ساله شرکت کردم نه در جشن هنر شرکت کردم؛ برای این‌که می‌دانستم این‌ها عاقبت خوبی ندارد... بردند در مسجد جلوی امام‌زاده آن صحنه‌ها را راه‌انداختن انعکاسش طبعاً این می‌تواند باشد.»

منبع : تسنیم


مسبب فروپاشی دولت پهلوی فساد اخلاقی بود که تأثیر آن بیش از فساد مالی بود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟