امید 1300 میلیاردی سینماها


امید 1300 میلیاردی سینماها

دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ‌و‌هنر : تعطیلات آخر هفته گذشته، برای فیلم‌های روی پرده، گیشه پررونقی را رقم زد. درحالی‌که گزارش‌های متناقضی از استقبال مردم از فیلم‌های جشنواره در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود،‌ گویا بازار فیلم‌های روی پرده همچنان داغ است. استقبال از سینماها، امیدواری به ثبت رکورد ۱۳۰۰میلیارد تومانی فروش را در سال ۱۴۰۲ بیش از پیش کرده است.

امید 1300 میلیاردی سینماها

در سومین هفته از بهمن ماه امسال فیلم‌های روی پرده روی‌هم‌رفته ۲۲میلیارد تومان فروش داشته‌اند. تعطیلات چندروزه اگرچه بسیاری از شهروندان را راهی سفر کرده اما به نظر می‌رسد بازار سینما همچنان رونق نسبی خود را حفظ کرده و کمدی‌ها دوباره پای مردم را به سینماها باز کرده‌اند. جالب این است که هر سال در روزهای برگزاری جشنواره آمار فروش فیلم‌های روی پرده که خارج از جشنواره بودند کاهش معناداری پیدا می‌کرد، اما امسال قضیه کمی متفاوت است؛ به این معنی که تعطیلات چندروزه و سفرهای پرشمار شهروندان و اکران‌های جشنواره‌ای رونق را از بازار فیلم‌های روی پرده نگرفته است.

البته تاکنون گزارش رسمی از میزان فروش فیلم‌های جشنواره منتشر نشده است، اما روابط‌عمومی جشنواره اعلام کرده شماری از فیلم‌ها با استقبال گسترده مخاطبان، در سانس فوق‌العاده هم اکران شده‌اند. این در حالی است که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند استقبال از فیلم‌های امسال جشنواره مانند دوره‌های گذشته نبوده و دیگر خبری از صف‌های طولانی در مقابل ورودی سینماها نیست. برخی هم گفته‌اند که حضور فیلم‌سازان و هنرمندان کمتر‌شناخته‌شده در فیلم‌های امسال علت اصلی کاهش استقبال بوده است؛ البته برخی دیگر گفته‌اند که جشنواره محل کشف استعدادهای تازه است و سینمادوستان به همین خاطر از فیلم‌های جشنواره استقبال می‌کنند. به‌هر‌حال هنوز هیچ آماری از میزان استقبال از فیلم‌ها منتشر نشده است. قیمت بلیت اکران‌های جشنواره ۶۰هزار تومان است. البته برخی سینماهای مردمی هم با قیمت ۵۰‌هزار تومان بلیت فروخته‌اند.

پرفروش‌های هفته سوم

سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت در مجموع میزبان ۴۵۸هزار مخاطب بود که توانست ۲۲میلیارد و ۲۲۳میلیون و ۹۶۷هزار تومان فروش داشته باشد و به طور کلی وضعیت سینمای ایران درحال رونق است. فیلم سینمایی «هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی این هفته توانست ۱۵۸هزار بلیت به ارزش ۷میلیارد و ۸۶۵میلیون تومان بفروشد و در رتبه اول فروش گیشه قرار بگیرد. فیلم کمدی «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی، تهیه‌کنندگی محمد شایسته و نویسندگی امیر برادران و پیمان جزنی از ۵ مهر ۱۴۰۲ در سینما‌های ایران اکران شد و این هفته میزبان ۱۰۹هزار مخاطب شد و توانست ۵میلیارد و ۵۷۸میلیون تومان فروش داشته باشد و در رتبه دوم فروش گیشه قرار گیرد.

فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» که از ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲روی پرده سینما‌های سراسر کشور رفته است، در هفته گذشته با فروش ۵۴هزار بلیت به ارزش ۲میلیارد و ۸۶۸میلیون تومان، در رتبه سوم جدول فروش سینما‌ها قرار گرفت. فیلم کمدی «فسیل» به تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان و کارگردانی کریم امینی از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ روی پرده سینما‌های سراسر کشور است که در هفته گذشته با فروش ۴۲هزار بلیت به ارزش ۲میلیارد و ۱۹۵میلیون تومان در رتبه چهارم جدول فروش سینما‌ها قرار گرفت. «ورود و خروج ممنوع» به کارگردانی امید آقایی با فروش ۳۱هزار بلیت به ارزش یک‌میلیارد و ۴۶۲میلیون تومان در رتبه پنجم جدول فروش گیشه سینما قرار گرفت.

کل فروش سینماها

احتمالا تا یک ماه دیگر ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی هم مشخص خواهد شد و بخشی از فروش فیلم‌ها این سوی سال در روزهای پایانی اسفند رخ خواهد داد. آیا فروش سینماهای ایران به رکورد تاریخی ۱۳۰۰میلیارد تومان خواهد رسید؟ تا امروز سینماها حدودا هزار و ۱۰۰میلیارد تومان فروش داشته‌اند. از ۲۴ دی‌ماه سینماها به فروش هزارمیلیاردی رسیدند و در چهار هفته اخیر هم دست‌کم ۱۲۰میلیارد تومان به این رقم اضافه شده است؛ یعنی هر هفته به طور میانگین ۳۰میلیارد تومان. آیا در چهار هفته پیش رو هم فروش هفتگی ۳۰میلیارد تومان ادامه خواهد داشت؟ در این صورت رکورد ۱۳۰۰میلیارد تومانی قابل انتظار است و سینمای ایران می‌تواند سال نو را با ثبت رکوردی تاریخی آغاز کند و برای ثبت رکورد ۱۵۰۰میلیاردی سال آینده خیز بردارد. اما در این میان یک پرسش اساسی وجود دارد. آیا ظرفیت‌های اکران با ثبت رکورد ۱۵۰۰میلیاردی در سال آینده تناسب دارد؟

یک تردید

از فروش ۱۱۰۰میلیارد تومانی امسال سینماها تا امروز، نزدیک به ۵۵۰میلیارد تومان تنها در انحصار دو فیلم کمدی بوده است. میانگین فروش پرفروش‌ترین فیلم‌های امسال بدون احتساب این دو فیلم، ۳۰میلیارد تومان است. این امر دستیابی به رکورد بالای هزار میلیارد تومانی در سال آینده را دشوار می‌کند. آیا برای سال بعد هم فیلمی داریم که با اکرانش بتواند رکورد ۳۰۸میلیارد تومانی «فسیل» را بشکند؟ فعلا مشخص نیست اما همچنان امیدواری وجود دارد که سینماها در سال آینده بتوانند بازار پررونقی داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه