توسعه اقتصادی، هدف راهبردی پوتین از سفر به ترکیه


توسعه اقتصادی، هدف راهبردی پوتین از سفر به ترکیه

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اهداف اقتصادی سفر رئیس‌جمهور روسیه به ترکیه و کریدور ترکیه که می‌تواند بخشی از نیازهای اقتصادی روسیه را تأمین کند، گفت: خط لوله‌ای که از دریای سیاه به ترکیه کشیده شده است، به روسیه امکان می‌دهد گاز و فرآورده‌هایش را به‌دست مشتریان برساند.

توسعه اقتصادی، هدف راهبردی پوتین از سفر به ترکیه

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه گفت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به زودی به ترکیه سفر می‌کند. این نخستین سفر پوتین به یکی از کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از آغاز جنگ اوکراین است.

به گفته فیدان، دیدار پوتین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در چارچوب این سفر بر یافتن راه جدیدی برای توافق بر سر صادرات غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه متمرکز است.

ترکیه از فرصت های مختلف برای گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی استفاده می‌کند، زیرا به این واسطه می تواند از آمریکا امتیازاتی دریافت کند

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سفر رئیس جمهور روسیه به ترکیه به «راهبرد معاصر» گفت: سفر پوتین به ترکیه از این منظر مهم است که آنکارا در بحران اوکراین تلاش کرده است همواره روابط متوازنی با روسیه داشته باشد. در عین حال ترکیه سیاست راهبردی خود را در راستای همگرایی با ناتو و آمریکا حفظ کرده است.

وی افزود: ترکیه با پیوستن سوئد به پیمان ناتو به دنبال دست یافتن به خواسته هایش و تحمیل برخی موضوعات مدنظر خود به آمریکا و اتحادیه اروپا بود. این موضوع نشان می‌دهد ترک‌ها نسبت به موقعیت خود در ناتو و روابط سیاسی و اقتصادی با غرب آگاه هستند و تلاش می‌کنند فرصت‌های همکاری و همسویی با روسیه را در بحران اوکراین از دست ندهند.

کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: ترکیه از فرصت های مختلف برای گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی استفاده می‌کند، زیرا به این واسطه می تواند از آمریکا امتیازاتی دریافت کند.

مکی گفت: ازجمله امتیازاتی که ترکیه از آمریکا دریافت کرده است، می توان دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ جدید را بیان کرد که نشان می‌دهد همواره دنبال فرصت طلبی و امتیازگیری از روابط با دنیای غرب بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل درباره اهمیت حفظ روابط روسیه با ترکیه معتقد است: با توجه به اینکه روسیه تحت تحریم های آمریکا و اروپاست، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ترکیه برای روسیه اهمیت دارد. ترکیه، کریدوری است که می‌تواند بخشی از نیازهای اقتصادی روسیه را حفظ کند، زیرا خط لوله‌ای از دریای سیاه به ترکیه کشیده شده است که به روسیه امکان می دهد گاز و فرآورده هایش را به دست مشتریان برساند.

وی یادآور شد: ترک ها از این موقعیت برای حفظ بخشی از انرژی مورد نیاز خود بهره برداری می کنند، بنابراین سفر پوتین به روسیه حائز اهمیت است و عوایدش برای دو کشور روسیه و ترکیه خواهد بود.

مکی معتقد است: آمریکا و اروپا سفر پوتین به ترکیه را به شدت زیر ذره بین دارند، اما در این میان واضح است ترکیه و روسیه تلاش خواهند کرد روابط خود را به گونه ای تنظیم کنند که بهره برداری های قابل توجهی از گسترش همکاری ها داشته باشند. ترک ها خواهان آن هستند علاوه بر حفظ روابط با روسیه کمترین خدشه ای به روابط تجاری و اقتصادی شان با غرب وارد نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صد سند از آلمان هیتلری: انگیزه های جنگ جهانی دوم