19 بهمن؛ رژه همافران نیروی هوایی برابر امام خمینی (ره)


19 بهمن؛ رژه همافران نیروی هوایی برابر امام خمینی (ره)

به ساعت 10 صبح 19 بهمن 1357 نزدیک می‌شویم، زمانی که قرار است حرکتی متهورانه از سوی همافران نیروی هوایی و زمینی ارتش رقم بخورد. همافران به سوی مدرسه علوی می‌روند و به صورت رژه نظامی با امام خمینی (ره) بیعت می‌کنند.

19 بهمن؛ رژه همافران نیروی هوایی برابر امام خمینی (ره)

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دوران طلایی فجر انقلاب اسلامی است؛ روزهایی که از ۱۲ بهمن 1357 آغاز شد و می رود تا قیام مردمی به پیروزی ختم شود و حالا در نوزدهم بهمن به اوج و نهایت زیبایی خود رسیده است.

۱۹ بهمن ۵۷ خالق زیبایی هایی در دهه فجر بود که هر کدام در نوع خود ستودنی است و می تواند منبع ساخت و تولید هزاران کتاب و فیلم مستند باشد. در این روز بنا به دعوت قبلی روحانیت مبارز و سایر گروه های مذهبی و سیاسی، راهپیمایی های گسترده ای در سراسر کشور برگزار شد.

در تهران، مردم از خیابان های مختلف به سوی میدان آزادی به راه افتادند و در حمایت از دولت بازرگان شعار سردادند

حمایت از دولت موقت بازرگان

راهپیمایی ها در شهرهای مختلف و در حمایت از دولت موقتی که به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شده بود، با شور و التهاب خاصی دنبال شد، زیرا امیدها به پیروزی شورآفرین مردم مقابل رژیم شاهنشاهی دو چندان شده بود.

در تهران، مردم از خیابان های مختلف به سوی میدان آزادی به راه افتادند و در حمایت از دولت بازرگان شعار سردادند و در پایان تظاهرات، قطعنامه ای هفت بندی قرائت شد و مورد تأیید مردم قرار گرفت تا به این ترتیب مهندس بازرگان از مردم رأی اعتماد بگیرد.

به ساعت 10 صبح 19 بهمن 1357 نزدیک می‌شویم؛ زمانی که قرار است حرکتی متهورانه از سوی همافران نیروی هوایی و زمینی ارتش رقم بخورد. همافران به سوی مدرسه علوی می‌روند و به صورت رژه نظامی با امام خمینی (ره) بیعت می‌کنند.

این صحنه ماندگار یکی از زیباترین جلوه های انقلاب را در مدرسه علوی رقم زد؛ عکاسان حاضر در صحنه، تصاویری از حضور پرسنل نظامی در کنار امام تهیه و بلافاصله در روزنامه ها منتشر کردند. این واقعه با واکنش بسیاری میان مردم، نظامیان، عناصر رژیم پهلوی و حتی کل دنیا مواجه شد.

روزی برای پاسداشت نیروی هوایی

نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی ۱۹ بهمن به ملت پیوستند و با حضور در محضر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، سندی از حماسه و ایمان به ثبت رساندند. این روز نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و ارتش بود و می توان گفت، یکی از گام های بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشه کنی حکومت پهلوی شد، حرکت متهورانه نظامیان نیروی هوایی بود؛ روزی که به پاسداشت همافران نیروی هوایی نام گرفت.

رویترز در خبری گزارش کرد، در ایران میلیون ها نفر برای ابراز حمایت از آیت الله خمینی (ره) به خیابان ها ریختند. در میان تظاهرکنندگان گروهی از همافران و خلبانان نیروی هوایی نیز حضور داشتند که ملبس به لباس نظامی بودند و قبل از پیوستن به تظاهرکنندگان به محل اقامت آیت الله رفتند و ادای احترام کردند.

حمایت کارکنان از دولت موقت

میثاق همافران با امام خمینی (ره) شور و شوق مردم را در سراسر کشور برانگیخت. علی امینی و شریف امامی از ایران خارج شدند و مذاکرات مهمی میان بازرگان، بختیار و ارتش انجام شد. اطرافیان بازرگان ابراز امیدواری کردند ارتش در منازعات داخلی بی طرفی پیشه کند.

در این میان کارکنان 11 وزارتخانه اعلام کردند فقط از دولت منصوب امام پیروی خواهند کرد و امام خمینی (ره) در جمع بازاریان تهران درباره خاندان مزدور پهلوی و رمز پیروزی و ایستادگی ملت در برابر ابرقدرت ها سخنرانی کرد.

رویترز در خبری گزارش کرد، در ایران میلیون ها نفر برای ابراز حمایت از آیت الله خمینی (ره) به خیابان ها ریختند

مردم گروه گروه به دیدار امام رفتند تا پای سخنان و رهنمودهای روشنگرانه ایشان بنشینند و قطار انقلاب را به ایستگاه نهایی برسانند. رهبر کبیر انقلاب اسلامی در جمع اعضای انجمن اسلامی پزشکان و معلمان درباره جرائم 50 ساله خاندان پهلوی صحبت کردند و دست به تبیین و روشنگری زدند.

ایشان در میان اقشار مختلف مردم همواره همگان را به پشتیبانی از دولت موقت فرا خواندند. امام خمینی (ره) در این روز با تشکر از مردم برای حمایت از دولت موقت بازرگان عنوان کردند: باید همه خبرگزاری‌ها بدانند اجتماع عظیم در ایران، از مرکز گرفته تا شهرستان‌ها و روستاها، براى پشتیبانى از دولت است، این براى جواب آن‌ها که مى‏گویند «باید ملت بگوید» کافی است. ملت دیگر با چه زبانى بگوید؟

همافران عکس روزنامه کیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی مقابل حضرت امام را تکذیب می کند، اما این تکذیبیه در برابر اراده ملت ایران برای پیروزی راه به جایی می‌برد.

امام خمینی (ره) در نطق کوتاهی که از شبکه تلویزیونی به‌طور مستقیم پخش شد، با آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه های گروهی گفتند: عناصری در نیروی هوایی بودند و هستند که بایستی در خدمت مردم باشند، ولی رژیم غاصب از آن‌ها در جهت اهداف نامشروع استفاده کرده است.

برخی کشورها مانند دولت لیبی حمایت خود را از انقلاب مردم ایران اعلام کردند. بختیار در مصاحبه ای مطبوعاتی در مقابل مردم ایران و خواست آن‌ها می ایستد و حق به جانب عنوان می کند «مقابل هیتلر، رضاشاه و شاه ایستادگی کردم و حالا مقابل آیت الله خمینی و بازرگان نیز مقاومت می کنم».

بختیار مقابل خواست مردم می ایستد و همچنان با همراهی ستاد ارتش به دنبال سرکوب تظاهرات و راهپیمایی مردم است و دستور تیراندازی به سمت مردم می‌دهد. در بعضی نقاط کشور به سمت مردم تیراندازی می‌شود، اما تیراندازی و شهادت هم نمی‌تواند اراده ملت را برای مقاومت کم کند. مردم همچنان مقاومت و تا پای جان برای پیروزی انقلاب مبارزه کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ پایان 37 سال انتظار مادرانه