فراخوان سازمان ملل برای کمک به آوارگان سودان


فراخوان سازمان ملل برای کمک به آوارگان سودان

۲ نهاد وابسته به سازمان ملل متحد روز چهارشنبه فراخوانی را برای تامین نیاز‌های انسانی شهروندان سودانی جنگ زده در داخل و خارج این کشور آغاز کردند.

فراخوان سازمان ملل برای کمک به آوارگان سودان

به گزارش راهبرد معاصر؛ «کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان» و «دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد» (اوچا)، فراخوانی را برای جمع آوری ۴.۱ میلیارد دلار با هدف تامین نیاز‌های میلیون‌ها سودانی جنگ زده و آواره در داخل این کشور و کشور‌های همسایه آغاز کردند.

این ۲ نهاد وابسته به سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: نیمی از مردم سودان (حدود ۲۵ میلیون نفر) نیازمند حمایت و کمک هستند.

سازمان ملل در تلاش است با استفاده از کمک‌هایی که از طریق این فراخوان جمع آوری می‌شود، علاوه بر تامین نیاز شهروندان جنگ زده سودانی در داخل این کشور، اقدام به ارسال کمک‌هایی به بیش از یک و نیم میلیون سودانی آواره به کشور‌های دیگر از جمله آفریقای مرکزی، چاد، مصر، اتیوپی و سودان جنوبی کند.

«مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری در این باره گفت: ۱۰ ماه جنگ و نزاع در سودان باعث نابودی همه دارایی‌های مردم این کشور از جمله خانه‌ها، بهداشت و مسیر‌های تامین معاش برای آن‌ها شده است.

گریفیتس افزود: بخشندگی کشور‌های کمک کننده به ما برای تامین مواد غذایی، سرپناه و آب سالم، آموزش برای کودکان و مبارزه با خشونت کنونی نسبت به جنس مخالف و همچنین سرپرستی و مدیریت نجات یافتگان از جنگ کمک می‌کند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به (حمیدتی) بر سر قدرت آغاز و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفتگو‌ها تاکنون ثمری نداشته است.

طی این مدت نبرد‌های گاه بسیار سنگین بین دو طرف جریان داشته که تاکنون موجب کشته شدن چند هزار سودانی و آوارگی و ترک دیار حدود سه میلیون نفر دیگر شده است.

ارتش سودان مدعی یکپارچه کردن نیرو‌های نظامی این کشور برای رفتن به سمت تشکیل نهاد‌های دموکراتیک و واگذاری قدرت به دولتی غیرنظامی است، اما نیرو‌های پشتیبانی سریع مدعی است که ارتش سودان مانع تشکیل دولت غیرنظامی شده و روند دموکراتیک در این کشور را به خطر انداخته است. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ جشن الفبا کلاس اول عمو مسعود