سوئیس، چین را به کنفرانس صلح اوکراین دعوت کرد


سوئیس، چین را به کنفرانس صلح اوکراین دعوت کرد

دولت سوئیس از درخواست خود از چین برای شرکت در یک «کنفرانس صلح» برای اوکراین که قصد میزبانی از آن در خاک خود را دارد، خبر داد.

سوئیس، چین را به کنفرانس صلح اوکراین دعوت کرد

به گزارش راهبرد معاصر؛ سوئیس اعلام کرد از چین درخواست کرده تا در یک کنفرانس صلح برای اوکراین شرکت کرده و اصرارهایش را بر پکن به منظور ایفای نقش برای پایان دادن به جنگ اوکراین که حدود دو سال طول کشیده بیشتر کرده است.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، «ایگنازیو کاسیس»، وزیر امور خارجه سوئیس اعلام کرد در نشست امروز چهارشنبه با «وانگ یی»، همتای چینی خود این درخواست را مطرح کرده است. کاسیس بیان داشت که این دعوت «مورد توجه وانگ یی قرار گرفت» و انتظار دریافت پاسخ به این پیشنهاد را در عرض چند روز آینده دارد.

کاسیس در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر پکن گفت: «چین با روسیه روابطی بسیار قدرتمند دارد، اما تنها برای پایان دادن به این جنگ ابراز تمایل کرده است.»

چین در سال‌های اخیر تلاش کرده تا برای پایان دادن به جنگ‌های گوناگونی میانجی‌گری کند و چند ماه قبل نیز یک طرح صلح پیشنهادی خود را برای آتش‌بس در اوکراین اعلام کرد که با مخالفت کی‌یف، واشنگتن یا دیگر کشور‌های غربی روبرو شد.

چین همچنین در نشستی که در سال ۲۰۲۳ با شرکت مشاوران امنیت ملی ده‌ها کشور عمدتا متشکل از متحدان غرب در مالت با هدف بحث درباره حمایت از یک به اصطلاح «فرمول صلح» ارائه شده از سوی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین که روسیه با آن مخالفت کرده، شرکت نکرد.

چین از زمان دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اجرای عملیات نظامی ویژه ارتش این کشور در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، از روسیه حمایت اقتصادی و دیپلماتیک به عمل آورده است.

زلنسکی ماه گذشته میلادی گفته بود دولتش با سوئیس بر سر برگزاری کنفرانس صلحی برای جنگ اوکراین همکاری می‌کند. / ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل قلب / عکس پس زمینه قلب