استقبال سارقان از ذخیره طلا و ارز در خانه‌


استقبال سارقان از ذخیره طلا و ارز در خانه‌

اینکه اعضای یک باند با محاسبه نرخ طلا و ارز موفق می‌شوند با دستبرد به یک خانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان ارز و طلا سرقت کنند، وسوسه سرقت را به جان خیلی از مجرمان می‌اندازد.

به گزارش تجارت‌نیوز، باندهای سرقت از نقاط مختلف کشور راهی پایتخت می‌شوند و با توسل به شیوه‌هایی که بر آن تسلط دارند به اهداف مجرمانه‌شان می‌رسند و بعد از سرقت به شهرهای خود برمی‌گردند.

روزنامه جوان نوشت:گفتگو با برخی سارقان حکایت از پدیده‌های نوظهوری دارد که نه به خاطر قرار گرفتن در تنگناهای معیشتی، بلکه برای زندگی‌های زودگذر لاکچری دست به سرقت می‌زنند و همه دستاوردهای سرقت را صرف خوشگذرانی و عیاشی می‌کنند.

بسیاری از این افراد از تحصیلات بالایی برخوردار هستند و به راحتی می‌توانند با تخصصی که در آن مهارت دارند، کسب درآمد کنند، اما تقویت باور پولدار شدن یک‌شبه در جامعه سبب شده‌است نگاه بسیاری از مجرمان به خانه‌های طلایی شمال و غرب تهران جلب شود. در حالی که بخش عمده طبقه اجتماعی در تنگناهای معیشتی گرفتار هستند، خانه‌ها در محله‌های اشاره شده به گاوصندوق نگهداری طلا و ارز تبدیل شده‌است. با اینکه پلیس همواره تأکید دارد شهروندان اموال باارزش خود را در خانه نگه ندارند، اما سرقت از صندوق بانک ملی شعبه دانشگاه تهران نشان داد صندوق امانات بانک‌ها هم می‌تواند جای امنی برای محل نگهداری از اموال باارزش نباشد برای همین بسیاری از شهروندان ترجیح‌شان این است در خانه‌هایشان از دارایی‌هایشان مراقبت کنند.

بررسی خبرهای سرقت در یک دهه گذشته حکایت از این دارد که همزمان با افت ارزش پول ملی نگاه سارقان از سرقت پول ملی به سمت ارز و طلا معطوف شده‌است برای همین سرقت از بانک‌ها یا مشتریان بانک که تا یک دهه گذشته امری مرسوم بین مجرمان بود به طور کلی منسوخ شده است.

نگاه محاسباتی مجرمان این است که با سرقت از یک مشتری بانک که با ریسک زیادی همراه است ۱۰ یا ۲۰ میلیون سرقت می‌کنند، اما با صرف همین زمان با ریسک بسیار پایین‌تر می‌توانند با سرقت از یک خانه ۱۰ یا ۲۰ میلیارد تومان سرقت کنند. تحمل شرایط زندان در صورت دستگیری مجرمان را هم نمی‌شود امری آسان در نظر گرفت، اما بالا بودن کفه سود آن نسبت به زیانش سبب شده‌است سلول‌های زندان‌ها همواره با تراکم جمعیت بالایی برخوردار باشد. در وضعیت کنونی افراد متمول با اینکه از همه امکانات مراقبتی برای نگهداری از سرمایه‌هایشان استفاده می‌کنند، اما تغییر نگاه سارقان به رویدادهایی که در بدنه اجتماعی جریان دارد، حکایت از این دارد که آن‌ها چندگام از ساختارهای بازدارنده جلوتر حرکت می‌کنند برای همین با شدت گرفتن روند افزایشی قیمت‌های ارز و طلا بخشی از طبقه اجتماعی احساس ناامنی بیشتری خواهند کرد، چراکه مجرمان برای رسیدن به اهدافی که دنبال می‌کنند چیزی برای از دست دادن ندارند.

منبع : روزنامه جوان
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!