آموزش تشخیص برق دزدی خودرو


آموزش تشخیص برق دزدی خودرو

باتری خودرو وظیفه‌ دارد برق مورد نیاز ماشین در زمان خاموش بودن موتور را تامین کند. وقتی که خودرو روشن است، دینام باتری را شارژ می‌کند تا زمانی که ماشین خاموش است، کاربر بتواند از تجهیزات برقی استفاده کرد. ضمن آنکه نیروی استارت...

باتری خودرو وظیفه‌ دارد برق مورد نیاز ماشین در زمان خاموش بودن موتور را تامین کند. وقتی که خودرو روشن است، دینام باتری را شارژ می‌کند تا زمانی که ماشین خاموش است، کاربر بتواند از تجهیزات برقی استفاده کرد. ضمن آنکه نیروی استارت نیز توسط باتری تامین می‌شود. گاهی اوقات ممکن است بدون هیچ دلیلی شارژ باتری خالی شود؛ در این شرایط می‌توان حدس زد که برق دزدی رخ داده و شارژ باتری را تخلیه کرده است. مسلما باتری خالی اجازه روشن شدن به ماشین را نمی‌دهد و دردسرهای زیادی برای مالک خودرو به وجود می‌آورد. در ادامه به نحوه تشخیص برق دزدی و دلایل وقوع این ایراد اشاره می‌کنیم.

برق دزدی خودرو چیست؟

در حالت عادی یعنی زمانی که خودرو و تمام تجهیزات برقی آن خاموش است، نباید شارژ باتری بیشتر از ۵۰ تا ۸۵ میلی‌آمپر تخلیه شود. اگر بیشتر از این مقدار برق از باتری کشیده می‌شود، یعنی برق دزدی پیش آمده است. به طور خلاصه عبارت برق دزدی زمانی به کار می‌رود که باتری ماشین بدون دلیل طبیعی موجهی تخلیه می‌شود و شارژ خالی می‌کند.

آموزش تشخیص برق دزدی خودرودلایل برق دزدی ماشین کدام است؟

دلایل برق دزدی ماشین کدام است؟

• خرابی قطعات الکتریکی: اگر قطعات الکتریکی خودرو معیوب بوده یا اتصالی پیدا کرده باشند، به طور مداوم برق را از باتری تخلیه کرده و ماشین را دچار برق دزدی می‌کند.

• نصب لوازم جانبی غیر استاندارد: بسیاری اوقات علت برق دزدی ماشین، نصب آپشن‌های برقی غیر استاندارد است. تجهیزاتی مثل پاور ویندوز، سیستم‌های صوتی و... رایج‌ترین دلایل برق دزدی خودروها محسوب می‌شوند.

• شل شدن بست باتری یا ایراد داشتن آنها: اگر بست‌های باتری به درستی سر جای خود نصب نشوند و یا ایراد پیدا کرده باشند، ممکن است باعث تخلیه غیرعادی برق باتری شوند.

• فرسوده شدن باتری خودرو: اگر باتری خودرو فرسوده شده باشد، دیگر نمی‌تواند شارژ به میزان کافی در خود نگه دارد. بنابراین ممکن است بعد از پارک خودرو و خاموش بودن آن برای مدتی در منزل، پس از مراجعه به خودرو و اقدام برای استارت زدن، شما احساس کنید که برق دزدی رخ داده و شارژ باتری تخلیه شده است.

آموزش تشخیص برق دزدی خودرواه‌های تشخیص برق دزدی ماشین چیست؟

راه‌های تشخیص برق دزدی ماشین چیست؟

تشخیص برق دزدی ماشین را می‌توان با توجه به علائم آن و همچنین به کمک روش‌های تست برق دزدی تشخیص داد.

علائم برق دزدی ماشین

یکی از راه‌های تشخیص برق دزدی ماشین توجه به علائم و نشانه‌های برق دزدی است که امکان دارد در خودرو با آن برخورد کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین علائم برق دزدی خودرو آورده شده است.

• تخلیه باتری پس از خاموش ماندن خودرو

• توان ناکافی باتری برای استارت زدن ماشین

• کم نور شدن چراغ‌های جلو پس از خاموش بودن خودرو

• روشن شدن چراغ‌های هشدار دینام و باتری هنگام روشن بودن ماشین

بنابراین با مشاهده این علائم در خودرو می‌توانید حدس بزنید که ماشین دچار برق دزدی شده است.

آموزش تشخیص برق دزدی خودروتشخیص برق دزدی خودرو با لامپ تست

روش تشخیص برق دزدی خودرو با لامپ تست

ابتدا یک عدد لامپ تست تهیه کنید. این لامپ می‌تواند یک لامپ معمولی خودرو به همراه یک سرپیچ و دو عدد سیم باشد‌ سپس کلیه تجهیزات برقی ماشین را خاموش کنید به نحوی که هیچ یک از لامپ‌های داخل کابین، چراغ‌های پشت آمپر، سیستم صوتی و غیره نباید روشن باشند.

سپس به سراغ باتری خودرو بروید، بست منفی باتری را جدا کنید. یک سیم از سیم‌های لامپ تست را به سر کابل منفی باتری متصل کنید و سیم دیگر را نیز به پایانه منفی خود باتری اتصال دهید. اگر چراغ روشن شود، یعنی خودرو برق دزدی دارد و از جایی آمپر می‌کشد؛ چرا که اگر وسیله‌ای در خودرو در حال مصرف برق باشد، باید جریان آن از بدنه بگذرد که آن نیز از طریق کابل بست باتری وارد لامپ می‌شود و لامپ تست را روشن می‌کند.

آموزش تشخیص برق دزدی خودروتشخیص برق دزدی با مولتی متر

تشخیص برق دزدی با مولتی متر

برای تشخیص برق دزدی با استفاده از مولتی‌متر نیز باید ابتدا کلیه دستگاه‌های برقی ماشین شامل چراغ‌ها، سیستم صوتی و... را خاموش کنید. وقتی از این مورد مطمئن شدید، به سراغ باتری بروید. بست منفی باتری را باز کنید، بعد از آنکه مولتی متر را روشن و تنظیم کردید، باید صفحه مولتی متر جریان صفر آمپر را نشان بدهد. سپس یک پروب مولتی متر را به کابل منفی باتری متصل کنید، سر دیگر پروب را نیز به پایانه منفی خود باتری اتصال دهید. رقمی که روی صفحه مولتی متر نشان داده می‌شود، نباید بیشتر از ۵۰ میلی آمپر باشد. اگر عددی بیشتر از ۵۰ میلی آمپر روی صفحه مولتی متر ظاهر شد، می‌توان حدس زد که ماشین دچار برق دزدی شده است.

آموزش تشخیص برق دزدی خودروتعویض باتری فرسوده ماشین

راه‌های جلوگیری از برق دزدی ماشین

برق دزدی ماشین عمدتا به صورت غیرمنتظره رخ می‌دهد و برای جلوگیری از آن نمی‌توان به طور دقیق و پیش بینی شده کاری انجام داد. اما می‌شود با رعایت کردن بعضی نکات، احتمال وقوع برق دزدی در ماشین را پایین آورد.

• تعویض باتری فرسوده ماشین: اگر باتری ماشین عمر زیادی کرده و نمی‌تواند به خوبی شارژ نگه دارد، بهتر است آن را تعویض کنید تا هم به دیگر قسمت‌های برقی خودرو آسیب وارد نشود و هم احتمال برق دزدی پایین بیاید.

• تعویض یا ترمیم سیم‌کشی‌های خراب خودرو: فرسوده بودن سیم‌کشی می‌تواند باعث اتصال کوتاه و برق دزدی شود. با ترمیم یا تعویض سیم‌کشی‌های خراب و فرسوده احتمال برق دزدی ماشین پایین‌تر خواهد آمد.

• تعویض بست باتری خودرو: ممکن است بستهای باتری بعد از گذشت چند سال خراب شوند و دیگر نتوانند مثل روزهای اول رسانش کافی ایجاد کنند. پس بهتر است بستهای باتری را که قیمت چندانی هم ندارند، بعد از ۵ یا ۶ سال تعویض کنید.

• نصب نکردن تجهیزات برقی غیر استاندارد؛ بسیاری از مواقع دستکاری سیستم برق خودرو جهت نصب تجهیزات برقی غیر فابریک نظیر سیستم صوتی و یا پاور ویندوز باعث می‌شود تا بعداً خودرو به برق دزدی بیفتد. توصیه می‌کنیم از نصب کردن آپشن‌های غیر فابریک خودداری کنید و اگر هم می‌خواهید این کار را انجام دهید، در نمایندگی یا شرکت‌های معتبر اقدام به این کار کنید.

آموزش تشخیص برق دزدی خودروراه های تشخیص برق دزدی وایرها

راه های تشخیص برق دزدی وایرها

گاهی اوقات ممکن است برق دزدی به شیوه دیگری رخ بدهد، یعنی زمانی که خودرو روشن است، احساس کنید که ماشین به درستی کار نمی‌کند و صدایی شبیه به جرقه شنیده می‌شود. در این زمان احتمال دارد که وایرها ایراد پیدا کرده و برق ولتاژ بالا از اطراف آنها به دیگر قسمت‌های فلزی موتور یا بدنه تخلیه شود.

برای تشخیص دقیق این موضوع می‌توانید ماشین را در یک محوطه کاملا تاریک پارک کنید. سپس همه چراغ‌ها را خاموش کرده و اجازه دهید که موتور روشن بماند. درب کاپوت موتور را بالا بزنید و به دقت اطراف وایرها و یا دیگر قسمت‌های برقی ماشین را بررسی کنید. اگر مشاهده کردید که اطراف وایرها یا دیگر قسمت‌های داخل کاپوت جرقه‌های ریزی وجود دارد، مطمئن باشید که در آن قسمت برق دزدی رخ داده است.

سخن پایانی

تشخیص برق دزدی خودرو با روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد، کار چندان سختی نیست. اما برای تشخیص و عیب‌یابی دقیق باید حتماً به تعمیرکار برق خودرو مراجعه کنید. به ویژه که تنها تشخیص برق دزدی دلیل بر رفع ایراد نیست و مهم این است که بتوان ایراد سیستم برق خودرو را برطرف کرد تا دیگر ماشین دچار برق دزدی نشود. با مراجعه به یک تعمیرکار برق خودرو و بررسی کامل سامانه‌های مختلف ماشین، می‌توان ضمن تشخیص دقیق برق دزدی، منشا آن را نیز پیدا و عیب را برطرف کرد.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

مشخصات تارا

تشخیص خودرو تصادفی

چک لیست خودرو قبل از سفر

نویسنده حسین باباپور


گالری تصاویر



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هالو