خیز عربستان برای میدان‏‏‌داری در معدن


خیز عربستان برای میدان‏‏‌داری در معدن

دنیای اقتصاد : نمایندگان بخش خصوصی در نهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، به بحث و تبادل‌‌‌نظر در مورد مهم‌ترین مسائل حوزه معدن پرداختند و با اشاره به برگزاری کنفرانس بزرگی در حوزه معدن در عربستان، از فرصت‌‌‌های موجود در این کشور برای فعالیت‌‌‌های معدنی گفتند و از فرصت بزرگی که در بخش معدن این کشور وجود دارد، یاد کردند.

خیز عربستان برای میدان‏‏‌داری در معدن

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به آماری از مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس درزمینه بخش معدن و سهم حدود یک‌درصدی این حوزه از میزان کل تولید ناخالص داخلی کشور، اشاره کرد و یادآور شد سهم اندک معدن در تولید ناخالص داخلی در حالی است که ایران حدود ۷‌درصد از کل ذخایر معدنی کشف‌شده دنیا را در اختیار دارد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، هرویک یاریجانیان با بیان اینکه تعامل و هم‌‌‌فکری میان بخش‌‌‌ خصوصی و دولت برای رفع چالش‌‌‌های اقتصاد معدن و توسعه پیش‌‌‌رونده این بخش ضروری است، تصریح کرد که نبود نقشه راه صنعتی برای کشور، محرومیت از سرمایه فناوری‌‌‌های جهانی، بی‌‌‌توجهی به اکتشافات پایه، ناهماهنگی با قوانین بالادستی، سیاستگذاری جزیره‌‌‌ای در صادرات محصولات معدنی و بی‌‌‌توجهی به ضرورت افزایش مهارت‌‌‌ها در این صنعت، از جمله چالش‌‌‌های بخش معدن در کشور است. در ادامه این جلسه، محمدرضا بهرامن نیز در سخنانی، به ایجاد تحول در صنعت معدن در کشورهای معدن‌‌‌خیز طی چند سال اخیر، اشاره کرد و یادآور شد که این کشورها در حال رقابت شدید برای جذب سرمایه‌‌‌های سرگردان در دنیا به سمت توسعه معادن و فرآوری مواد معدنی خود هستند.

وی به برگزاری کنفرانس معدن در کشور عربستان طی ماه ژانویه گذشته اشاره و تصریح کرد که بخش خصوصی و دولت نباید فرصت اقتصادی بزرگی را که عربستان در حال ایجاد در بخش معدن است از دست دهد. نایب‌‌‌رئیس اتاق ایران سپس به تشکیل منظم جلسات شورای راهبردی معدن طی یک‌‌‌سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد که یکی از رویکردهای اصلی این شورا، تدوین نقشه راه معدن کشور است. معاون امور معادن وزارت صمت نیز در این نشست، با بیان اینکه این وزارتخانه اقداماتی را در راستای توسعه حضور بین‌المللی بخش معدن ایران آغاز کرده است، از کشورهای آسیای میانه به‌عنوان فرصتی برای حضور بخش خصوصی در اجرای پروژه‌‌‌های معدنی یاد کرد و یادآور شد که وزارت صمت به نقش و وظیفه تسهیل‌‌‌گری خود در این حوزه ادامه خواهد داد و بخش ‌‌‌خصوصی معدن این فرصت را دارد تا در بازار کشورهای اطراف، چابک‌‌‌تر وارد کار شود.

رضا محتشمی‌‌‌پور سپس به کنفرانس اخیر معدن که در عربستان برگزار شده و او به نمایندگی از وزارت صمت در این گردهمایی حضور داشته است، اشاره کرد و افزود: عربستان، این کنفرانس بزرگ جهانی را به منظور ایجاد سازوکارها و تنظیم مقررات برای اجرای پروژه‌‌‌های بزرگ زنجیره ارزش از مواد معدنی تا محصولات نهایی در کشورهای آفریقایی تا کشورهای آسیای میانه، با محوریت عربستان برگزار کرد. به گفته معاون وزیر صمت، عربستان به دنبال ایجاد نهادی است تا فرآیند توسعه بخش معدن در کشورهای آفریقایی تا آسیای میانه و غرب آسیا را با تمرکز بر تولید فلزات حیاتی، مدیریت کند. محتشمی‌‌‌پور، اجرای این پروژه بزرگ معدنی از سوی عربستان را به‌مثابه تشکیل توافق‌نامه‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی و تجاری در سطح جهانی عنوان کرد و یادآور شد که عربستان قصد دارد با سرمایه‌گذاری کلان و با کمک تکنولوژی کشورهای اروپایی، زنجیره تولید و تجارت فلزات حیاتی را به دست بگیرد.

وی همچنین با اشاره به آمادگی وزارت صمت برای همکاری با بخش خصوصی فعال در حوزه معدن، تصریح کرد که مطالعات برای توسعه همکاری‌‌‌های معدنی ایران در منطقه آفریقا آغاز شده است. در ادامه این جلسه، نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌های حاضر در این نشست، به طرح مسائل و مشکلات بنگاه‌‌‌های معدنی خود از جمله دریافت عوارض صادرات شمش سرب و این عوارض از محل ورود موقت مواد اولیه، پرداختند و معاون امور معادن وزارت صمت و رئیس خانه معدن ایران، به سوالات مطرح‌شده پاسخ دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید