ابتلای پادشاه انگلیس به سرطان


ابتلای پادشاه انگلیس به سرطان

کاخ باکینگهام دوشنبه شب از ابتلای «چارلز سوم» پادشاه این کشور به سرطان خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس این بیانیه چارلز به وظایف حکومتی خود ادامه می‌دهد اما حضور او در مجامع عمومی کمتر می‌شود. این خبر ۱۰ روز پس از آن منتشر می‌شود که پادشاه انگلیس به دلیل ابتلا به عارضه پروستات، در بیمارستانی عمل جراحی کرد.

سخنگوی کاخ باکینگهام اعلام کرد که چارلز دچار سرطان پروستات نیست اما نوع بیماری او را هم تائید نکرده است. وی افزود که پزشکان در طول درمان عارضه پروستات، متوجه موضوع نگرانی‌کننده دیگری شدند و آن را نوعی سرطان تشخیص دادند. به گفته این مقام سلطنتی، پزشکان به چارلز توصیه کرده‌اند که برای مدتی، وظایف حکومتی خود را کنار بگذارد.

در همین حال رسانه‌های انگلیس می‌گویند که پادشاه انگلیس با اعضای خانواده‌اش تماس گرفته تا آن‌ها را از این مساله مطلع کند.

چارلز سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در پی فوت مادرش الیزابت دوم به تاج و تخت رسید. اعتراض‌ها از همان زمان به برگزاری تشریفات پرخرج خاکسپاری، در بحبوحه مشکلات اقتصادی کشور بالا گرفت و جنبش ضد سلطنتی موسوم به «جمهوری‌خواه» چندین تظاهرات اعتراضی برپا کرد.

این جنبش که هزاران عضو و ده‌ها هزار طرفدار دارد سالهاست که برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس را خواهان است و تاکید دارد که این نظام یادآور ستم‌هایی است که پادشاهان انگلیس بر مردم روا داشته‌اند.

اعتراض‌ها از همان زمان به برگزاری تشریفات پرخرج خاکسپاری، در بحبوحه مشکلات اقتصادی کشور بالا گرفت و جنبش ضد سلطنتی موسوم به «جمهوری‌خواه» چندین تظاهرات اعتراضی برپا کرد. این جنبش که هزاران عضو و ده‌ها هزار طرفدار دارد سالهاست که برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس را خواهان است و تاکید دارد که این نظام یادآور ستم‌هایی است که پادشاهان انگلیس بر مردم روا داشته‌اند.

ماجرای اعتراضات به قتل «کریس کابا» شهروند رنگین‌پوست انگلیسی که توسط پلیس لندن به قتل رسید نیز به همان دوره مربوط می‌شود. کابا در تاریخ ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پلیس اعلام کرد که دلایل این جنایت و اینکه آیا این قتل با انگیزه نژادپرستی صورت گرفته است یا خیر را بررسی می کند.

همان زمان خانواده و نزدیکان او در اعتراض به جنایات نژادپرستانه پلیس در خیابان‌ها تظاهرات برپا کردند اما رسانه‌های انگلیس، این تجمع را که با مرگ الیزابت هم‌زمان شده بود، نشانه اعلام وفاداری جامعه رنگین‌پوستان به الیزابت جا زدند.

از سویی، تظاهرات و اعتراض‌ها به نظام سلطنتی در انگلیس تا روز تاج‌گذاری چارلز ادامه یافت و جنبش جمهوری‌خواهان با حمل شعارنوشته های «تو شاه من نیستی» در مرکز شهر لندن، نمایش سنگینی را علیه نظام سلطنتی به راه‌انداخت. گراهام اسمیت رهبر این جنبش طی سخنانی آیین تاج‌گذاری را یک پانتومیم گران‌قیمت و سیلی به صورت میلیون ها نفری خواند که با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

اکنون نیز با گذشت یک سال از مرگ الیزابت، نه تنها اعتراض‌ها فروکش نکرده که طبق آمارها، دستکم یک سوم جامعه انگلیس، سلطنت را یک عنصر اضافه، پرخرج و منسوخ می‌دانند.

نشریه گاردین چندی پیش در گزارشی نوشت که نظام سلطنتی انگلیس بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر و شکننده است و این امکان وجود که از سوی جنبش جمهوری‌خواهان سقوط کند

منبع : ایرنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی