تأملی بر 4 اصل انتخاباتی رقابت، سلامت، مشارکت و امنیت


تأملی بر 4 اصل انتخاباتی رقابت، سلامت، مشارکت و امنیت

محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مردم و مسئولان باید به چهار راهبرد اساسی انتخاباتی مطرح‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی یعنی سلامت، مشارکت، امنیت و رقابت توجه ویژه‌ای داشته باشند، گفت: مشارکت پرشور باعث می‌شود فرد یا افراد انتخاب‌شده با پشتوانه قوی بتوانند مسیر چندساله فعالیت خود را برای انجام وظایف محول شده دنبال کنند.

تأملی بر 4 اصل انتخاباتی رقابت، سلامت، مشارکت و امنیت

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مشارکت ضعیف در انتخابات راه را برای ورود افرادی با شایستگی کمتر باز می‌کند و در نتیجه مجلسی ضعیف به وجود خواهد آمد که توان صیانت از حقوق مردم و قانونگذاری صحیح نخواهد داشت. انتخاب اصلح به معنای انتخاب نامزدی بی عیب و نقص و آرمانی نیست، کما اینکه اگر چنین اشخاصی به مجلس راه یابند، کمال مطلوب است؛ اما انتخاب اصلح در چارچوب نگاهی واقع‌گرایانه، به انتخاب شایسته ترین فرد از میان گزینه‌های موجود تعبیر می شود که این موضوع در سایه مشارکت بالا محقق خواهد شد.

در سایه مشارکت حداکثری است که می‌توان از مجلس به وجود آمده مطالبه‌گری کرد و نظارت عام بر مجلس شورای اسلامی در همین راستا انجام خواهد شد. بیانات رهبر انقلاب در این زمینه قابل توجه است، ازجمله در فرازی که می‌فرمایند، «مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت به معنای حقیقی کلمه و امنیت انتخابات چهار خصوصیت انتخابات اسفند ماه است. باید به این پرسش پاسخ داده شود، چرا در جمهوری اسلامی انتخابات برگزار می کنیم؟ جمهوری و اسلامی وابسته به انتخابات است».

فعالان سیاسی معتقدند، باید زمینه ها و بستر لازم برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و فضایی برای رقابت سالم میان نامزدها فراهم شود. در وهله نخست، باید اقدامات دولت و مسئولان نظام اطلاع رسانی و درست تبیین شود. به نظر می آید همه بخش ها باید در راستای ایجاد امید در جامعه گام بردارند که نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات دارد.

علاوه بر امید آفرینی، باید مشکلات و موانعی که ممکن است در مشارکت مردم در انتخابات خلل وارد کند، حل شوند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، فضا برای رقابت جدی میان جناح های سیاسی و افکار عمومی جامعه باز شود.

در بُعد داخلی، مشارکت مردم باعث ثبات و انسجام ملی می‌شود و در بُعد بین‌المللی، قدرت چانه زنی جمهوری اسلامی را در مذاکره با کشورهای مختلف افزایش می‌دهد


محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل سیاسی درباره چهار اصل مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انتخابات پیش رو به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: مشارکت در انتخابات برای کشورهایی نظیر ایران که معتقد به مردم سالاری هستند، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا وقتی مردم وارد فرایند انتخاب می‌شوند، به طور غیر مستقیم به معنای حمایت از نظامی است که در آن رأی می‌دهند.


وی درباره ابعاد داخلی و خارجی مشارکت پرشور در انتخابات افزود: در بُعد داخلی، مشارکت مردم باعث ثبات و انسجام ملی می‌شود و در بُعد بین‌المللی، قدرت چانه زنی جمهوری اسلامی را در مذاکره با کشورهای مختلف افزایش می‌دهد، زیرا نماد ثبات امنیت و آرامش در کشور است.


کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: امام خامنه ای (حفظه الله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی چهار راهبرد اساسی سلامت، مشارکت، امنیت و رقابت را بیان فرمودند که مردم و مسئولان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. در زمینه مشارکت، به هر میزان حضور مردم در صحنه افزایش یابد و شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم، نشان دهنده اعتماد مردم به نظام است.


پاک آیین گفت: مشارکت باعث می‌شود فرد یا افراد انتخاب شده با پشتوانه قوی در صحنه حضور یابند و بتوانند مسیر چند ساله فعالیت خود را برای انجام وظایف محول شده دنبال کنند.


وی تصریح کرد: در زمینه رقابت، به هر میزان شاهد حضور افراد دارای گرایش‌های مختلف وفادار به نظام اسلامی و کسانی باشیم که دل در گرو موفقیت ایران قوی داشته باشند، درجه اهمیت انتخابات افزایش می‌یابد و می‌تواند مشارکت را گسترش دهد. رقابت ارتباط مستقیمی با مشارکت دارد و هر چقدر بیشتر شود، ثبات و امنیت انتخابات بیشتر می‌شود.


کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: مسئولان اجرایی و نظارتی وظیفه دارند فضایی ایجاد کنند که رقابت سالم میان جناح‌های سیاسی دارای گرایش‌های مختلف به وجود آید.


پاک آیین درباره اصل امنیت گفت: لازم است انتخابات در محیط امن و توأم با آرامش برگزار شود تا مردم با اطمینان خاطر پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و در فرایند انتخابات مشارکت کنند. ایجاد امنیت ارتباط مستقیمی با نهادهای امنیتی کشور و مردم دارای سلایق مختلف دارد که تلاش کنند در دوره انتخابات فضای سالم و دارای رقابت سازنده و نه مخرب ایجاد کنند.

مسئولان اجرایی و نظارتی وظیفه دارند فضایی ایجاد کنند که رقابت سالم میان جناح‌های سیاسی دارای گرایش‌های مختلف به وجود آید


وی افزود: معتقدم انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوره بسیار مهم است و به همین دلیل شاهدیم دشمنان اسلام و دستگاه‌های تبلیغاتی خارجی به ویژه عوامل صهیونیسم در تلاش برای ناامید کردن مردم هستند و می‌خواهند انتخابات را بی‌نتیجه جلوه دهند.


کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: همه باید تلاش کنیم تیر دشمنان به سنگ بخورد و در تحقق اهدافشان ناکام بمانند. باید تلاش کنیم انتخابات پرشور توأم با رقابت، سلامت، مشارکت و امنیت برگزار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای تعطیلات آخر هفته